Njihova imena su Xue Qingbo i Wang Zhaojun. Prvi je kapetan dizalice, a drugi upravitelj. Upravo njih dvojica u ponedjeljak su koordinirali i spojili kopno s prvim stupom Pelješkog mosta, čime je ovaj impresivni projekt počeo dobivati svoje konačne obrise. Zaposlenici su kineske tvrtke CRBC i obojica su vrlo mladi, kapetan Xue ima 33 godine, a upravitelj Wang godinu je dana mlađi. Otkad su stigli u Hrvatsku, kući u Kinu nisu se vraćali. Xue već dvije godine nije vidio obitelj, suprugu i dvoje djece, a Wang je u Lijepoj Našoj još dulje, uskoro će biti tri godine. Njega u Kini također čekaju supruga i dvoje djece. Jako im nedostaje obitelj, ali pandemija koronavirusa nije dopuštala da se barem nakratko susretnu. Spašavaju ih svakodnevni videopozivi. Prije dolaska u Hrvatsku dobro su se informirali kamo idu i koliko ovaj most znači za našu zemlju.
- Znali smo gdje je Hrvatska i da je to vrlo lijepa zemlja s dobrom klimom te da je okrenuta turizmu. Kad odem u mirovinu, volio bih doći ovamo turistički, pa čak i na malo dulji boravak. Otkad sam ovdje, uspio sam posjetiti samo Dubrovnik. Ovaj most puno znači Hrvatskoj i važan je u povezivanju zemlje s njezinim jugom – kaže nam kapetan Xue, koji je u ponedjeljak upravljao dizalicom kapaciteta 1000 tona.
Riječ je o najvećoj dizalici u Europi u ovom trenutku. Element kojim je u ponedjeljak spojio prva dva stupa dugačak je 52 metra, a težak 587 tona. No morao ga je podignuti s četiri ovjesne grede i pomoćnom konstrukcijom, čime je težina tereta dosegnula 800 tona. Imao je samo 30 centimetara manevarskog prostora da element precizno uklopi na mjesto. Operacija je počela u sedam sati, kad su element postavili na baržu s pelješke strane, gdje je bio, a potom je barža doplovila do Komarne. Element su pregledali i spojili na dizalicu, potom je uslijedilo dizanje pa precizno spuštanje. Na dizalici je u tom trenutku bilo 30 radnika, a na mostu je bilo još njih 15, koji su pratili uklapanje elementa. Završili su oko 17 sati, vatrometom, naravno. Koje su vještine potrebne za ovakav posao, pitamo kapetana koji s dizalicom radi ukupno 12 godina.
- Morate proći stručnu obuku i dobro poznavati sve strojeve i opremu. Za taj posao morate imati puno samopouzdanja, biti precizni, sve raditi po protokolu. Bilo je vrlo uspješno, sve je prošlo dobro, i da, bili smo jako ponosni kad smo završili – kaže nam kapetan Xue. Ovo je najveći most na kojem je do sada radio, ali ne i najzahtjevniji. Kao jedan od težih projekata izdvaja most u Hong Kongu, Zhuhai, dugačak 55 kilometara, a Xue je radio samo na jednom njegovu dijelu. Na pitanje što mu nedostaje iz rodne zemlje prvo ističe obitelj, ali i hranu.
- Hrana u Hrvatskoj također je posebna, a najdraži su mi pečena janjetina i škampi na buzaru – kroz smijeh će Xue, koji je podrijetlom iz grada Yanceng u pokrajini Jiangsu.
Njegov kolega, upravitelj Wang, dolazi iz grada Shijia Zhang u pokrajini Hebei. Poznaju se otprije, rade skupa proteklih deset godina. I imaju isti ukus što se tiče hrane. Wang je također oduševljen janjetinom i škampima, a ističe i kako su hrvatska crna vina izvrsna.
- Zbog posla nisam uspio vidjeti ništa u Hrvatskoj, ali kad završimo projekt, volio bih uzeti malo vremena i obići vašu zemlju. Ipak, prije svega, volio bih se vratiti kući. Obitelj mi jako nedostaje, nisam ih vidio gotovo tri godine – kaže nam Wang, upravitelj dizalice. Opisuje nam svoje radno mjesto, odnosno koja su mu zaduženja kao upravitelju.
- Kad se podižu tako teški segmenti, prvo moramo paziti na sigurnost svih uključenih radnika. Prostor u kojem se element postavlja vrlo je uzak i nemamo puno manevarskog prostora. Ja sam tu da sve te ljude koordiniram kako bi postavljanje elementa prošlo bez greške i opasnosti za radnike – kaže nam Wang, kojemu je ovo drugi most na kojem je radio do sada, ujedno najveći i najzahtjevniji projekt. Kaže nam kako zna koliko ovaj most znači Hrvatskoj, ne samo u prometnom smislu nego i u povezivanju stanovnika te gospodarstva.
Nezaobilazno pitanje je i ono o koronavirusu, boje li se zaraze.
- Ma ne bojim se. Na gradilištu se jako vodi računa o tome, a Hrvatska općenito dobro provodi mjere, pa nema razloga za strah – kaže nam Wang. I on i kapetan Xue kažu kako su se na gradilištu stvorila mnoga nova prijateljstva, ali ne samo to, odlično se slažu i s lokalnim stanovništvom.
Inače, na gradilištu je trenutačno 526 radnika, a u taj broj ubraja se i 150 članova tehničkog osoblja te 50-ak Hrvata koji su zaposleni kao inženjeri, zaštita na radu, prevoditelji...
Kako napreduju sami radovi, objašnjava nam Davor Perić, inženjer građevinarstva iz Hrvatskih cesta.
- Trenutačno je fokus na montaži i zavarivanju. Do sada je 27 posto elemenata podignuto i montirano. Preciznije govoreći, 44 elementa od predviđenih 165 je postavljeno. Početkom ožujka očekujemo dopremanje još 29 elemenata, nakon čega očekujemo još dvije pošiljke, jednu u travnju i posljednju u svibnju. Elementi se razlikuju po dužini, težini i funkciji, primjerice oni koji idu na stup su veći. Zadnji će se postavljati oni koji zatvaraju konstrukciju, koji su malo kraći i imaju oko 200 tona. Oni će se direktno s barže podizati ‘derrick’ kranovima. Zadnje spajanje očekujemo u studenom, svakako do kraja godine, ovisno o dinamici radova. Ipak ulazimo u zadnju godinu gradnje. Nakon završavanja čelično-rasponske konstrukcije most se počinje opremati, idu izolacija, asfalt, zaštitne ograde, burobran, instalacija, rasvjeta i dekorativna rasvjeta... Paralelno s mostom kineska tvrtka CRBC radi i kilometar i pol pristupne ceste – objašnjava nam Perić ističući kako je nevjerojatno gledati ovaj most kako niče.
- Ne znam hoće li se ovakvo nešto tako skoro ponoviti. Prošetati prvom dionicom mosta bilo je stvarno nešto posebno, a vrijeme leti i sad već svi znamo da će nam ovaj projekt, kad ga završimo, nedostajati. Jedino mi je žao što je dio protekao u koroni. Prije smo se dosta družili i bila je super atmosfera, ali zbog koronavirusa svi moramo biti vrlo oprezni i držati se zadanih mjera i pravila – kaže nam Perić dodajući za kraj da se očekuje spajanje stupa na kopnu s prvim u moru i s pelješke strane. No za razliku od ovoga koji je postavljen u ponedjeljak, taj element s pelješke strane malo je kraći, ima 36 metara. A posao će obaviti isti ovaj dvojac s početka priče, kapetan Xue i Wang, upravitelj dizalice.
Most dugačak 2,4 kilometra bi, dodajmo, trebao biti gotov do kraja lipnja 2022. godine, a vrijedan je 526 milijuna eura.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
bravo kinezi