Osim nazvati Dylana briljantnim glazbenikom i pjesnikom koji je obilježio 20. stoljeće, ulaziti u detalje danas je vrlo rizično. Guardian je njegov album "Modern times" iz 2006. pregazio opisavši Dylanov glas kao "kataralni samrtni hropac". Netko će cinično primijetiti da zapravo nikada nijedna od njegove 522 pjesme nije bila na prvom mjestu svjetskih top lista. Netko će poentirati da u 60-ima, u godinama kad je postao ikona, na prvom mjestu top lista nije bio niti neki od njegovih albuma.
Čak i nakon što je sada dobio Nobelovu nagradu za književnost, škotski pisac Irvine Welsh, autor romana "Trainspotting", kazao je da je i on Dylanov fan, ali da je Nobel za Dylana posljedica "izbora senilnih hippyja". Uredništvo kulture Der Spiegela je, pak, zaključilo da je "nagradu napokon dobio netko za koga su ljudi čuli", a Mick Hucknall iz Simply Reda vrlo je pomodno izjavio da je "Dylan najveći živući pjesnik". Salman Rushdie je izbor jednostavno nazvao "odličnim".
Joni Mitchell ga je još 2010. nazvala "plagijatorom", a njegov glas lažnim... Itd. Nakon svega toga redakcija Expressa je, savršeno neopterećena svime, složila vlastiti više izbor 10 pjesama Boba Dylana nego nekakvu top listu pjesama iz njegovog opusa, koji je nesumnjivo briljantan i po kvaliteti i po opsegu i po svemu na koji je način utjecao na društvo, svijet politike, glazbe, poeziju, pop-kulturu... Godine uz naslov pjesama su godine nastanka pjesme.
1. "Like a rolling stone" (1965.)
"When you ain't got nothing, you got nothing to lose"
Svoju po mnogima najbolju pjesmu Bob Dylan je napisao u trenutku kad je razmišljao da se prestane baviti glazbom, jer su ga rastezali sa svih strana svojim očekivanjima. Od izdavačkih kuća do fanova. S pjesmom se užasno mučio, izvorno je napisao čak 20 stranica stihova, kako je sam dao naslutiti, prilično kaotičnih. I onda mu je sinulo da iskoristi motiv odbačenog, motiv beskućnika i gladi, jer se i sam osjećao izgubljen. Pjesma je bila vrlo električna za dotadašnjeg folk-glazbenika, pa i duga, te je Columbia Records pristala snimiti je tek nakon što je "slučajno procurila" u javnost i izazvala oduševljenje. U 90-ima je apsolutno najbolju verziju pjesme snimio, dakako, Rolling Stones.
2. "Blowin' in the Wind" (1962.)
"Yes, how many deaths will it take till he knows/ That too many people have died?/ The answer my friend is blowin' in the wind"
Dylan je 1997. s tri pjesme nastupio pred papom Ivanom Pavlom II, nakon čega je papa pred 300.000 katolika rekao da "odgovor doista jest u vjetru, ali onom koji vodi do Krista". 10 godina poslije papa Benedikt XVI priznao je da je i on bio u publici, ali da mu nije bilo nimalo lako, da je učinio sve kako bi spriječio nastup Dylana pred papom Ivanom Pavlom II, te da je smatrao, i smatra, da je rock muzika "sotonska".
3. "Knockin' on Heaven's Door" (1973.)
"Mama put my guns in the ground/ I can't shoot them anymore/ That cold black cloud is comin' down/ Feels like I'm knockin' on heaven's door"
Film "Pat Garrett i Billy the Kid" sigurno ne bio to što jest da nije bilo Dylana. Kao glumca više manje, nego kao skladatelja glazbe za film. A ova pjesma je u tom smislu vrhunac filma i jedno od najsjajnijih mjesta Dylanovog stvaralaštva.
4. "All Along the Watchtower" (1967.)
"Business men – they drink my wine/ Plowmen dig my earth/ None of them along the line/ Know what any of it is worth"
Jimi Hendrix je glavni krivac što je Dylan, nakon prve verzije s akustičnom gitarom i usnom harmonikom na albumu "John Wesley Harding", ovu pjesmu snimio u još tri različite verzije. Tek neponovljivi, žestoki ljubavnik električne gitare Hendrix pronašao je zvuk dovoljno moćan da poprati moćne stihove. Pjesma uznemiruje sve od naslova, jer uzduž osmatračnice nemoguće se kretati horizontalno, kraj pjesme potpuno je ostao otvoren itd.
5. "Mr. Tambourine Man" (1964.)
"Take me on a trip upon your magic swirlin' ship"
O ovoj pjesmi se nagađalo da govori o Dylanovim iskustvima s drogama, nalazile su se poveznice s pjesnikom Arthurom Rimbaudom, Isusom Kristom... Tome vjerojatno nema kraja. Ostaje međutim vječan motiv glazbenika koji je bio budan cijelu noć, ujutro i dalje ne može zaspati i u zoru se prepušta ideji da naprosto dalje slijedi svirača daira.
6. "Forever young" (1973.)
"May you always be courageous/ Stand upright and be strong/ May you stay forever young"
Pjesmu veličanstvene poetike Dylan je skladao kao zbir želja svom sinu. Pjesmu je čak i upečatljivije obradila Joan Baez.
7. "Hurricane" (1975.)
"The man the authorities came to blame/ For something that he never done/ Put in a prison cell but one time he could-a been/ The champion of the world"
Dylan je ovom pjesmom podigao glas protiv užasne nepravde koju su vlasti učinile boksaču Rubinu "Hurricaneu" Carteru kad su ga osudili kao krivca za ubojstva u baru u New Jerseyju iz 1966. Iako je javnosti praktično odmah bilo jasno da je osuđujuća presuda posljedica čistog rasizma, oslobodili su ga tek 1985.
8. "Thing have changed" (1999.)
"Standing on the gallows with my head in a noose/ Any minute now I’m expecting all hell to break loose"
Za ovu pjesmu Dylan je 2000. dobio Oscara za najbolju filmsku glazbu, i to u filmu "Wonder boys" redatelja Curtisa Hansona.
9. "The man in me" (1970.)
"Take a woman like your kind/ To find the man in me"
28 godina nakon što je Dylan snimio još jedno remek djelo, braća Cohen su je uzela kao glazbenu podlogu u filmu "Veliki Lebovski". Braća Cohen, Jeff Bridges i Dylan pokazali su se kao čarobna kombinacija, a Bridges je i sam pjesmu javno izvodio.
10. "The man in the long black coat"
"Not a word of goodbye, not even a note/ She gone with the man/ In the long black coat"
Za ovu pjesmu producent Daniel Lanois rekao je da mu je jedna od nekoliko najdražih Dylanovih i da ju je Dylan snimio iz prve, bez ikakvih naknadnih intervencija. Dylan je motiv uzeo iz škotske balade o demonskom ljubavniku koji se nakon dugo vremena vraća svojoj bivšoj ljubavi i uz obećanja o ljubavi, o brdima blaga i o raju, ona ostavlja muža i djecu. Umjesto u raj, ljubavnik je odvodi u pakao, u stilu Nicka Cavea.