Premda teolozi i filozofi često pokušavaju nuditi odgovore na pitanja o Zlu, govoriti o tome zašto je Zlo sveprisutno, objašnjavati zašto ne živimo u svijetu bez Zla ili zašto bog dopušta Zlo, običnim su ljudima takva pitanja stalna enigma, stalna životna zagonetka kojoj se iznova čude i s koje upitnike nitko i nikad ne uspijeva izbrisati. Pojam enigme i misterija, osim u teološkom ili filozofskom kontekstu, u povijesti se veže i za nacističku napravu koja je služila šifriranju, odnosno dešifriranju kodiranih, tajnih vojnih poruka.
Roman “Satanaelovo evenđelje” Gorana Gerovca u mnogočemu podsjeća na taj stroj, na veliku enigmu koja do zadnjih stranica pokušava odgovoriti i na ona velika pitanja o Zlu (a i postavlja ih posve doslovno upravo na prvim stranicama romana). Istovremeno, knjiga može pomoći da se dekodiraju (ili baš kodiraju) i raniji romani Gorana Gerovca, od prvog “Pajo ti si Srbin” do “Razbijenih”, a možda bi i najsloženije dešifriranje ova knjižna Enigma mogla odraditi u slučaju prethodnoga Gerovčeva romana koji se zove “Sjever je mjesto tame”. Tako ovaj četvrti roman možemo čitati i držati u rukama kao jednu cjelovitu Enigmu, kao mašinu za zagonetke, stroj za one najdublje misterije, za tajne koje se tiču i najmračnijih ili najskrovitijih područja naših duša, dakle svega što trajno zapinje na Mjestu tame.
![| Author: PROMO](/media/img/a9/8a/ade65c537ca56b405cd1.jpeg)
No roman sadrži i enigme koje su sastavno tkivo svakog kriminalističkog romana, a o kojima je prije točno 50 godina pisao jedan velikan naše znanosti o književnosti i književne teorije, pri tom Karlovčanin baš kao i Goran Gerovac, Stanko Lasić. Ovako je Lasić u svom kapitalnom djelu “Poetika kriminalističkog romana” opisao pojam enigme, objašnjavajući kako je to najvažniji element koji pokreće radnju kriminalističkog romana: “Kriminalistička enigma može roditi takvu tešku tjeskobu i stravičnu napetost u kojima se linearna naracija preobražava i postaje nešto sasvim drugo: posebna kompozicijska shema. Kriminalistička enigma znači: stvorena je zločinačka situacija u kojoj se radi o ljudskom životu”.
Enigma Gerovčeva romana podsjetila me i na enigme kakve pokreću u nas prilično slavna i čitana djela pokojnog švedskog novinara, pisca i antifašističkog aktivista Stiega Larrsona. I Gerovčeva se inicijalna enigma - baš poput Larrsonovih - proširuje drugim enigmama, čak i kad se naizgled razrješava, ona ne gubi na težini. Jer, kako to objašnjava Lasić, ta je “inicijalna enigma toliko jaka i snažna da radnju može uvijek vraćati natrag”.
O Zlu koje se vraća kroz tu enigmu, koje iznova prolazi kroz živote i stoljeća, progovara književnik Gerovac, to je zlo koje sve dobro pretvara u “lelujave sjene”. One iste lelujave sjene koje Goethe spominje u prvom stihu svoga Fausta, stihu koji je, na njemačkom, znao svom sinu Slavku u Karlovcu izgovarati njegov otac Ivo:
“I opet tu ste, lelujave sjene,
Što odavna vas tužan pogled zna...”
![| Author: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL](/media/img/94/51/e946bb8d8184f6ac506b.jpeg)
Karlovčanin Slavko Goldstein za svog je života opsesivno želi shvatiti zlo, nije osuđivao, možda nije ni vjerovao da bi osuda mogla donijeti neku društvenu ili moralnu korist, ali jest potanko i smireno objašnjavao, opisivao. Tako se nekako zlo i zločinci tretiraju i u Gerovčevu romanu, pa se može reći da je - uz primjenu enigme kako ju je definirao Lasić - Gerovac pokušao opisati Zlo u ljudskoj zajednici slično kao što ga vidi 13-godišnji dječak koji s majkom i bratom mora bježati kroz šumu da izbjegne smrt u ustaškom konclogoru.
Ljeti 2017. godine, nekoliko mjeseci prije nego što će ovaj svijet napustiti Slavko Goldstein, 93-godišnji slikar Josip Vaništa, rođeni Karlovčanin, naslikao je golemo ulje na platnu. Na tom platnu vidjela se samo pustošeća bjelina i usred nje tek jedan magloviti crni pravokutnik. To je prozor koji se vidio iz Vaništinina karlovačkog stana. Iza prozora su s proljeća 1941. bili zatočeni dječak Slavko i njegov otac Ivo, kojega će kasnije ustaše ubiti.
Trenutak kad se ti dječaci u Karlovcu suočavaju sa Zlom, a Vaništa, Goldstein i Lasić su do 1941. tamo provodili zajedničko i idilično djetinjstvo, Vaništa je opisao i riječima koje podsjećaju na poteze njegova crna kista:
“Probudio nas je krik kantorovih kćeri u travanjsko jutro 1941. godine. Policija odvodi oca. Od vriska, cijela četvrt grada je na prozorima”.
Ovo kratko podsjećanje na trojicu karlovačkih intelektualaca, mislilaca i pisaca, na njihova djela i njihove sudbine, mogu poslužiti i kao mali karlovački šifrarnik za Gerovčevu Enigmu, za to tamno evanđelje koje - kad se posve ogoli - podsjeća upravo na mračni Vaništin pravokutnik. To je istovremeno i onaj prozor iza kojega caruje Zlo, pogled kroz to tamno staklo nudi “Satanaeolovo evanđelje”, pogled u prostor u kojem se ljudi i njihove tragične sudbine njišu kao lelujave sjene Goetheova “Fausta”, u priči koja daje dobar dio odgovora na ona pitanja o Zlu. To je svevremenska priča o ugovorima s vragom, o kolaboraciji s monstrumima ili o pristajanju na šutnju, o tamnoj sili koja stalno vrti taj ljudski kotač nasilja, zvjerstva i bezakonja.