Kopija tapesireije iz Bayeuxa, djela koje prikazuje normansku invaziju iz 1066. godine, bit će poslana u London kako bi se procijenili rizici s kojima će se sljedeće godine suočiti 900 godina star original kada bude poslan u British Museum. Kako prenosi The Times, kopija će biti poslana u posebno izrađenom drvenom sanduku opremljenom detektorima vibracija i termometrima, a temperatura i razina vibracija nakon mjerenja bit će javno objavljene u lipnju ili srpnju 2026. godine prije transporta originalne tapiserije u London, izvijestili su dužnosnici ministarstva kulture.
Francuski mediji tvrde kako će tapiserija vjerojatno biti prevezena u neoznačenim kamionima pod velikim, ali diskretnim policijskim nadzorom, no iz ministarstva kulture tu informaciju nisu potvrdili.
Tapiserija iz Bayeuxa ili Platno iz Bayeuxa (franc. Tapisserie de Bayeux) zapravo je romanička lanena tkanina izvezena vunenim koncem, široka 50 metara, a dugačka 70 metara. Pretpostavlja se da je nastala između 1070. i 1080. godine, a vez u osam boja, koji se proteže s lijeva na desno, prikazuje prizore normanske invazije na Englesku, gdje se među glavnim protagonistima mogu uočiti Vilim Osvajač i kralj Harold. Na tapiseriji se može uočiti ukupno 626 ljudskih figura, 731 životinja, 376 brodova te 70 zgrada i drveća, no uz njezin se nastanak i dalje vezuju brojne nepoznanice i brojna nagađanja. Vjeruje se kako su je izradile dvorjanke za katedralu u Bayeuxu koje ne samo da su bile vješte s rukama nego su znale i dobro pripovijedati, što se može uočiti u količini detalja na samoj tapiseriji i u vrlo preciznom načinu na koji su na njoj prikazani neki povijesni trenutci. Neki prizori na tapiseriji dodatno su objašnjeni i latinskim natpisima, no velika većina događaja prikazana je isključivo vizualno.
Porijeklo same tapiserije još uvijek nije potpuno poznato. Postojala je teorija da je na njoj, zajedno sa svojim dvorjankama, radila kraljica Matilda Flandrijska, supruga Vilima Osvajača, zbog čega se tapiserija ponekad naziva i Tapiserija kraljice Matilde, no puno je izglednija teorija da je tapiseriju naručio Vilimov polubrat Odo, biskup iz Bayeuxa, s obzirom na činjenicu da se i sam Odo pojavljuje na tapiseriji i da je čak troje od malog broja imenovanih likova u nekom trenutku bilo povezano s njim. To bi značilo da tapiserija nije starija od 1092. godine, što se uklapa u općeprihvaćeni okvirni vremenski period njezina nastanka. Također postoji i teorija kako su tapiseriju izradile časne sestre iz samostana u Canerburyju.
Ovaj probni transport kopije tapiserije osmišljen je kako bi se ublažila zabrinutost brojnih ljubitelja ovog djela koji se boje da bi original mogao pretrpjeti nepovratnu štetu kada se, po prvi put od svoje izrade, vrati u Ujedinjeno Kraljevstvo. British Museum trebao bi tapiseriju uklopiti u svoj postav od rujna 2026. godine te bi tapiserija tamo trebala ostati deset mjeseci.
Kako piše The Times, posudbu Tapiserije iz Bayeuxa Ujedinjenom Kraljevstvu ovog je ljeta na summitu s britanskim premijerom Sir Keirom Starmerom najavio i sam predsjednik Macron koji smatra kako će ovaj tip kulturne razmjene ojačati francusko-britanske odnose. Ipak, transport same tapiserije pretvorio se u ono što je financijski dnevnik Les Echos nazvao državnom aferom (franc. une affaire d'état), a Macrona se prozivalo da je u svojoj odlučnosti da pridobije naklonost Ujedinjenog Kraljevstva zanemario savjete znanstvenika i stručnjaka o rizicima takvog poteza.
Zabrinutost su izrazili i brojni kustosi, a peticiju kojom se takav potez osuđuje kao "zločin" protiv baštine potpisalo je više od 74 000 ljudi. Cécile Binet, regionalna muzejska savjetnica za Normandiju, u videu objavljenom u veljači rekla je kako je tapiserija "previše krhka da bi se premještala na veliku udaljenost" te kako bi svaka dodatna manipulacija predstavljala "rizik za njezino očuvanje". Stručnjaci su također na tapiseriji primijetili ukupno 24 204 mrlje, 9 646 rupa i 30 poderotina.
Unatoč ovim kontroverzama, dužnosnici ministarstva kulture inzistiraju na tome da će se posudba tapiserije nastaviti. Tapiserija je prije tjedana dana iznesena iz Muzeja Bayeux, u kojem se nalazila od 1983. godine i koji je trenutno zatvoren zbog renovacije, a nakon toga prevezena je na tajnu lokaciju, vrlo vjerojatno drugi muzej u Bayeuxu. Kako prenosi The Times, u toj je operaciji sudjelovalo 90 ljudi, uključujući delegaciju koju je poslao British Museum, a sve je trajalo ukupno sedam sati i 15 minuta te je zahtijevalo vrlo stroge mjere sigurnosti.