Automobili danas imaju kamere, mikrofone, GPS praćenje i druge tehnologije povezane s internetom. Nije potrebno puno mašte da se shvati kako bi strani protivnik s pristupom ovim informacijama mogao predstavljati ozbiljan rizik i za našu nacionalnu sigurnost i za privatnost građana, izjavila je ranije ovog tjedna ministrica trgovine Gina Raimondo.
Ovaj potez uslijedio je samo nekoliko dana nakon što je demonstrirana moć sabotiranja ključnih dijelova svakodnevne tehnologije kada su osobni dojavljivači i voki-tokiji detonirani u napadu na borce Hezbolaha u Libanonu. Napad je vjerojatno organizirao Izrael, iako za to još nije preuzeo odgovornost.
"Već smo vidjeli dovoljno dokaza da je Kina unaprijed postavila zlonamjerni softver u našu kritičnu infrastrukturu za ometanje i sabotažu", dodao je američki savjetnik za nacionalnu sigurnost Jake Sullivan, piše New York Post.
"A s potencijalno milijunima vozila na cestama, od kojih svako ima životni vijek od 10 do 15 godina, rizici od poremećaja i sabotaže dramatično se povećavaju."
Prijedlog za zabranu "povezanih" kineskih automobila dolazi nakon što su SAD i njegovi obavještajni partneri Five Eyes (uključujući Australiju) prekinuli dvije velike operacije hakiranja koje je sponzorirao Peking i koje su ciljale više od 200.000 potrošačkih uređaja diljem svijeta.
Kradu osjetljive podatke
Ranije ovog mjeseca otkriveno je da kineska hakerska kampanja nazvana Flax Typhoon cilja na sveučilišne, vladine i zaposlenike telekomunikacijskih kompanija. Kućna računala, internetski usmjerivači i web kamere bili su među metama infiltracije u kampanji osmišljenoj za krađu osjetljivih podataka i praćenje aktivnosti korisnika.
Ranije ove godine, još jedna kineska hakerska skupina – nazvana Volt Typhoon – otkrivena je kako se infiltrira u kritičnu infrastrukturu kao što su električne mreže i postrojenja za pročišćavanje otpadnih voda.
Kineski proizvođač automobila BYD (koji se u Australiji prodaje kao Build Your Dreams) nedavno je prestigao Teslu milijardera Elona Muska kao vodeći svjetski proizvođač poluautonomnih i električnih vozila (EV). Iako su napravili značajan prodor na europsko i australsko tržište, kineski automobilski brendovi tek trebaju steći uporište u Sjedinjenim Državama.
Cyber apokalipsa
“Možete zamisliti teoretski najkatastrofalniji ishod ako imate nekoliko milijuna automobila na cesti, a softver je onemogućen”, rekao je medijima ministar trgovine Raimondo. Njezin odjel predlaže da zabrana stupi na snagu na softver vozila koji se isporučuje iz Kine od 2027. i hardver od 2029. To će se primjenjivati na sva vozila koja imaju značajke Bluetootha, satelita i bežičnog pristupa internetu – kao i AI za autonomnu vožnju.
Kina je napala taj potez kao prikrivenu zabranu trgovine, ukazujući na još jedan potez Bijele kuće prošlog tjedna da poveća carine na kineska električna vozila za 100 posto, kao i nove carine na baterije za električna vozila i kritične minerale.
“Sabotaža – uništavanje, oštećivanje ili ometanje radi vojne i/ili političke prednosti – vratila se”.
Napad putem Hezbolahovih dojavljivača i radija razotkrio je ranjivost međunarodnih opskrbnih mreža. Ali sumnjivi požari u europskim i američkim tvornicama streljiva koje podupiru Ukrajinu također su povezani s ruskim naporima infiltracije, dodaje.
"Kada vaša proizvodna baza postoji gotovo u potpunosti izvan vaših granica i uključuje potencijalne protivnike, neizbježno ste ranjivi", tvrdi Taylor. "Iako državni akteri sada možda nemaju namjeru, u scenariju sukoba sigurno bi je mogli imati, stoga su 'zabrinjavajući dobavljači' isključeni iz naših 5G komunikacijskih sustava."
"Za Australiju, ulozi su previsoki da bi se zanemarili", kaže tehnolog Jason Van der Schyff. "Poduzimanjem sadašnjih proaktivnih koraka za osiguranje naših opskrbnih lanaca od potencijalnih prijetnji, zemlja može zaštititi našu kritičnu infrastrukturu, očuvati našu nacionalnu sigurnost i osigurati da naša budućnost ostane u našim rukama, a ne u rukama Kine."
Na jednoj razini, uređaji se mogu pretvoriti u bombe na daljinsko upravljanje. Napadi na Hezbolah nisu bili prvi put da se to dogodilo. Mobilni telefon koji je eksplodirao korišten je za atentat na Hamasovog bombaša Yahya Ayyasha 1996.
To je korišteno protiv iranskih centrifuga za obradu urana za upotrebu u nuklearnom oružju. Kibernetičko oružje Stuxnet ih je izmaklo kontroli i uništilo ih 2010. godine.
“U Australiji je izazov … hitan,” tvrdi Van der Schyff. "Kao nacija koja se uvelike oslanja na uvoz osnovnih dobara, od potrošačke elektronike do vojnog hardvera, potencijal za zabranu opskrbnog lanca nazire se velik - osobito s obzirom na to da se većina te opreme proizvodi u Kini."
Dodaje da bi bilo koji povezani elektronički uređaj – routeri, USB memorije, telefoni ili automobili – “mogao biti ugrožen u bilo kojoj fazi na svom putu od proizvođača do krajnjeg korisnika. Napade zabrane, gdje se hardver mijenja tijekom transporta, nije teško izvršiti, posebno na složenim rutama isporuke.”
Rizik se može ublažiti samo diverzifikacijom opskrbnih lanaca – i oživljavanjem desetkovane australske proizvodne industrije. Zajedno s opsežnom blockchain sigurnosnom tehnologijom praćenja i testiranjem integriteta. To, kaže Taylor, ima svoju cijenu.
"Postoje ekonomski troškovi koji se moraju uravnotežiti s uzetim u obzir rizicima i oportunitetnim troškovima korištenja sigurnosnih resursa na ovaj način", tvrdi. "Ti troškovi otkrivaju dodatni cilj sabotaže: preusmjeravanje resursa s obrambenih sposobnosti na osiguranje opskrbnih lanaca i zaliha."