Izgradnja najvećeg aerodroma na svijetu s jedinstvenom zgradom dovršena je pravom komunističkom roku; pet godina isplanirale su vlasti NR Kine i u nešto manje od pet godina Peking je dobio svoj aerodrom Daxing. Petoljetka nije bila tek u tradiciji petoljetnih planova još od 1918.
Aerodrom su kineski graditelji dovršili na vrijeme kako bi njegovim službenim otvorenjem 1. listopada proslavili 70. obljetnicu osnivanja NR Kine. Velika obljetnica iziskuje veliki PR odgovarajuće upotrebljive vrijednosti. Daxing je stoga aerodrom čija se jedinstvena zgrada prostire na 700.000 metara četvornih, koji će do 2025. sa svoje četiri biste biti u stanju primati 72 milijuna putnika godišnje i koji će do 2040., proširenjem za još četiri piste, moći primati 100 milijuna putnika svake godine.
Cijena, prava sitnica, oko 59 milijardi eura, što nije nimalo povoljno u odnosu na neke druge velike aerodrome. S druge strane, jedan Berlin Brandenburg koji bi godišnje trebao primati 34 milijuna putnika, s gradnjom je počeo još 2006., nekoliko puta je užasno probijao rokove, cijena se višestruko povećala na sadašnjih skoro 11 milijardi eura...
Novi pekinški aerodrom zapravo je sav u superlativima, pa je tako u vezi njega samo za sebe spektakularno i ime koje potpisuje njegov projekt.
Riječ je o Zahidi Hadid, najvećoj arhitektici svih vremena, o Britanki porijeklom iz Iraka koja je u 65 godina života do 2016. uspjela i osvojiti arhitektonsku nagradu Pritzker, odnosno božanski vrhunsko priznanje iz arhitekture, i to i kao prva žena u povijesti i kao najmlađi laureat te nagrade.
Fascinirani žiri kandidaturu čudesne tada 53-godišnjakinje usporedio je sa samim Oscarom Niemeyerom, vizionarom koji je svojedobno smislio izgled Brasilije kad je Brazil odlučio izgraditi glavni grad koji neće biti opterećen socijalnim problemima, siromaštvom i slamovima svojih metropola.
O njoj su govorili kao o arhitektonskoj Montserrat Caballé, svi su obožavali njene građevine, a ona je sanjala još samo o tome da gradi ratom razorenu Siriju.
Ono po čemu je Hrvatska pamti jest to da njen neofuturistički spektakularni projekt novog terminala zagrebačkog aerodroma – nije prošao na natječaju prije osam godina, čime je Zagreb propustio dobiti briljantni komad arhitekture po kojem bi u Europi napokon bio čuven po nečem pozitivnom.
Otvorena, svijetla, prozračna zgrada bila bi se prostirala na 75.000 metara četvornih, ne bi razlikovala podove od zidova i stropova, nego bi sve predstavljalo jednu razlomljeno, ali kontinuiranu plohu, ako se obrati pažnja, vrlo slično ovome što je dočekao Peking sada.
A da bi sve to bilo ostvarivo, 250 stručnjaka Arhitektonska ureda Zahe Hadid predvidjelo je primjenu najmodernijih arhitektonskih tehnologija. Projekt je predviđao pola milijuna metara četvornih slobodnog prostora i proširenje kapaciteta Zračne luke Zagreb na do 10 milijuna putnika godišnje.
No, Zagreb se Zahi Hadid zahvalio i više nikada neće biti u prilici dobiti kakvo remek djelo od arhitektonske genijalke, koja je primjerice projektirala čudesni prepoznatljivi stadion u Kataru ili operu u kineskom Guangzhou ili, evo sad najnovije, taj ludi, neviđeni aerodrom u Pekingu za 72, a uskoro i 100 milijuna putnika.
Njene projekte su na natječajima povremeno, istina, i odbijali, ali nikada zbog novca, nego isključivo kad bi se uplašili i kukavički se odlučivali za konzervativnija rješenja, zbog kojih bi naposljetku u pravilu zažalili. Njen biro u trenutku smrti imao je 400 arhitekata, radio je na 95 projekata diljem svijeta, među ostalim i namještaj, binu za Pet Shop Boys, vilu koju ruski oligarh Vladislav Doronin gradi za svoju djevojku Naomi Campbell.
Što se Zagreba u kasnoj eri Milana Bandića tiče, njen su projekt odbili naprosto ga proglasivši lošijim od ovoga na što "Tuđman" nalikuje danas, skupa sa svim problemima u radu. Po tome Zagreb ipak jest u svijetu jedinstven kao grad koji se u takvoj mjeri ogriješio o arhitektonski genij Zahe Hadid. I svoje stanovnike, naposljetku.
Među onima koji je sjedio u tom žiriju bio je i prijatelj Ive Sanader, Jerko Rošin. Još više možemo žaliti za tim velikim propustom nakon što je novi terminal otvoren i kojeg su do sada iskritizirali svi od putnika do stručnjaka.
Što se nje tiče, uvijek je govorila da joj se živo fućka za politiku, jer nije arhitekt-agitprop. A kako je duboko patila zbog strašnih razaranja povijesnog, kulturnog, arheološkog i arhitektonskog blaga u ratu u Siriji, sanjala je dan kad će se moći svim silama baciti na ponovnu izgradnju zemlje u kojoj je također projektirala neke od briljantnih građevina.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Pročitah ova dva prethodna komentara, reklame i shvatim pa to je u stvari potpuna istina o nama, glavno da lupetamo, tko je vodio brigu o Plesu, samo o kunama izgleda. Ne bih se čudio da tamo potiho postoji i prima ... prikaži još! plaču neki direktor Aerodroma Zagreb, iako pored direktora MZL Zagreb nema što raditi, nego brojiti svoju plaću koju mu je SDP osigurao,a ovi tupanderi zaboravili na njega.