Osnivanje Susreta lutkara i lutkarskih kazališta Hrvatske nerazdruživo je povezano s vremenom procvata lutkarstva u Europi, u prvom redu u istočnoeuropskim zemljama. S Jugoslavenskim festivalom djeteta u Šibeniku, 1958., dan je umjetnički legitimitet kazalištu za djecu. Osnivaju se kazališta, održavaju međunarodni simpoziji, tu je i PIF. Solidan zamašnjak za poslijeratnog redatelja Berislava Brajkovića, prvog hrvatskog povjesničara i teoretičara lutkarskog kazališta Milana Čečuka te glumca, prevoditelja i autora Božidara Kukolju, koji će 1969. pokrenuti SLUK pod imenom ‘’Jesen u Opatiji - lutke za djecu i odrasle’’. Obrisi festivala nadaju se u suradnji Zagreba, Zadra i Rijeke. Provodna je misao borba za prepoznatljivi lutkarski izraz. Već se iduće godine SLUK održava u Osijeku, zatim se seli u Rijeku, Zadar, da bi 1975. došao i do Zagreba. Na trećem susretu u Rijeci 1971. ključan je okrugli stol gdje će se raspravljati o odnosu prema svjetskoj lutkarskoj organizaciji UNIMA, o stručnoj smotri koja bi trebala biti bijenalnog karaktera. Otvoreno je pitanje osnutka posebne katedre za lutkarstvo na zagrebačkoj Akademiji za kazalište, film i televiziju. Ali i pitanje tiskanja stalnog lutkarskog časopisa. Danas je bez UNIMA-e upravo bijenalni festival nezamisliv, školovanje glumaca-lutkara i lutkarska režija omogućeni su mnogo godina kasnije, na osječkoj Akademiji za umjetnost i kulturu, dok je prva stručna publikacija LuKa, ujedno Glasilo Zagrebačkog kazališta lutaka’, izlazila od 1995. do 2013. Profilacija Osijeka u tom kontekstu kao domaćina festivala nije bila isključivo zbog čeških i drugih stranih utjecaja u Dječjem kazalištu, nego i zbog potpore dvaju važnih aktera - Ivana Baloga i Zvonimira Ivkovića, ali i gospodarske moći samoga grada. Predstave će se izvoditi svugdje gdje lutka traži priču od domaćinskog Dječjeg kazališta, Miniteatra, Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku, Hotela Osijek, Filozofskog fakulteta u Osijeku do škola i okolice.
159
prikaza
Kako se gradilo lutkarstvo u Hrvatskoj i kako je potpuno palo zaborav
Nagrade, isječci iz novina, stari filmovi kad su autobusi razvozili djecu po kazalištima, upućuju na to koliko je nekadašnjem sustavu ona fina krilatica ‘od malih nogu’ bila važna
Ovaj je članak dio naše pretplatničke ponude.
Cjelokupni sadržaj dostupan je isključivo pretplatnicima.
S pretplatom dobivate neograničen pristup svim našim arhiviranim člancima,
ekskluzivnim intervjuima i stručnim analizama.
Prijavi se
Prijavi se putem Facebooka