Priča o studentici međunarodnog prava iz Milana u svijetu modnih blogera više je anomalija nego standard. To nam je potvrdila i bosanska blogerica s bečkom adresom Borjana Jelić Radović (Beeswonderland).
- Po eventima sam upoznala gotovo sve popularne blogerice i mogu reći da jako malo njih živi samo od bloga. Chiara, The Blonde Salad sigurno zarađuje i više nego mi možemo pretpostaviti, ali ona više ne vodi blog nego tvrtku za koju radi 10 ljudi. Prednost joj je da je od samog starta imala novac da uloži u sve i sada bere plodove - govori ova bivša odvjetnica iz Zenice.
Chiara je studirala na prestižnom fakultetu
Dvadesetsedmogodišnjoj Chiari danas 70 posto prihoda donosi vlastita kolekcija cipela koju je lansirala u jesen 2013. uz pomoć milijun eura jednog talijanskog investitora. A tu je i linija obuće za američki brend cipela i modnih dodataka Steve Madden. Na godinu zarađuje gotovo osam milijuna američkih dolara, piše Women’s Wear Daily. A svoj blog The Blond Salad, od kojeg ubire 30 posto zarade putem oglašavanja i suradnji s brendovima, nakon pet godina postojanja koristi kao snažno marketinško oružje za jačanje brenda. Svjetski su blogeri mnogo ulagali u brendiranje svojih virtualnih prostora te su time iskočili iz mase. Uz popularnost dolaze i angažmani, a time i honorari, objašnjava Zagrepčanka Barbara Repe, koja je prošle jeseni, negdje u isto vrijeme kao i Chiara, proslavila pet godina svog ar-ar bloga, samo u znatno drukčijim, hrvatskim uvjetima. A baš kao i Borjana, potvrđuje njezine dobre poslovne temelje.
- Studirala je na prestižnom fakultetu, a njezin bivši partner uočio je stvaranje jedne nove niše te pravodobno osmislio riskantan, ali vrlo ambiciozan poslovni plan koji je uspio - kaže.
Kako bilo, iz njezina primjera može se iščitati na koje se sve načine u idealnoj društvenoj klimi može zarađivati od bloga. Najprije, tu je tzv. affiliate marketing. Bloger putem tvrtki kao što su rewardStyle i Skimlinks dobiva proviziju svaki put kada netko kupi proizvod preko linka objavljena na blogu. Zatim sponzorirani postovi, oglašavanje, suradnja s modnim brendovima (autor bloga postaje glasnogovornik brenda, domaćin na njihovim eventima ili samo nosi njihovu odjeću), dizajnerske suradnje, vlastite kolekcije, ugovori za knjige, televizijska gostovanja....
Brendovi joj plaćaju da objavljuje na Instagramu
Uz blog danas u kompletu dolazi i kanal društvenih mreža, od kojih je Instagram trenutačno najjača platforma. Glavna zvijezda ove priče na Instagramu ima 2,8 milijuna sljedbenika, a brendovi joj plaćaju da objavljuje određeni broj fotografija kojima ih promovira. Hrvatska blogerska stvarnost razlikuje se od europske i svjetske, iako već u regiji postoje pojedinci čije priče kao da slijede predložak talijanske milijunašice. Najbliža nama je Ana Eva Kazić iz Ljubljane. Njezin ALLAROUNDEVE prerastao je u pravu medijsku platformu...
Najpopularnija na Balkanu, Zorana Jovanović, neslužbeno doznajemo, živi isključivo od prihoda svog bloga Zorannah. Zarađuje reklamama, a za neke proizvode-favorite koje objavljuje na YouTubeu, također dobiva novac. Srpskim medijima otkrila je da na mjesec može zaraditi i do 5000 eura, no ti iznosi nisu stalni. Ozbiljan biznis vodi i Tamara Kalinić (Glam and Glitter). Rođena u Sarajevu, djetinjstvo je provela u Novom Sadu, da bi se zbog studija farmacije preselila u engleski Brighton. Napustila je posao u struci kako bi se bavila blogom koji je danas najpopularniji u Britaniji. Osim kvalitete sadržaja, koji je glavni preduvjet uspjeha, za sve internetske platforme pa tako i blogove najvažnije su statistike.
Hobi pretvoren u posao
- Dakle, i najbolji blog, bez dobre posjećenosti, već u startu ima slabe izglede za ostvarivanje bilo kakve saradnje - govori nam jedna od trenutačno najtraženijih bosanskih blogerica Midheta Agić koja stoji iza imena Ysophisticates pa dodaje: - Kada imate blog s određenom posjećenošću, ali i određenim brojem pratilaca - imate medij! Implicitno tome, suradnje s drugim ljudima vam se nametnu kao sasvim logičan slijed događanja. Na kraju, one vam donose određenu dobrobit - konkretna je Midheta koja je prvu suradnju ostvarila godinu dana nakon pokretanja bloga, trenutačno radi s nekoliko svjetskih brendova od Italije do Japana te s mnogim dizajnerima iz BiH.
Kaže kako na našim prostorima blog još nije jasno definiran pa i danas postoji mnogo ljudi koji ne znaju koja je poanta svega. To sigurno nije slučaj kod njezine sunarodnjakinja s početka, Borjane Jelić Radović. Ona je hobi pretvorila u posao, a zarada joj iz mjeseca u mjesec raste, iako, priznaje, još je nedovoljna za život.
- Napokon sam došla do faze kada me svakodnevno kontaktira mnogo sponzora, nudeći mi odjeću, kozmetiku ili novac u zamjenu za reklamu, ali ja gledam blog kao ozbiljan biznis u koji ulažem jako puno truda i ne pristajem na sve. A daleko od svega prije navedenog je situacija na domaćoj sceni koju nam je razjasnila jedna od najeksponiranijih hrvatskih blogerica, Osječanka Ljupka Tanevska, autorica bloga sad pony guerilla girl.
Brendovi su kod nas - škrti
- U nas se blogeri ismijavaju, kao i njihov rad. Svoj blog sam dala na procjenu prije godinu dana; vrijednost jednog mog blog posta je tada procijenjena na 1200 kn. Imala sam samo nekoliko plaćenih suradnji, a time si jedva pokrijem godišnju domenu. Kada bih gledala koliko uložim u fotografsku opremu, vrijeme koje utrošimo moj fotograf (inače diplomirani filmski snimatelj)i ja (diplomirani stilist) je zbilja smiješna - pomalo je ogorčena Ljupka koja kaže da su kod nas brendovi škrti blogerima dati čak i odjeću, a neki su na “ignore” listama jer se nisu htjeli prodati za par tenisica.
Slično razmišlja i Ana Karadžole (Psycho Couture) koja sumnja da će “bloganje” u Hrvatskoj ikad moći biti jedini izvor prihoda. Koristi affiliate programe, samo nekoliko puta na godinu plate joj se postovi, dok je sve ostalo neka vrsta kompenzacije. Također, surađuje s nekoliko online shopova i objavljuje recenzije proizvoda.
- Uvijek surađujem samo s onim brendovima koje bih i u stvarnom životu kupila jer želim svojim čitateljima dati najrealniji prikaz proizvoda koje koristim ili odjeće koju nosim. Naravno da bi situacija trebala biti takva da se za takve postove i plati, no realnost je drukčija - iskreno će Ana koja ističe da brend menadžeri, kao kompenzaciju često nude proizvode koji su ionako dobiveni za marketinške svrhe, a njihova cijena nije ni blizu vrijednosti reklame koju dobivaju. Iako o nekim iznosima nije željela govoriti, Isabella Rakonić zadovoljna je zaradom od bloga The Pile of Style.
- Okvirno dogovaram cijenu sponzorirana posta na 100 eura te oglase od 50 eura mjesečno. S obzirom na brojnost i učestalost, brojka se zna povećati na nekoliko tisuća kuna - za kraj govori.