Kultura
1187 prikaza

Matanićev 'punk rock queer' spot posvađao Hrvate

"Port of Diversity" spot
Screenshot
Matanićev promo spot za Rijeku - grad kulture 2020. žestoko je podijelio javnost, neki su oduševljeni, drugi zgroženi

Objavljen je promotivni spot za Rijeku, grad kulture 2020. Zove se “Port of Diversity”, a režirao ga je redatelj Dalibor Matanić po scenariju Magdalene Lupi Alvir, a reakcije su podijeljene.

"Zamislite varioca u publici HNK Ivana pl. Zajca, tulum na krovu Robne kuće RI ili ples pankerice i zametskog zvončara. Sve je moguće – u Rijeci, luci različitosti", tim je riječima najavljivan promo-spot.

Dok ga neki hvale na sva usta, drugi smatraju da Rijeka nije dostojno prikazana te da je spot neatraktivan.

Na Facebook stranici Rijeka 2020. ispod spota su samo i isključivo pozitivni komentari (pitanje je brišu li se negativni), a sam Dalibor Matanić nekima je razjasnio simboliku nekih motiva u spotu.

Jedan se gospodin tako zapitao "kakve veze konj ima s Rijekom" na što je Matanić napisao kako "ima veze s Vlastom Delimar i niz najbitnijih performansa u kulturnoj povijesti RH".

Na samom YouTubeu javljaju se i oni koji spotom nisu najzadovoljniji.

"Toliko željeza, hrđe , olupina i devastiranih i napuštenih prostora u samo 3 min vec dugo nije viđeno", kaže jedan dok redatelj objašnjava kako je ideja bila Rijeku prikazati kao luku, grad industrije, kulture i punka.

"Ponajviše mi je drago da je spot pokrenuo diskusiju. Mnogi kojima se ne sviđa su valjda očekivali turistički promo-video sa sladoledima, plavim nebom i fontanama. Osobno se ježim takvih videa, a ovdje to stvarno nije poanta", kaže Matanić.

Neki kažu da riječke različitosti - pankerica, astronaut (budućnost), ronilac (prošlost), performerica na konju, zvončar (tradicija), baletan, skins i drugi nisu dovoljno spojeni u cjelinu da prenesu ideju "multikulturalnosti" grada.

"Mislim da smo uhvatili duh grada i njegove kulture. Rijeka je otvorenija i multikulturalnija no što se čini, ima pankerski i neprimitivan stav i svoju briju, tolerantna je i posebna", rekao nam je Matanić.

Neki su zaista naživcirani što nema klasičnih simbola poput "morčića" ili se nedovoljno prikazuje more, a Matanić još jednom objašnjava kako nije riječ o turističkom spotu.

"Ideja je bila da stranac kojeg zanima i intrigira kultura dobije potrebu doći posjetiti Rijeku u bilo koje doba godine", kaže.

Scenaristica Magdalena Lupi Alvir istaknula je da je cijela ideja spota bila susret različitih gradskih lokacija i različitih karaktera koji ocrtavaju sliku grada i prikazuju Luku različitosti.

Rijeka Nije lako... Kultura Rijeka prijestolnica kulture? Hm, čeka nas ozbiljan posao

"Direktor Turističke zajednice grada Rijeke Petar Škarpa istaknuo je kako je prikazani film snimljen temeljem Javnog poziva za prikupljanje ponuda usluga kreativne agencije i produkcije spotova koji je raspisala Turistička zajednica grada Rijeke uz sufinanciranje Hrvatske turističke zajednice, a za koji su pristigla 22 scenarija", piše rijecanin.hr, a Matanić kaže kako se snimalo 6 dana te potrošilo novaca kao za jednu prosječnu reklamu, oko pedesetak tisuća eura.

Matanić, i sam kaže, voli Rijeku, i tamo se ne osjeća kao gost. Radnju obje sezone svoje nagrađivane serije "Novine" smjestio upravo u grad na Riječini.

"Ideja je bila napraviti nešto drugačije od otrcanih turističkih parola, kakvima su se ranijih godina predstavljali pojedini europski gradovi kulture. Čini mi se da smo u tome i uspjeli", rekao je Matanić.

Kulturnjaci i gradonačelnik Vojko Obersnel su zadovoljni, a na portalima se javljaju i zaintrigirani stranci, dok je dio Riječana naprosto razočaran jer smatraju da je spot "mračan i ne prikazuje riječke vedute".

Odlično je to pojasnio kolumnist Jurica Pavičić u svojem tekstu "Kome smeta queer baletan u spotu o Rijeci?".

Slaven Tolj Slaven Tolj Kultura "Rijeka je pljuska Vladi i Ministarstvu kulture"

"Matanić je prvo kreirao, pa u ovom spotu cementirao ikonografiju Rijeke kao grada dekadentne modernosti. Taj je izbor - naravno, kao i svaki takav - ideološki. Ideološki se on poklapa s ideologijom same Rijeke, grada koji se odabrao brendirati kroz prvi rendgen, prvi torpedo i prvi punk, a ne kroz kale i crkve. Spot reflektira tu ideologiju, pa u tom smislu on ispunjava funkciju reklamnog filma. Ako je unutra čokolada, iz omota mora biti jasno da je unutra čokolada", napisao je autor i podcrtao kako su i reklame te promo spotovi u Hrvatskoj još jedna stvar oko koje se svađamo o ideologiji. 

Nekima fali Trsat i sunce, druge smetaju queer ili punk motivi, treći žele nešto treće. Mnogi su čak nezadovoljni time što u spotu svira trenutno najpopularniji riječki bend Jonathan. Za neke pretjerano punk, a za druge previše hipsterski i nedovoljno punk.

  • vjaceslav 03:36 29.Ožujak 2019.

    tko bi nakon tog spota poželio doći u rijeku, prijestolnicu kulture?