Kako su novi kineski automobilski divovi ostavili GM, Volkswagen i Teslu u 'prašini'
U listopadu 2023. kineski proizvođač automobila Chery naredio je inženjerima i dobavljačima da u kratkom roku otputuju na poligon za testiranje u Zhaoyuanu, provincija Shandong. Tijekom p anirali su remont ovjesa i upravljanja na kineskoj verziji Cheryjevog SUV-a Omoda 5 za Europu, ključno tržište u njihovoj globalnoj ekspanziji. Problem: Automobil je bio dizajniran za glatke kineske ulice i sporije brzine. Sada je morao izdržati vijugave i neravne europske ceste.
Samo šest tjedana kasnije, Chery je počeo isporučivati Omodu 5 s europskim specifikacijama trgovcima, zajedno s novim upravljačem, kontrolom proklizavanja, kočnicama, prigušivačima vibracija i gumama. „Možete zaboraviti da nešto tako brzo radite s europskim proizvođačem automobila“, rekao je Riccardo Tonelli, Cheryjev viši stručnjak za dinamiku vozila, koji je vodio remont. „To je nemoguće.“ Tonelli, koji je prethodno radio kod talijanskog proizvođača automobila i korejskog proizvođača guma, procijenio je da bi zapadnim proizvođačima trebalo više od godinu dana da proguraju slična poboljšanja kroz svoje relativno birokratske organizacije.
Cheryjeva preobrazba Omode primjer je revolucionarne brzine i fleksibilnosti kineskih proizvođača automobila, koji su preuzeli kontrolu nad svojim domaćim tržištem, najvećim na svijetu, od nekada dominantnih stranih konkurenata, piše Reuters. Sada se kineski automobilski divovi u usponu utrkuju za globalno širenje, s Cheryjem kao vodećim izvoznikom. Div električnih vozila BYD, najveći kineski proizvođač automobila, predstavlja veću dugoročnu konkurentsku prijetnju, kažu rukovoditelji industrije.
Kineska rastuća automobilska dominacija uvelike duguje jedinstvenom proizvodnom postignuću - smanjenju vremena razvoja vozila za više od polovice, na samo 18 mjeseci za potpuno novi ili redizajnirani model. Prosječna starost kineskog električnog ili plug-in hibridnog modela u prodaji na domaćem tržištu iznosi 1,6 godina, u usporedbi s 5,4 godine za strane marke, otkrila je konzultantska tvrtka AlixPartners. Ta je brzina uzdrmala tradicionalne proizvođače automobila, koji su povijesno redizajnirali vozila otprilike jednom svakih pet godina, ili jednom u desetljeću za pickupove. Ovaj prikaz o tome kako su kineski proizvođači automobila nadmašili globalne konkurente temelji se na intervjuima s više od 40 ljudi, navodi Reuters, uključujući sadašnje i bivše rukovoditelje, zaposlenike i investitore u pet kineskih i sedam globalnih proizvođača automobila te više od desetak stručnjaka iz industrije.
Kineska prednost je u brzini
SAD i Europa uveli su carine kako bi zaštitili svoje automobilske industrije, tvrdeći da Kina nepravedno subvencionira električna vozila. No, brzina razvoja kineskih proizvođača automobila pokazala se kao najveći faktor u njihovim prednostima u troškovima i tehnologiji u odnosu na strane konkurente, otkrio je Reuters. Skraćivanje ciklusa razvoja vozila za više godina štedi kapital, snižava cijene i osigurava da kineski igrači imaju najsvježije modele tijekom tehnološke revolucije, rekli su rukovoditelji i stručnjaci iz industrije. Hitan tempo ugrađen je u strukturu BYD-a. Koristeći niže troškove rada u Kini, BYD zapošljava oko 900.000 zaposlenika, gotovo koliko i kombinirana radna snaga Toyote i Volkswagena, kako bi ubrzao dizajn i proizvodnju. U svom sjedištu, BYD promiče život usmjeren na posao kroz stanovanje, prijevoz i škole koje subvencionira tvrtka. Za razliku od većine proizvođača automobila, BYD sam proizvodi većinu svojih dijelova umjesto da se oslanja na dobavljače, što je još jedan faktor koji ubrzava razvoj i smanjuje troškove.
Kineski radenici rade 72 sata tjedno
Zaposlenici kineskih proizvođača automobila često rade šest dana u tjednu po 12 sati, rekao je Peter Matkin, glavni inženjer za međunarodne brendove u Cheryju. „Globalni proizvođači automobila nemaju pojma s čime se suočavaju“, rekao je. BYD i Chery povećali su prodaju za oko 40% globalno u 2024. godini, dok je američki pionir u električnim vozilima Tesla zabilježio svoj prvi godišnji pad prodaje, uglavnom zbog starenja svoje ponude modela. Ove godine Teslina prodaja pada jer izvršni direktor Elon Musk otuđuje mnoge kupce svojim desničarskim političkim aktivnostima. Ni Tesla ni Musk nisu komentirali ovo izvješće. Musk je prošle godine rekao da bi kineski proizvođači automobila mogli "uništavati" konkurente, otvara novu karticu.
To je obrat: Do prije otprilike deset godina, kineski proizvođači automobila često su kopirali strane konkurente. Chery je nekoć izrađivao kopije Chevyja. BYD je izrađivao kopije Toyote. Nakon što je oponašala strana vozila, kineska industrija počela je proučavati inženjerske procese konkurenata i osmišljavati vlastite, drugačije - i brže - puteve do lansiranja proizvoda, rekao je Allen Han, profesor automobilskih studija na Sveučilištu Tongji u Šangaju i veteran Forda i dva kineska proizvođača automobila.
Kineski inženjeri su u biti zaključili da su globalni industrijski standardni procesi provjere rasipna težnja za "pretjeranom kvalitetom", rekao je Han. Umjesto toga, kineski proizvođači automobila brzo izdaju dovoljno dobra vozila, s puno manje prototipova i filozofijom brzog neuspjeha koja odražava tehnološke startupove iz Silicijske doline, rekli su rukovoditelji industrije i stručnjaci. Više se oslanjaju na simulacije i umjetnu inteligenciju nego na testiranje u stvarnom svijetu radi sigurnosti i izdržljivosti. Lansiranje modela tretiraju više kao početak nego kao kraj razvoja, dodajući česte nadogradnje na temelju povratnih informacija potrošača.
Ova hitnost dijelom proizlazi iz žestoke konkurencije koja stvara više gubitnika nego pobjednika: 93 od 169 proizvođača automobila koji posluju u Kini imaju tržišni udio ispod 0,1%, prema istraživačkoj tvrtki JATO Dynamics. Malo tko ostvaruje profit, a problem pogoršava prekapacitet. Kineske montažne trake mogu proizvesti 54 milijuna automobila godišnje, gotovo dvostruko više od 27,5 milijuna koje su tvornice proizvele prošle godine, prema konzultantskoj tvrtki Gasgoo Research Institute. S ponudom koja premašuje potražnju, proizvođači automobila smanjuju cijene.
"Preživjeli će biti izuzetno moćni“, rekao je predsjednik Xpenga Brian Gu. „Ali to je vrlo okrutan i konkurentan proces.“
Kineski rat cijena električnih vozila izazvao je uzbunu nakon što je BYD u svibnju snizio cijenu 20 modela, uključujući svoj početni model Seagull, koji se prodavao za 55.800 juana (7789 dolara). Predsjednik uprave Great Wall Motora Wei Jianjun nazvao je industriju „nezdravom“, navodeći sve češću praksu industrije da se višak zaliha novih vozila odbacuje prodajom automobila s nultom kilometražom kao „rabljenih“, uz velike popuste u Kini. Kako bi nadoknadili gubitke, kineski proizvođači automobila utrkuju se u povećanju izvoza na globalnoj razini. U mnogim zemljama njihova vozila postižu cijene usporedive s usporedivim modelima globalnih proizvođača automobila – i otprilike dvostruko veće maloprodajne cijene po kojima se kineski automobili prodaju kod kuće.
„Tradicionalni proizvođači automobila ne mogu se natjecati cijenom jer će Kinezi uvijek pobjeđivati“, rekao je Phil Dunne, generalni direktor tvrtke Stax consulting, koji je radio s globalnim i kineskim proizvođačima automobila. No na tržištima poput Europe, etablirani globalni proizvođači automobila „još uvijek bolje razumiju kupca; uložili su velika sredstva u nove modele i njihovi proizvodi postaju sve bolji.“
Chery dominira
Većina zapadnih kupaca automobila nikada nije čula za Chery, ali ovaj brzorastući proizvođač automobila predstavlja najveću neposrednu prijetnju globalnim proizvođačima automobila na tržištima izvan Kine. Proizvođač sa sjedištem u Wuhuu najveći je kineski izvoznik automobila, s prodajom 1,14 milijuna vozila u preko 100 zemalja izvan Kine, što je gotovo polovica ukupnog broja prošle godine. Chery, koji je počeo izvoziti 2001. godine, ima više iskustva na stranim tržištima od većine kineskih konkurenata, uključujući BYD. Još jedna prednost je što Chery proizvodi sve vrste automobila, uključujući vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, koja i dalje dominiraju gotovo svakim tržištem izvan Kine. Prošle godine, potpuno električna vozila činila su petinu Cheryjeve prodaje.
Cheryjeva linija SUV-ova Omoda primjer je tog agnostičkog pristupa. Omoda 5 koju su inženjeri ubrzano preuredili 2023. za Europu bio je benzinski model. No, Chery također proizvodi potpuno električni Omoda 5. Kasnije ove godine planira lansirati veće Omoda 7 i Omoda 9, oba plug-in hibrida. Chery ima velike planove za europske tvornice, uključujući jednu u Španjolskoj u zajedničkom pothvatu sa španjolskim proizvođačem automobila Ebro, koja će pokrenuti proizvodnju ove godine. Kineska tvrtka očekuje da će rast europske prodaje zahtijevati barem još dvije tvornice na kontinentu, rekao je europski generalni direktor Jochen Tueting, bivši direktor Forda. „Chery je masovni proizvođač“, rekao je, „pa želimo puno rasti u Europi.“
Chery kaže da za svaki automobil koji razvije stvara između pet i deset digitalnih dizajnerskih prijedloga. Ako neki model propadne, tvrtka ga može brzo zamijeniti. Matkin, glavni inženjer za međunarodne brendove tvrtke Chery, istaknuo je proizvođačev Jaecoo 7, premium plug-in hibridni SUV. Ako ne uspije pridobiti europske potrošače, rekao je, Chery bi jednostavno odustao od vozila i krenuo ispočetka. „Kad bi danas svi rekli: 'Mrzimo ga', Chery bi ga jednostavno promijenio“, rekao je. „Možda bi se i dalje zvao Jaecoo 7, ali bi izgledao potpuno drugačije. I bio bi ovdje za manje od dvije godine.“
-
NASER ORIĆTko je Naser Orić? Vučić je govorio da je Srbima u Srebrenici vadio oči
-
FELJTON: SRĐAN MLAĐANHrvatski monstrum broj 1: Ubio troje do 21. godine, a u zatvoru imao listu za odstrel
-
NISKraj za Srbiju! Susjedi doživjeli energetski kolaps
-
SVJEDOK IZRUČENJASlobin posljednji let: 'Tražio me cigaretu, rekao sam mu da nije više glavni'
-
DOLAZI U HRVATSKUHtjeli su mu zabraniti nastup u pulskoj Areni, a nije Thompson. Sjećate li se što je bilo?