Šeparovićeva interpretacija klasičnog djela Georga Büchnera predstavlja, napisali su, “otvoreno oskvrnuće časti i dostojanstva ukrajinskih vojnika, ukrajinskih žena, kao i sjećanja na tisuće naših sunarodnjaka koji su postali žrtve okrutne i cinične agresije Ruske Federacije na Mariupolj i druga ukrajinska mjesta”.
“Pokušaj iskrivljavanja istine o patnjama i heroizmu ukrajinskog naroda - to je čavao zabijen u tijelo Ukrajine koju ruski Pilat razapinje više od desetljeća. Predstava je uvreda za svakog Ukrajinca i svakoga tko se zalaže za istinu i slobodu”, zaključili su.
Ukrajinsko veleposlanstvo traži zabranu kazališne predstave hrvatskog režisera u Hrvatskom narodnom kazalištu u zemlji Hrvatskoj. U ime slobode traže ukidanje slobode. U ime istine traže zabranu debate na klasično pitanje - što je istina? U ime “zapadnih” i “europskih” vrijednosti traže negaciju tih vrijednosti. Uostalom - otkud veleposlanstvo zna što misli “svaki Ukrajinac” koji se zalaže za “istinu i slobodu”? U Ukrajini su do državnog udara 2014. uvijek pobjeđivali kandidati dviju strana, jedne koja je sklona EU i druge koja naginje Rusiji te su njihove vizije istine i slobode bile različite - danas su suprotne. Bivši savjetnik Zelenskog, Arestovič, danas očijuka s Rusijom, kao i Zelenskijev mecena, mogul Igor Kolomojski. Ima tu još poteškoća. Predstava je, naime, pacifistička. Tako piše u prospektu, a prospektu, poznavajući Boruta Šeparovića, možemo vjerovati.
“Redatelj Borut Šeparović usredotočit će se u svom čitanju drame na problematiku relativizacije općeg naoružanja, (ne)prihvatljivosti oružanog nasilja i militarizacije društva, ali i vječno bolnu temu femicida. Šeparović, osnivač kultnog Montažstroja, redatelj je predstava intenzivnog ritma, snažnog i autentičnog opusa, pa će ‘Woyzeck’ biti jednako zanimljiv ljubiteljima njemačke klasike i mlađoj publici, koja će uživati u interpretaciji s pregršt referenci na današnje vrijeme i trendove.”
Veleposlanstvo Ukrajine samorazumljivo plasira službeni stav Kijeva. On glasi: želimo nastaviti rat do oslobođenja svake stope ukrajinske zemlje. O tom stavu u cijelom zapadnom mainstreamu donedavno nije bila dopuštena diskusija. No pobjedom Donalda Trumpa svijet je okrenut naglavačke - ono što su nekoć bile noge, sad je glava. Antipodi su izveli zaokret od 180 stupnjeva. Što je Ukrajina dobivala više oružja sa zapada, to je gubila više teritorije. Priče o čarobnom oružju - Javelinima, Bayraktarima, Leopardima, Bradleyima, Himarsima, F-16 i drugima, uz tvrdnje kako Rusi “imaju raketa za nekoliko tjedana ratovanja”, “kradu čipove iz veš mašina”, “ratuju na konjima”, dok je Putin stalno “u bunkeru”, ima od dva tri dvojnika i neprestano je u stanju panike - klasične su, premda zaprepašćujuće bedaste, fore iz arsenala ratne propagande. Očito je da Rusija ne gubi ovaj rat i da će Ukrajina platiti golemu cijenu u životima za njegov nastavak. Sad iz naslova probija realnost pa vidimo da su Rusi za Bayraktare brzo našli kontralijek, Leopardi su nepogodni za istočnu frontu, kao i Tigrovi prije njih, avioni F 16 nisu donijeli nikakav preokret. Rat ide dalje, pa premda su Rusi zaglavili u Časovjaru i Pokrovsku, imaju ipak trajnu inicijativu.
A dok s ruske strane ratuju profesionalci, u Ukrajini se mobiliziraju obični građani. Na kraju se mrtvi broje - kad budu izbrojeni, račun će biti stravičan. Kad bi Ukrajina imala šansu pobijediti u tom ratu, nastavak bi imao smisla, ali zabrana predstave nema nikakvog opravdanja. Zašto bi se jedna vlada i jedna zemlja plašile jedne kazališne predstave u malom mediteranskom gradu Splitu?
Šteta, veleposlanstvo je povuklo nepotreban potez, koji neće biti dočekan s pljeskom. Pravi potez bio bi volterovska deklaracija - ne slažemo se s vašim tumačenjem “Woyzecka”, ali ćemo se do kraja zalagati da ga postavite na daske!