Instant articles
3457 prikaza

Satelitske snimke zgrozile Zapad. Rafale je 4.5 generacija, a Kinezi imaju avion šeste!

X/screenshoot
Kineski zrakoplovi šeste generacije, J-36 i J-XDS, primijećeni su na tajnoj bazi kod Lop Nura. J-36 je troglavi div za strateške misije, dok je J-XDS agilni predator budućnosti

Prve poznate komercijalne satelitske snimke dvaju kineskih borbenih zrakoplova šeste generacije, koji su se pojavili prije otprilike godinu dana, prikazuju prototipove poznate kao J-36 i J-XDS. Avioni su uočeni na zasebnim slikama, ne na svojim matičnim aerodromima gdje su izgrađeni, već na tajanstvenoj zračnoj bazi s masivnom pistom u blizini nuklearnog poligona Lop Nur na sjeverozapadu Kine.

Zrakoplov J-36, prepoznatljiv po velikom modificiranom delta krilu i „splinter“ kamuflažnom uzorku, vidi se ispred glavnog hangara na središnjem dijelu piste na arhivskoj satelitskoj snimci od 27. kolovoza, koju je The War Zone dobio od tvrtke Planet Labs. J-XDS se može vidjeti na drugoj Planet Labs snimci aerodroma, snimljenoj 13. rujna. Ranije su J-36 i J-XDS bili zabilježeni isključivo u letu iznad glavnih aerodroma svojih proizvođača – Chengdua i Shenyanga.

Ta baza kod Lop Nura, povezana s radom na višekratnim svemirskim letjelicama, trenutačno prolazi kroz veliko proširenje. Pritom već posjeduje pistu dulju od 5000 metara, jednu od najdužih na svijetu. Satelitska snimka od 27. kolovoza pruža nove podatke o veličini J-36: procjenjuje se da ima raspon krila od oko 20 metara (65 stopa) i duljinu od približno 19 metara. Poznato je da je tromotorni J-36, od kojega su se pojavila dva bitno različita prototipa, vrlo velik taktički zrakoplov.

Za usporedbu, borbeni avioni obitelji Flanker sovjetskog dizajna, poput kineskog J-16, imaju raspon krila od oko 14,7 metara (48 stopa) i već su poznati po svojim velikim dimenzijama u odnosu na druge lovce četvrte generacije. Kao još jedna usporedba, američki F-111 s potpuno raširenim promjenjivim krilima imao je raspon od 19 metara.

Snimka od 13. rujna pokazuje da J-XDS ima raspon krila od oko 15 metara (50 stopa) i da je nešto kraći od J-36. Zbog sjene i ograničene rezolucije slike, te su procjene okvirne. Ranije je utvrđeno da je dvo-motorni J-XDS, poznat i pod oznakom J-50, s karakterističnim „lambda“ oblikom krila, manji i uži od J-36, ali i dalje spada u klasu teških borbenih zrakoplova.

Bacili rukavicu SAD-u

Ovi zrakoplovi, privremeno nazvani J-36 i J-XDS, nisu samo evolucija postojećih dizajna; oni predstavljaju radikalan iskorak i jasnu poruku Pekinga: Kina više ne sustiže Zapad, već ga namjerava prestići.

AZIJSKI DIV 360° Ova država najviše profitira od rata u Ukrajini. Od 2022. zgrnuli su stotine milijardi

Dva Puta do Dominacije: Chengdu J-36 i Shenyang J-XDS
Peking je usvojio strategiju dvostrukog pristupa, razvijajući paralelno dva napredna programa u svojim glavnim zrakoplovnim korporacijama, Chengdu (CAC) i Shenyang (SAC). Ovaj pristup ne samo da smanjuje rizik od neuspjeha, već Kini omogućuje razvoj komplementarnih platformi za različite misije, slično američkoj strategiji s programom NGAD (Next Generation Air Dominance).

J-36: Troglavi Div za Strateške Misije

Prvi zrakoplov koji je privukao pažnju je masivni Chengdu J-36. Njegova najupečatljivija karakteristika je jedinstvena konfiguracija s tri motora – jedan smješten u trupu s leđnim usisnikom zraka, a dva ispod krila. Ovaj dizajn bez repa, s velikim delta krilima, sugerira da je J-36 projektiran za misije dugog dometa i izdržljivosti. S procijenjenom težinom između 45 i 54 tone, znatno je veći od bilo kojeg postojećeg lovca.

Analitičari vjeruju da bi njegova uloga mogla biti višestruka: od lovca za zračnu nadmoć dugog dometa, sposobnog nositi napredne rakete poput PL-21, do regionalnog "stealth" bombardera ili zapovjedne platforme za upravljanje rojevima bespilotnih letjelica. Kokpit s dva sjedala, smještena jedno pored drugog, dodatno podupire teoriju o ulozi zapovjednog centra. Nedavne snimke drugog prototipa pokazuju značajne preinake, uključujući izmijenjene usisnike zraka, robusniji stajni trap i novi ispušni sustav koji bi mogao podržavati dvodimenzionalno vektorsko upravljanje potiskom, slično onom na američkom F-22 Raptoru.

J-XDS (J-50): Agilni Predator Budućnosti

Dok je J-36 div za duge staze, Shenyangov J-XDS (poznat i kao J-50) predstavlja drugu stranu kineske vizije. Riječ je o manjem, okretnijem dvomotornom lovcu, također bez repa, ali s naprednim lambda krilima i zakretnim vrhovima krila koji služe kao kontrolne površine. Njegov dizajn jasno ukazuje na ulogu visoko manevarskog lovca za zračnu dominaciju, sposobnog za prodiranje u gusto branjeni zračni prostor.

Najnovije fotografije visoke rezolucije otkrivaju napredne značajke poput DSI usisnika zraka bez pokretnih dijelova, mlaznica za vektorsko upravljanje potiskom i elektro-optičkog sustava za ciljanje (EOTS) ispod trupa. Vjeruje se da ima kokpit s jednim sjedalom i da je optimiziran za integraciju s bespilotnim "vjernim pratiocima" (loyal wingmen), čime postaje središnji čvor u umreženom bojnom polju.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.