Life
798 prikaza

Ministra Šipuša nije briga ni za žabe

Kolekcija prepariranih žaba Ivana Medvešeka
Ivo Cagalj (PIXSELL)
Prepariranu jedinstvenu kolekciju vodozemaca Hrvati ne žele

Morske kornjače su “krive” što je jedinstvena kolekcija prepariranih žaba, njih čak 507, postala vlasništvo obitelji Medvešek 1964. godine.

Riječ je o zbirci staroj 100 godina koja je već treću godinu izložena u prostorima kina Tesla u Splitu. 

Vrhunski preparirane žabe, jedinstvene na svijetu, prikazane su u “ljudskim” situacijama, kako peru rublje, uspavljuju djecu, treniraju tenis, plešu na seoskoj zabavi... 

Kolekcija prepariranih žaba Ivana Medvešeka | Author: Ivo Cagalj (PIXSELL) Ivo Cagalj (PIXSELL)

Vlasnik zbirke je Ivan Medvešek (69) koji je prije 20- ak godina otkupio kolekciju od svoje braće. 

Medvešek, koji živi u Kaštelima posljednje 34 godine, rođen je u Sisku, onako usput, jer je njegova obitelj imala lunapark s kojim su putovali po cijeloj bivšoj Jugoslaviji. 

A kako su morske kornjače “krive” za žabe, objasnio nam je njihov vlasnik. 

"Naša obitelj imala je vrhunski lunapark, najbolji u to vrijeme, imali samo dva kamiona i 12 prikolica. Kako nismo to mogli transportirati s dva kamiona jer bi se trebali vraćati nekoliko puta, putovali smo vlakom. Vukli smo sve na stanicu, tovarili na vagone. Potom bi otputovali kamionima na lokaciju na koju dolazi vlak pa skidali s vagona i montirali ponovno. Bio je to mukotrpan posao. Moj otac je Slovenac, a majka je rođena u Banjoj Luci. Njezina majka, odnosno moja baka je Austrijanka, a otac Čeh. Posao s lunaparkom je bio dio naslijeđa", počinje svoju priču Medvešek koji je i školu završavao u prolazu.

Kolekcija prepariranih žaba Ivana Medvešeka | Author: Ivo Cagalj (PIXSELL) Ivo Cagalj (PIXSELL)

Znao je u neku školu ići 15 dana, a onda bi se s obitelji selio dalje. U Sloveniji je tako jednu godinu promijenio čak šest škola. Tijekom Drugog svjetskog rata, lunapark je bio Banjoj Luci. Avioni su gađali tvrđavu i promašili je. 

"Pogodili su lunapark i od njega nije ništa ostalo. Uspjeli smo spasiti samo jednu peć i kamion. Potom smo otišli u Sisak, gdje sam rođen."

Majka, koja je bila i fotografkinja, počela se time ozbiljno baviti jer su ljudi trebali slike za dokumente. Nakon što se skupio neki novac, obitelj je počela ponovno ulagati u lunapark. 

"Sve smo napravili sami, do zadnje žarulje", govori Medvešek. 

Kao atrakcija u lunaparku poslije je postala morska kornjača.

Kolekcija prepariranih žaba Ivana Medvešeka | Author: Ivo Cagalj (PIXSELL) Ivo Cagalj (PIXSELL)

"Živjela je u bazenu od 2000 litara, a bila je metar dugačka i 80 kilograma teška. E tu je postojao velik problem. Kad dođeš na kopno, nemaš morske vode niti morske ribe, a valjalo je vodu mijenjati svaka dva do tri dana. Nosili smo sa sobom vreće soli, a nije bilo lako ni morsku kornjaču naučiti da jede šarana. Ljudi su bili oduševljeni tom kornjačom, ali to je bilo naporno. Zimi smo morali grijati vodu da se ne smrzne, bilo je tu svakakvih improvizacija", prisjeća se Medvešek. 

Majka Marija, koja je bila “alfa i omega” svog posla, primijetila je da ljudi žele vidjeti nešto novo i neobično. Upravo negdje u to vrijeme u novinama je vidjela kolekciju žaba skrivenu u podrumu u Zemunu i odlučila ju je kupiti.

Riječ je o kolekciji koju je od 1910. do 1920. godine stvarao preparator iz Sombora Ferenc Mere. 

"Originalna kolekcija imala je 1000 primjeraka, no zbog vlage i neodržavanja dio se nije mogao spasiti. Od propadanja smo spasili 507 žaba. Mislim da se u to vrijeme za kolekciju mogao kupiti dobar auto, ali moja majka je uložila u kolekciju. Posao s lunaparkom smo polako napuštali jer je to bila robija. Prva lokacija na kojoj smo izložili žabe je bio Split, ‘70. godine, na kraju rive. Od tadašnjih vlasti dobili smo lokaciju na 21 dan", prisjeća se Medvešek. 

No ubrzo su, zbog nekih obiteljskih razmirica, prestali raditi s žabama i posvetili su se aparatima za zabavu, stolnom nogometu, fliperima...

Kolekcija prepariranih žaba Ivana Medvešeka | Author: Ivo Cagalj (PIXSELL) Ivo Cagalj (PIXSELL)

Žabe su ostale spremljene u Mariji Bistrici pune dvije godine, a potom prevezene u Split.

"Bile su skrivene od javnosti 20 godina, a onda sam ih ‘90- ih otkupio od braće i restaurirao ih", kazuje nam Medvešek koji je najprije krenuo s prikazivanjem žaba u prikolici pod imenom “Kre kre show”.

Onda je promijenio ime jer mu se prvo učinilo neozbiljno. Nazvao je zbirku “Froggyland”, i tu počinje njegova bitka sa sustavom u želji da zbirka dopre do publike.

"Išao sam s prikolicama u Ljubljanu, pa u Velenje, Celje. Onda sam se vratio u Split, shvatio sam da ne mogu to tako. Onda sam se okrenuo galerijama, prvo u Zagrebu pa sam išao u Postojnu, a onda opet u Split. Tada sam uvidio da je najbolje imati stalni postav u nekom gradu. I sad smo treću godinu u Splitu, ali uskoro nam ističe najam. Nudio sam nacionalnim parkovima Plitvička jezera, Krka i Brijuni, kao i Dubrovniku da preuzmu kolekciju, ali dobio sam odbijenice. I zato pregovaram s glasovitim londonskim muzejem “Ripley’s Believe Iz or Not” koji žele da žabe postanu dio njihove bizarne kolekcije iako, više bih volio da zbirka ostane u Hrvatskoj", govori nam Medvešek.

Iz ureda ministra kulture Berislava Šipuša govore kako od Medvešaka nisu dobili nikakav zahtjev.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.