Najluđe želje opsceno bogatih za njihove superjahte
Milijunaši i milijarderi obožavaju godišnje odmore provoditi sakriveni od znatiželjnih pogleda, na superluksuznim jahtama čija je najvažnija karakteristika - tišina i mir.
"Najveći luksuz od svih je da ne čujete zvukove motora, da nema vibracija i da ste potpuno opušteni", kaže za CNN Arthur Brouwen, šef brodogradilišta luksuznih jahti Heesen Yachts iz Nizozemske.
Tvrdi da kada već netko ima dovoljno novaca da kupi ili na napraviti superjahtu, luksuz i potpuna posvećenost detaljima su nešto što dolazi 'po defaultu', dok su ove "neopipljive" kvalitete ono što radi razliku.
Brouwen napominje kako je vrijeme golemih ureda i dvorana za sastanke na jahtama prošlo te da bogataši više ne žele posao donositi na pučinu, priželjkuju samo tišinu i mir.
Tvrtka Winch Design poznata je po stvaranju opulentnih interijera koji nisu "samo" lijepi nego se moraju poklapati i s životnim stilom i individualnošću vlasnika.
Na kraju dana riječ je o tome da se napravi potpuno jedinstveno plovilo koje ni po čemu nije standardizirano. Superbogataši ne žele nešto s "pokretne trake" već, jednostavno rečeno, nešto što drugi nemaju.
Dixon tvrdi kako je na njihovim jahtama sve što vidite i dodirnete, u to ulazi i interijer i eksterijer, napravljeno rukom i u dogovoru s naručiteljima.
"Jahta koju mi isporučimo sa gradilišta ima apsolutno sve, od najfinijeg porculana do cvjetnih aranžmana i kozmetike u kupaonicama", kaže Dixon čija kompanija zapošljava oko 90 dizajnera koji rade na svemu od jahti, preko vila i stanova do privatnih aviona. U portfelju im je Dilbar, najveća jahta na svijetu, kao i najveća privatna rezidencija u Londonu.
Kompanije poput spomenutih Heesen Yachts i Winch Design ponekada naručenu jahtu mogu graditi i tri godine, zahtjevan je to i težak posao, a svaki se puta krene od "bijelog papira", pa se radi 3D modeliranje, i tek se onda kreće u prve korake realizacije.
Nakon mjeseci i mjeseci dogovora kreće se u mukotrpnu proizvodnju, a zahtjeva određenu vrstu hrabrosti s obje strane. Jedna strana ulaže golemu količinu novca, a da nije sigurna hoće li dobiti "mačka u vreći" dok druga zna da ono što "izbace" je vrlo rizično ali im jedna fantastična jahta može dodatno učvrstiti ime na tržištu.
Winch ne želi spominjati imena ali kaže da su njihovi klijenti mahom biznismeni (ali i mnogo žena) sa Bliskog istoka, iz Rusije, Kine i SAD-a, a uvijek traže nešto u čemu može uživati njihova cijela obitelj.
"Superjahta nije igračka, ali je to ultimativno mjesto za udaljiti se od svega, biti na miru, a opet biti okružen luksuzom. Neki klijenti kojima smo dizajnirali plovila doslovno se na dva tjedna isključe kad su tamo", kaže Andreas Iseli koji je na čelu odjela eksterijera Wincha.
Jedan od trendova je, također, što manje okruglih prozora, a što više golemih staklenih stijena koje brišu "granice" između palube i potpalublja, bivanja vani i unutra.
"Nekima je staklo maltene početna točka, a onda se sve ostalo "vrti" oko toga, oko te povezanosti i pogleda na plavetnilo. Ne žele više sjediti u mračnom potpalublju okruženi tamnim drvetom već žele otvorenost, više "nivoa" paluba, prostor za zabavu i čitav niz mjesta gdje se može objedovati, onda svakako spa i saunu", kaže Iseli.
Godine 2016. Heesen Yachts sagradio je 70-metarsku jahtu imena Galactica Super Nova s "infinity" bazenom koji uključuje vodopad i strane napravljene od stakla. Brod je također morao biti i ekstra brz.
"Ima i poseban motor, nosi dva normalna motora i jedan, laički rečeno, ekstra nabrijani kako bi postigao brzinu od 30 čvorova na sat (ili 55 kilometara na sat). Bio je veliki tehnološki izazov napraviti da plovilo ide tako brzo, a da zadrži sve razine komfora - dakle bez buke i vibracija. Ima i bržih brodova, naravno, ali onda se ne možete, barem ne s ovom postojećom tehnologijom, riješiti buke i vibracija".
Iz Winch Designa pak pojašnjavaju kako dolaze do ideja - uvijek ih moraju odobriti naručitelji, ali ponekad im sinu u snu, gledajući stanove i automobile, filmove ili pak prirodu. Često dizajneri na posao dolaze sa stranicama istrgnutim iz magazina i knjiga, ili vintage kataloga.
"Najvažnije je da se osjećaju maksimalno ugodno, imamo i jednog klijenta koji na svojoj jahti živi cijelu godinu", kaže Dixon.
Poslovi se, kaže, i uz najbolju organizaciju znaju odužiti jer klijenti često, s obzirom da je riječ o dugačkom procesu, u međuvremenu promijene mišljenje.
"Onda je jako teško, gotovo nemoguće završiti na vrijeme. Jednom smo u zadnjoj fazi proizvodnje morali dodavati lift što je poremetilo centralnu os i na kraju je trebalo sve rekalkulirati i mnogo stvari raditi iz početka", kaže Brouwer.
Iako je Dixon na čelu odsjeka avijacije u Winch Designu, gotovo pola vremena posvećuje jahtama jer su one, kaže, "idealan hibrid".
"Ima klijenata za koje smo radili prvo jahte, pa stanove pa avione, tu je u pitanju veliko povjerenje", kaže Dixon.
Često ih pitaju jesu li dobili narudžbu koju je nemoguće ispuniti.
"Još nema letećih brodova, ali što se ostalog tiče, ako ne krši zakone fizike ili neke parametre o sigurnosti, sve je moguće, naravno ako se ima novca s druge strane", slažu se Dixon, Brouwen i Iseli.