HDZ ne shvaća da institucije nisu tu da im budu posluga

Marko Lukunić (PIXSELL)
Crna Dalija otvoreno opisuje što su joj htjeli upakirati s Josipom Rimac i što misli o letu Vladinim avionom u Finsku
Vidi originalni članak

Samo akvarijske ribice, navodno, pamte kraće. Tako bi se ukratko mogle prokomentirati izjave ministra Lovre Kušćevića u njegovim posljednjim napadima na rad Povjerenstva za sprečavanje sukoba interesa. Teško je zapravo dokučiti na koga je smušeni nam ministar točno ciljao, kome je kritika bila upućena, kad je izgovorio da primjer politiziranja, umjesto primjene zakona, navodno vidimo i po slučaju bivše predsjednice Dalić.

Ako je pod time mislio na mene kao bivšu predsjednicu Povjerenstva, a ne na slučajeve bivše potpredsjednice Vlade Martine Dalić, s kojima se bavilo Povjerenstvo, moglo bi mu se priznati da se radi o čistom lapsusu, da nije osim imena mi i prezimena zaboravio kako me nedugo nakon što sam prestala obnašati dužnost predsjednice Povjerenstva početkom ove godine javno pozvao da se uključim u rad radne skupine za izradu nacrta prijedloga izmjena i dopuna Zakona o sprečavanju sukoba interesa.

Josipa Rimac Istražuju 'kraljicu Knina': Od cajki do spornih nekretnina

Ovu ponudu ministar uprave mi je uputio nakon što se u javnosti saznalo da je Josipa Rimac voditeljica te skupine, jer mu se u tom trenutku zbog loše percepcije o javnom imidžu Josipe Rimac to učinilo oportuno izjaviti. Tad ministar uprave očito nije smatrao da je moj prethodni rad u Povjerenstvu bio na bilo koji način ispolitiziran, pa je dapače izjavio kako bi moja suradnja s Josipom Rimac, po njegovu mišljenju, bila dobitna kombinacija.

Ponudu sam odbila, u čudu kako je ministru uopće pala na pamet pomisao da ću pristati sudjelovati u tom besmislenom igrokazu kao HDZ-ova marioneta. 
Zaboravio je ministar uprave i da su iz prethodnog saziva Povjerenstva dva njegova člana ponovno izabrana i u novi saziv. Je li možda i za njihov minuli rad u prošlom sazivu ministar uprave naknadno zaključio kako je bio ispolitiziran.

Možda je ministar zaboravio i da su sva izvješća o radu prethodnog saziva Povjerenstva, iz godine u godinu, s velikom većinom usvojena u Hrvatskom saboru te da su čak i predstavnici njegove političke stranke, svih prethodnih godina, hvalili rad Povjerenstva i njegove rezultate. Rad Povjerenstva obilježio je velik broj riješenih predmeta, kao i iznimno visok postotak uspješnosti u upravnim sporovima u kojima su potvrđene odluke Povjerenstva.

Ministar uprave kaže da je zabrinut i da se u pravničkim krugovima preispituje kvaliteta odluka Povjerenstva, pa poručuje Povjerenstvu da se trebaju držati zakona, a ne politizirati. Nova predsjednica Povjerenstva Nataša Novaković istaknula je kako je u šest godina rada tog tijela doneseno više od 500 odluka o sukobu interesa, od kojih je pravomoćno ukinuto svega pet.

Na temelju statističkih podataka o broju riješenih predmeta, kao i podataka o uspješnosti u upravnim sporovima, na temelju dobrog poznavanja materije sukoba interesa, kao i prakse rada Povjerenstva, zaključujem da je ministar uprave Lovro Kušćević taj koji politizira djelovanje Povjerenstva, a ne samo Povjerenstvo. Nažalost, u takvom neosnovanom i neprimjerenom napadu i političkom pritisku na rad jedne nezavisne državne institucije Lovro Kuščević nije usamljen.


Nije poznato koji su to pravnički krugovi u kojima se preispituje kvaliteta odluka Povjerenstva, na koje se ministar uprave pozvao u nevještom pokušaju opravdavanja svojih tvrdnji. Ako je ministar uprave pod time mislio na upravne sudove, tad je riječ upravo o onoj vrsti preispitivanja koja je potrebna i nužna kako bi u sustavu postojali mehanizam, provjera, kočnica i ravnoteža, i k tome upravo o onim provjerama koje su u iznimno visokom postotku potvrdile ispravnost, zakonitost i autoritet donesenih odluka Povjerenstva.

Josipa Rimac "Sad govore da su bili protiv Karamarka. Lažu, svi su mu klicali"

Primjera potvrđenih odluka je mnogo. Podsjetit ću samo na predmet koji se odnosio na bivšeg predsjednika HDZ-a i prvog potpredsjednika vlade Tomislava Karamarka. U njegovu slučaju, odluku Povjerenstva potvrdio je i prvostupanjski i drugostupanjski upravni stup. S obzirom na to da novi saziv djeluje tek devet mjeseci, upravni sudovi nisu ni bili u mogućnosti preispitivati "kvalitetu" donesenih odluka novog saziva koja bi ministra uprave mogla potaknuti na zabrinutost, a u odnosu na odluke onog prethodnog saziva, statistika govori Povjerenstvu u prilog.

Problem očito treba tražiti u onim pravnim i političkim krugovima koji su bliski aktualnoj vlasti, a koji su svjesni da bi dosljedno provođenje predmeta protiv visokopozicioniranih dužnosnika u samoj Vladi, kao i protiv nekih drugih istaknutih članova HDZ-a povodom njihovih aktualnih afera, u okviru pravila postojećeg Zakona te u duhu već uspostavljenih standarda i prakse, moglo dovesti do odluka u kojima bi se utvrdilo postojanje sukoba interesa, povrede načela obnašanja javnih dužnosti ili počinjenje nekog težeg djela, poput zlouporabe posebnih prava dužnosnika koja su potrebna ili proizlaze iz obnašanja javnih dužnosti.

Poseban je problem što je broj takvih dužnosnika, koji bi se povodom aktualnih afera mogli naći prozvani u odlukama Povjerenstva, prilično velik.
Svjesni su ti pravni krugovi, a očito su toga postali svjesni i u Vladi Andreja Pleknkovića, da novi saziv, neovisno o tome tko su mu članovi, ne može bitno odstupiti od svega što je to tijelo radilo i ostvarilo do sada. Povjerenstvo se u razdoblju u kojem djeluje kao stalno, samostalno i neovisno državno tijelo izgradilo kao institucija u koju se vjeruje.

Nastavak na sljedećoj stranici...

Novi saziv ima obavezu taj institucionalni kapital očuvati. Pa kad već nije išlo drugačije, kad već nisu uspjeli ukinuti bavljenje spornim postupcima visokih državnih dužnosnika prepunih afera, dosjetila se aktualna vlast drugih načina napada.

Jedan od njih je predlaganje novog Zakona, u kojem su se ugradila nova pravila koja širom otvaraju vrata različitim oblicima pogodovanja dužnosnicima te korištenje javnih dužnosti za promicanje i ostvarivanje privatnih interesa, umjesto da su se prihvatili oni prijedlozi Povjerenstva koji su osmišljeni na temelju iskustva u praksi, a koji su mogli unaprijediti i ojačati sustav sprečavanja sukoba interesa u cilju prevencije korupcije.

Šakom o stol Dalija je politički mesija, neće nas izvući, ali i to je OK

No ni postupak usvajanja takvog novog zakona kojim se Povjerenstvo kao tijelo gura na marginu ikakve relevantnosti u sustavu borbe protiv korupcije ne ide glatko. Previše je glasova, k tome onih koji mogu biti glasni, koji odredbu po odredbu prijedloga novog zakona mogu raskrinkati i otkriti prave nakane ove vlasti. Ne treba sumnjati da će parlamentarna većina, ovakva kakva je, očito političkoj korupciji i klijentelizmu sklona, prije ili kasnije usvojiti zakon kojim se sprečavanje sukoba interesa pomiče nekoliko krupnih koraka unatrag, pa je potrebno imati i plan za brzo destruktivno djelovanje.

Taj plan se ostvaruje bahatim i barbarskim komentarima na rad neovisnih državnih tijela te insinuiranjem da se samim otvaranjem određenih predmeta i propitivanjem onih slučajeva s kojima se Povjerenstvo u okviru svog djelokruga rada i nadležnosti mora baviti to tijelo politizira.

U nekoliko je situacija ministar uprave docirao kako se Povjerenstvo mora baviti edukacijom, edukacijom, pa opet edukacijom. Možda se nadao da će opetovanim ponavljanjima ove teze potaknuti Povjerenstvo da zaboravi na ostale svoje nadležnosti. Nasreću, nije u tome uspio, iako je nesporno da je edukacija dužnosnika itekako potrebna, a osobno smatram da bi se u provođenju te edukacije trebalo početi od samog predsjednika Vlade i njegova ministra uprave.

Lekcija broj 1 mogla bi biti posvećena tumačenju navedenim dužnosnicima o njihovoj ulozi i odgovornosti u demokratski ustrojenim državnim i društvenim uređenjima. Sam Zakon o sprečavanju sukoba interesa propisuje da su dužnosnici osobno odgovorni prema građanima koji su ih izabrali na javne dužnosti te da javnost ima pravo biti upoznata s postupanjem dužnosnika kao javnih osoba, a koje je povezano s obnašanjem njihove javne dužnosti.

To znači da su dužnosnici o svojem radu dužni toj javnosti položiti račun. Zakon propisuje i da je zabranjen svaki oblik pritiska na rad Povjerenstva te da su nadležna državna tijela dužna na njegov zahtjev, i to bez odgode, dostaviti sve potrebne podatke i dokumentaciju za donošenje odluke u nekom predmetu. Ove je odredbe ministar uprave mogao pročitati, ako ih već nije pročitao prije, onda barem u povodu osmišljavanja odredbi novog, osakaćenog Zakona.

Samo čitanje ovih odredbi ne znači da bi riječi koje se u njima nalaze ujedno dovele do promjena u njihovoj svijesti.

Očito ni predsjednik Vlade, ni ministar uprave, a dobrim dijelom ni ostali nositelji aktualne vlasti nisu svjesni činjenice da nisu iznad institucija. Nisu svjesni da te institucije ne postoje zato da njima budu servilne i da im služe, nego su one tu da brane i štite ustavni i demokratski poredak.

Dolazi ona Meč stoljeća: Kolinda i crna Dalija u utrci za Pantovčak

Sredstva koja su dužnosnicima dana na upravljanje i korištenje, dužnosnici mogu koristiti isključivo na način koji je potreban za obnašanje njihove javne dužnosti, i ta se sredstva ne smiju koristiti i zloupotrebljavati za privatne i partikularne interese njihove političke stranke. Između političke stranke koja je na vlasti te države i njezinih institucija ne postoji niti smije postojati znak jednakosti.

Drugim riječima, draga Vlado, dragi dužnosnici, članovi HDZ-a, država, to niste vi. Niti je državna imovina vaša imovina. Ako Vam nadležna državna tijela, u okviru svojeg djelokruga rada i nadležnosti, a time i u skladu s njihovim zakonom propisanim obavezama, pa tako i Povjerenstvo, postave pitanje o tome je li, primjerice, Vladin zrakoplov korišten prvenstveno za stranačke potrebe odlaska na skup EPP-a, neovisno o alibijima u dogovorenim bilateralnim sastancima s dužnosnicima drugih država, dužni ste na postavljeno pitanje odgovoriti, bez primjedbi, prijetnji i insinuacija o politiziranju nadležnog tijela.

Dužni ste ujedno biti svjesni da odnosom prema institucijama iskazujete i razinu svojeg poštovanja ili prijezira prema državi koju vodite, a upućenim odgovorima pokazujete kakva je Vaša odgovornost prema građanima koji su Vam taj put, kao i sve ostalo s čime se svakodnevno koristite, uredno platili.

Posjeti Express