Odgađana premijera Machiavellijeve “Mandragole” u kazalištu Komedija nije u prepoznatljivoj autorovoj prevratničkoj maniri bila lisica da prepozna zamke, a ni lav da otjera vukove. Nakon potresa, nešto dulje obnove, otvoriti napokon vrata upućuje na sve ono što nas čeka u budućnosti našeg kulturnog krajobraza - skromni budžeti i smanjena očekivanja. Posezanje pak za renesansnom komedijom u nekom bi drugom kontekstu bilo predvidivo podilaženje publici, no iz današnje perspektive vječno istih dana, čak i kad su zapleti kao s nekog drugog planeta, sam pokušaj izmamljivanja osmijeha na lice utiša i najglasnijeg cinika. Demonizirani politički filozof i komediograf obmane Machiavelli, najpoznatiji po famoznoj “cilj opravdava sredstvo”, bio je utjelovljenjem renesansnog čovjeka te njegove aktivne (razni poslovi i službovanje u mnogo malih odbora) i kontemplativne društvene uloge (pisanje knjiga u egzilu nakon izlaska iz zatvora). Svijest o turbulentnom vremenu u kojemu živi, žudnja za stabilnošću pod svaku cijenu i novo definiranje političkih vrlina, u koje se ubrajaju gore spomenute zoometafore, nisu mogli ostati po strani ni kad je vjerojatno 1518. nakon otkaza u službi napisao “Mandragolu”. U svaki je grijeh upisao humor. Pitanje lijeka za nerotkinje samo je zamašnjak novim manipulacijama. Zabluda je tu baza Shakespeareu.
311
prikaza
Mandragola u Komediji: negdje usput se gube rizik i magija
1/6
Ono što obilježava kazališta u 2021. nejasna su prekrajanja klasika, premalo povjerenja u dramski tekst i čvrsta želja da se baš ništa promijeni. Komedijina ‘Mandragola’ ne upada posve u taj obrazac
Ovaj je članak dio naše pretplatničke ponude.
Cjelokupni sadržaj dostupan je isključivo pretplatnicima.
S pretplatom dobivate neograničen pristup svim našim arhiviranim člancima,
ekskluzivnim intervjuima i stručnim analizama.
Prijavi se
Prijavi se putem Facebooka