Ekonomix
1885 prikaza

Jesse Khanh Tran i Son Chu tenisice proizvode od kave?!

1/4
Da biste stvorili modni brend je već samo po sebi teško, a pogotovo kad za stvaranje koristite održive i reciklirane materijale na bazi otpada’

U srcu Helsinkija dva mlada Vijetnamca, Jesse Khanh Tran i Son Chu, pokrenuli su Rens Original - inovativni brend tenisica koje proizvode od ostataka kave. Shvatili su da se ostaci kave ne iskorištavaju, a imaju sredstva koja se mogu iskoristiti da se napravi odjeća ili obuća. Zbog inovativnosti i proizvoda koji će sigurno pomoći i u zaštiti okoliša završili su na Forbesovoj listi “30 unutar 30 u Europi”. Osim inovativne proizvodnje, posebni su i po tome što od 20 zaposlenika imaju zaposlenike iz 13 različitih zemalja. Htjeli su pružiti, kažu, priliku ljudima koji u Finsku dolaze raditi iz drugih zemalja da se lakše zaposle. Popričali smo s mladim inovatorima o njihovim počecima i njihovu biznisu.

Express: Kako je počela priča o Rens Original?

Upoznali smo se na prethodnom startupu koji sam radio. Obojica obožavamo tenisice i Jesse je došao s idejom da želi raditi održive tenisice. Istraživali smo i shvatili da su održive tenisice na tržištu bile prilično dosadne i nije bilo ničega za našu generaciju. Puno smo istraživali i tražili koji materijal možemo koristiti. Naišli smo na bambus, ugljen, no odlučili smo se za kavu. A to ima i super priču. U Finskoj smo, zemlji koja konzumira najviše kave, a obojica smo iz Vijetnama, zemlje koja je jedan od većih proizvođača kave na svijetu. Osim toga, kava ima odlične funkcije za tenisice - brzo se suši, kontrolira mirise, boja dulje traje...

Express: Koja je priča iza imena Rens?

Riječ ‘rens’ znači čist u skandinavskim jezicima. A riječ ren na tradicionalnom kineskom znači osjećaj koji dobiješ kad napraviš nešto dobro drugima. Dobro je ime od istoka do zapada. Kao logo, imamo hashtag jer je to simbol ove generacije društvenih mreža. Ljudi koriste hashtag da bi pokrenuli ili se priključili nekom pokretu i to smo i mi radili.

Express: Koliko je trajao proces od prvotne ideje do realizacije?

Dugo je trebalo. Počeli smo s organskim pamukom i onda prešli na kavu. Nakon pola godine i kad smo potrošili gotovo cijeli budžet, shvatili smo da pamuk nije toliko inovativan i onda smo našli kavu. Početkom 2018. počeli smo raditi na tenisicama od kave i bili smo prvi u svijetu koji su radili s tim materijalom. Kasnije te godine smo ih pustili u javnost i od tada samo rastemo.

 | Author:

Express:Vaša proizvodnja je u Vijetnamu, kako to izgleda?

Tvornička proizvodnja odvija se u Vijetnamu. S partnerima smo poduzeli sve mjere što se tiče uvjeta rada, plaća i utjecaja na zdravlje. Smanjili smo i redukciju svih štetnih otpadnih materijala i tako osigurali veću brigu o okolišu i brigu o zdravlju.

Express:Kako je krenuo vaš put prema zanimanju za recikliranje i održive materijale?

Vidjeli smo da svi održivi brendovi na tržištu imaju isti prodajni koncept. Mi smo htjeli stvoriti ‘seksi’ brend za mlađu generaciju. Htjeli smo tu održivost istaknuti kao našu osobinu, a ne samo kao nešto što će nam pomoći prodati proizvod. To je cijela poanta našeg brenda od početka pa do danas - naša glavna osobnost je održivost, i to nije samo trenutni imidž kako bismo poboljšali prodaju. Naša misija je oduvijek bila, a tako će i ostati - briga o okolišu. Želimo smanjiti proizvodnju sintetičke odjeće i obuće te se fokusirati na recikliranje i iskorištavanje prirodnih materijala.

Express:Mislite li da su možda Amerikanci više naviknuti i upoznati s recikliranjem te korištenjem održivih brendova nego Europljani?

Ovisi odakle ste. Npr., San Francisco je možda razvijeniji po tom pitanju, tako je i u Europi. U nordijskim zemljama vodimo brigu o održivosti i brinemo o okolišu. Ljudi su se naviknuli na recikliranje i brigu o okolišu. Naravno, EU je raznovrsna i ima mnogo zemalja. SAD, iako ima savezne države, jedna je zemlja i lakše je regulirati porezne zakone koji također utječu na to.

Express:Kako su izgledali vaši počeci? Koje bile poteškoće u startu?

Bilo je teško stvoriti ovakav proizvod. Da biste stvorili modni brend je već samo po sebi teško, a pogotovo kad za njegovo stvaranje koristite održive i reciklirane materijale na bazi otpada. To je bio novi level, a htjeli smo i implementirati nove tehnologije unutar tenisice. Trebalo nam je dugo. Isprobavali smo dizajne i načine proizvodnje te naposljetku prema javnosti krenuli putem platforme Kickstarter. To je platforma na kojoj većina startupova kreće, pa tako smo i mi tamo krenuli. Na našu sreću i zadovoljstvo, bio je to najuspješniji fashion startup u nordijskim zemljama, i to nam je pomoglo za daljnji razvoj i prodaju.

Express:Koliko vlada i slične udruge podržavaju ovakve projekte?

Na početku smo imali mali krug ulagača oko nas. Finska vlast ima mnogo inicijativa pa smo i s te strane imali poticaje.

 | Author:

Express:Koliko je bilo teško u početku upoznati i zainteresirati javnost za vaš proizvod?

Kad smo sve pokrenuli na Kickstarteru, sve je išlo glatko. Uspjeli smo napraviti jedan od najboljih crowdfunding projekata u Europi i prepoznalo nas je dosta domaćih, ali i svjetskih medija. Od tada su nas ljudi počeli primjećivati, posebice Finci i Nijemci. Svi su bili oduševljeni jer se radilo o cool brendu baziranom na održivosti. Također, završili smo na Forbesovoj ljestvici ‘30 ispod 30’ u Europi, što je također posebno jer nismo iz Europe.

Express:Je li bilo trenutaka kad ste htjeli odustati od cijelog projekta?

Naravno, bilo je puno teškoća i izazova. Dosta smo mladi i nismo ‘domaći’ u Finskoj. Bilo je puno teškoća na početku jer nismo nikoga znali i morali smo naučiti sve zakone i sistem. Imali smo sreće što smo imali jako dobar proizvod koji ljude vole. Sad imamo mentore i investitore koji nas podupiru i navigiraju kroz naš put.

Express:Je li profitabilno raditi takav proizvod u odnosu na to što veliki brendovi proizvode?

Nije toliko profitabilno koliko sintetički proizvodi koje rade veliki brendovi. Nadamo se da ćemo, što više budemo rasli, moći diktirati cijenu pa će ovakav materijal postati jeftiniji. No, nažalost, COVID je povećao cijenu proizvodnje i dostave, i to ne samo za održive materijale.

Express:Postoje li na razini EU-a nekakvi fondovi i projekti koji pomažu ovakvim i sličnim projektima?

Sudjelovali smo na ClimateLaunchpadu, koji je dio inicijative EU-a. Bili smo pobjednici finskog natjecanja 2018. godine. To nam je bilo dobro jer smo mogli testirati koliko je dobra naša ideja.

Express:Koje je vaše tržište?

SAD je naše najveće tržište, ako govorimo samo o zemlji. No, naravno, inače je Europska unija naše najveće tržište. Od država u Europi, naši najčešći kupci su iz Njemačke, Finske i UK.

Express:Kako Europska unija može postati još jače tržište za vas?

Oni već jesu naši glavni kupci, ali VAT sistem u EU nije dobar za natjecanje. U lošijoj smo poziciji u odnosu na američke ili kineske brendove. Oni imaju više poticaja od strane vlade i niske ili ni nemaju poreze. Kao europski brend, imamo dosta podrške od finske vlasti, no EU regulacija poreza je poprilično komplicirana. Takve regulative manje brendove i startupove stavljaju u lošiju poziciju u odnosu na američke i kineske brendove.

 | Author:

Express:Kako EU može održivu modu približiti i popularizirati u javnosti?

Naše cijene već jesu prilagođene tržištu, čak smo jeftiniji od poznatih brendova. Naše cijene su poprilično ‘natjecateljske’ čak i kad se usporede s velikim brendovima koji rade sintetičke proizvode. Što više budemo išli dalje, nadamo se da ćemo raditi još održivije tenisice i pristupačnije cijene.

Express:Znate li za još neke brendove unutar EU koji se bave održivom modom?

Ima ih nekoliko, ali ne mogu ih se sjetiti. Kao što sam rekao, pozicioniranje brendova koji proizvode sintetičke proizvode je prilično dominantno. Na globalnoj razini, nema puno brendova koji rade na održivoj modi, iako čujemo dosta o tome. Većinu su to neki manji projekti od strane velikih brendova i to je dobro, ali kad pogledamo širu sliku, takvi projekti ne igraju veliku ulogu u biznisu. To je više za godišnji report i da se mogu time pohvaliti. Nadamo se da će više velikih brendova napraviti održive proizvode koji će postati veći dio njihova biznisa. Nadamo se da će se iz korijena mijenjati.

Express:Koje biste promjene u zakonima i regulacijama od strane EU-a voljeli vidjeti, a da bi mogle pomoći vašem poslovanju?

U interesu bi nam bilo da imamo povoljniji VAT (value aded taxes). Bolji porezi za održive materijale i brendove pomogli bi nam u ‘borbi’ s proizvođačima koji koriste sintetiku. S pravnog položaja, to bi bilo dobro za fashion industriju. Novi startupovi bi se mogli roditi da imamo povoljnije poreze i da je sistem okrenut prema održivim startupovima.

Express:Koji su planovi za budućnost i koja je misija brenda?

Izlazimo s novim modelom, drugom generacijom ‘Nomad’. To je to što se tiče bliže budućnosti. Radimo na novom modelu koji će biti dostupan od prosinca. Za njegovu proizvodnju smo također koristili ostatke kave, a širimo poslovanje i na druge stvari - primjerice, odjeću. Na njemu ćemo također koristiti neke od cool održivih materijala. Ne možemo trenutno puno o tome reći, no ono što možemo naglasiti je to da ćemo se, kao i do sada, fokusirati na održive materijale.

Express:Hoćete li i dalje koristiti samo kavu kao materijal za proizvodnju ili ćete isprobati i druže održive materijale?

Koristit ćemo i nove inovativne materijale, osim kave. Ukomponirat ćemo ih u naše proizvode. Krećemo se naprijed, bit će to inovativni proizvodi. Istražujemo koje bi još materijale mogli iskoristiti i kako ih ukomponirati u našu viziju.

Express:Koji biste savjet dali mladim poduzetnicima koji počinju s ovakvim ili sličnim projektima?

Prvo što bih istaknuo je da trebaju naći dobrog suosnivača. Jako je teško raditi sve sam. Morate ‘networkat’, naći investitore koji će vam pomoći s projektom. Ali najvažnije je da morate vjerovati u to što radite. Morate vjerovati u svoje ideje i raditi naporno za njih. Sjećam se dana kad smo žrtvovali sve naše slobodno vrijeme kako bismo krenuli s tim projektom. Bilo je teško i utjecalo je na naš privatni život. Tijekom vremena uvjerit ćete i druge da vjeruju u vas. Dok ne izgubite taj ‘žar’, stići ćete do cilja.

 | Author:

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.