Kultura
366 prikaza

Tko su ljudi koji žele biti na čelu zagrebačkog HNK?

Boris Šćitar/Pixsell, Davorin Višnjić/PIXSELL
Aktualna intendandica Dubravka Vrgoč, Iva Hraste Soči i Damir Medvešek prijavili su se za čelno mjesto Hrvatskog narodnog kazališta

Tko od troje prijavljenih kandidata na natječaj za intendanta Hrvatskog narodnog kazališta ima najviše ravnateljskog i menadžerskog iskustva što je iznimno važno za vođenje neke kulturne institucije i tko je svojim radom i projektima najviše pridonio razvoju kazališta i općenito hrvatskoj kulturi? Odgovor na to pitanje saznat ćemo uskoro, a do tada ponovimo ukratko: na natječaj su se prijavili aktualna intendantica Dubravka Vrgoč, zatim posebna savjetnica ministrice kulture i medija Iva Hraste Sočo te posve neočekivano Damir Medvešek, majstor slikar u slikarnici HNK, koji, iskreno rečeno, nema objektivne šanse da preuzme kormilo HNK.

U javnosti se ljetos pronio glas da Ivu Hraste Sočo favorizira i premijer i ministrica kulture i medija, međutim, Dubravka Vrgoč i dalje se ne predaje, smatrajući da ima golemo ravnateljsko i menadžersko iskustvo te značajne kazališne veze diljem Europe. Njoj  u prilog idu sljedeće činjenice: po struci je magistrica teatrologije, bila je ravnateljica Zagrebačkog kazališta mladih gotovo deset godina, a također je bila predsjednica Europske kazališne konvencije u tri mandata te stoga ne čudi da je najviše podržavaju članovi dramskog ansambla. Pokazala je izvrsne financijske rezultate što ju potvrđuje kao vrsnu kulturnu mendžericu. Konsolidirala je dugove, zaostale od bivših uprava HNK, te je kazalište svake godine ostvarilo pozitivan financijski rezultat, tj. višak prihoda i primitaka nad rashodima. Tako je primjerice, u 2018. godini taj višak iznosio 2,329,122 kune. Kazalište se već tijekom njezinog prvog mandata otvorilo prema javnosti i pokrenulo niz programa na otvorenom, s besplatnim sadržajima za građane Zagreba. Repertoarnom politikom vratila je publiku u HNK, a o tome ponajbolje govore podaci za 2019., zadnju 'nepandemijsku' godinu i prvu u njezinom drugom mandatu, kad je posjećenost predstava u Drami, Operi i Baletu, kako je izjavljivala u medijima, bila oko 95% . HNK je tijekom njezinih mandata ostvarilo brojne međunarodne suradnje, a umjetnici HNK dobili su mnoge nagrade, među njima i šest Nagrada hrvatskog glumišta.

Među novim programima HNK koje je inaugurirala Dubravka Vrgoč ističu se Tajna povijest kazališta, HNK u vašem kvartu, Ljetne večeri HNK u Zagrebu, te posebno Filozofski teatar u kojem su među ostalima gostovali Thomas Piketty, Julija Kristeva, Margarethe von Trotta,  Terry Eagleton, Slavoj Žižek, Terese Forcades i Yanis Varoufakis.  HNK je također postao dio velike i značajne platforme Kreativna Europa Europske unije, primjerice projekta Prospero, koji je financiran u iznosu od nešto više od milijun eura europskim sredstvima.

 | Author: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL Dubravka Vrgoč Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL

 Tijekom pandemije zagrebački HNK nastavio je s radom i jedno je od rijetkih svjetskih kazališta koje je bilo otvoreno cijelu sezonu. U tom razdoblju HNK-ovi umjetnici izvodili su programe na ulicama, u parkovima i na platoima. HNK je također počeo prikazivati ranije snimljene predstave na online platformama koje je pogledalo oko 500 tisuća ljudi u 40 dana. Usred pandemije raspisan je i natječaj za suvremeno dramsko djelo, prvi nakon više od 50 godina, na koji se javilo 166 autora. Pobijedila je mlada autorica Monika Herceg s tekstom „Gdje se kupuju nježnosti“, koji je kasnije praizveden na sceni HNK. Vrgoč je poduzela i prve korake kako bi HNK konačno dobio i svoju drugu scenu, koja bi se gradila na mjestu kazališnih radionica i skladišta u Adžijinoj ulici.

Iva Hraste Sočo, bivša sopranistica HNK, doktorica znanosti i donedavna članica Kazališnog vijeća HNK, nema ravnateljskog iskustva. Kao sopranistica nastupila je u nekim od najznačajnijih teatara svijeta, kao što su Boljšoj teatar u Moskvi i Marijinski Teatar u Sankt Peterburgu. Zatim se okrenula diplomaciji i politici. Kao savjetnica za kulturu Veleposlanstva RH u Beču organizirala je kulturne projekte, zatim je godinama radila u Ministarstvu kulture i medija, gdje je bila pomoćnica čak tri bivša ministra, a među njima i Zlatka Hasanbegovića. Zatim je bila posebna savjetnica ministrice kulture i medija, zastupnica u Skupštini grada, a na posljednjim lokalnim izborima i kandidatkinja za zamjenicu HDZ-ova kandidata za gradonačelnika Zagreba.

 | Author: Davorin Višnjić/PIXSELL Iva Hraste Sočo Davorin Višnjić/PIXSELL

    Bavi se i pedagoškim radom. Trenutačno je pročelnica Odsjeka produkcije na Akademiji dramske umjetnosti, a bavi se i producentskim poslom, najviše u suradnji s varaždinskim HNK i Gradskim kazalištem Zorin dom iz Karlovca. Tako je bila producentica monopere „Dnevnik Anne Frank" HNK u Varaždinu, koja je na Splitskom ljetu dobila nagradu Judita za najbolju glazbenu predstavu na Splitskom ljetu. Uz njezin producentski rad veže se i afera s predstavom „Hrvatski škrtac“ na kojoj su zajedno radili HNK u Varaždinu i karlovačko Gradsko kazalište Zorin dom, a o čemu je Express opširno pisao.

    U utrku je neočekivano ušao i akademski slikar Damir Medvešek, koji također nema ravnateljskog niti menadžerskog iskustva. S HNK-om ga veže dugogodišnji staž u tom teatru. U HNK je počeo raditi prije 35 godina na mjesto pomoćnog radnika na pozornici i od onda je gradio, kako je nedavno izjavio u medijima, svoju umjetničku karijeru, došavši do današnje pozicije majstora slikara u slikarnici Hrvatskog narodnog kazališta.

 | Author: Damir Medvešek

Diplomirao je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti u slikarskoj klasi profesora Zlatka Kauzlarića Atača, a kontinirano izlaže od 1985. godine. Od autorskih zamisli, zapažena mu je scenografija za „Kralja Leara“ Teatra Ulysses na Brijunima. Također je izlagao na više samostalnih i skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, a radovi mu se nalaze u zbirkama Caroline od Monaca, Lacosta, Fashion Brioni, Mercedes, te Cartier. Medvešek je u medijima izjavio da može svojim kvalifikacijama, iskustvom i znanjem vrlo dobro voditi HNK, koje prema njegovom programu treba biti moderno kazalište koje izviruje iz tradicije, ali se ne zakapa u prošlost i stremi modernosti.