Dürrenmattov biograf Ernst Pawel 1989. u The New York Review of Books zapisuje kako je njegovo dramsko pismo prožeto apokaliptičkim bilješkama i elegantnom ironijom. Kazalište treba obrazovati, pokazati pojedincu svu njegovu glupost, sljepilo i nedostatak prave prosudbe, rezolutan je švicarski klasik. Tek u protagonistu gledatelj uočava u kojoj je mjeri njegovo ponašanje pogrešno. Svijet je za njega čudovišan, zagonetan u vlastitoj katastrofičnosti. No moramo ga prihvatiti i nikad se ne predati.
U “Posjetu stare dame” (1956.), njegovu najpoznatijem dramskom tekstu, obračunava se s Benthamovim utilitarizmom, odnosno citatom koji otprilike glasi da je najveća sreća najvećeg broja ljudi mjera za ispravno i pogrešno. Prepoznatljiv po dramama velikih ideja koje populistički uglavljuje u komad, ovdje uz propitivanje solidarnosti ispred osobne koristi pokazuje razorne posljedice psihologije masa, ali i svijet u kojem je zlo sasvim obično dok se društvo strovaljuje prema dnu. Taj polagani put prema dnu vidljiv je u Bergmanovu “Ljetu s Monikom” (1953.) i kratkoj priči “Lutrija” (1948.) Shirley Jackson.
458
prikaza
Posjet stare dame je mutan, nepročišćen i nimalo ubojit
1/6
Ruždjak Podolski, umjesto finog tkanja, koje bi postupno trebalo dovesti do željenog horora, scene niže kao da su odvojene zamahom sjekire i ponekim zamračenjem
Ovaj je članak dio naše pretplatničke ponude.
Cjelokupni sadržaj dostupan je isključivo pretplatnicima.
S pretplatom dobivate neograničen pristup svim našim arhiviranim člancima,
ekskluzivnim intervjuima i stručnim analizama.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
lol