Mlađi brat šteti svijetu.On je na putu uništenja. Mora razumjeti i promijeniti svoje putove, ili će svijet umrijeti", žalio se Luis Guillermo Izquierdo dok je usta pretrpao kokinim lišćem od kojeg su mu se napeli obrazi. Polagano ih je žvakao.
Ritualna glazba iz frule lebdjela je kroz šumu iz nekog udaljenog izvora dok je Izquierdo – a mamo, ili prosvijetljeni duhovni vođa kolumbijskog domorodačkog naroda Arhuaco – vodio novinara BBC-a do svetog prirodnog bazena Pozo de Yaya za ritualno čišćenje. Skinuo je sandale i sjeo na stijenu prekriženih nogu pored brzog potoka.
"Izquierdo mi je rekao da skinem cipele i uđem u vodu. Zatim mi je pružio komadić konca koji predstavlja pupčanu vrpcu koja me je vezivala za Majku Zemlju, i rekao mi da da izlijem sve svoje misli u nit.
“Želimo da mlađa braća saznaju više o našoj kulturi. Na taj način možemo ih spriječiti da unište svijet ”, rekao je Izquierdo, misleći na suvremeni svijet izvan područja Arhuaca.
Arhuaco su, sa susjednim Kogi i Wiwa, ili Malayo, je jedna od tri neraskidivo povezana plemena koja su nasljednici drevne napredne civilizacije Tairona. Španjolski su ih osvajači brutalno istrebljivali jekom 16. stoljeća, pa su se preživjeli povukli u planinu Sierra Nevada de Santa Marta koja je se širi od karipskih obala Kolumbije. Njihova domovina - najviši obalni planinski vrh na svijetu - obuhvaća zasebni klimatski ekosustav u Kolumbiji, od obalnih močvara i ekvatorske prašume do alpske tundre i glacijalnih vrhova. Proglašen je od strane UNESCO-a 1979. godine rezervatom – Biosphere Reserve of Man and Humanity – planinski lanac nazvan je najneophodnijim ekosustavom na Zemlji, prema časopisu Science iz 2013. godine.
Mamosi vjeruju da posjeduju mističnu mudrost. Slično kao što tibetanski Dalaj Lama od djetinjstva uči shvatiti smisao života i pomaganje drugima da postignu prosvjetljenje, Izquierdo, poput svojih sunarodnjaka mamosa, cijelu mladost proveo je u intenzivnom duhovnom treningu. Izabran divinacijom i izoliran tijekom 18 godina od rođenja do odrasle dobi blizu vrha Sierra Nevade de Santa Marta, dok ne ovlada kozmičkom sviješću za koju vjeruje da mu omogućuje da komunicira s izravno s planetom.
Okružen gotovo neprohodnom džunglom, a posljednjih je desetljeća uhvaćen u unakrsnoj vatri između kolumbijske vojske, gerile Farc i desničarskih paravojnih snaga, ovaj 'izgubljeni' autohtoni narod živio je pet stoljeća u gotovo potpunoj izolaciji, nepokolebljivo čuvajući svoj teritorij od nepozvanih. Unatoč toj izolaciji, njihova svijest i kozmovizija traže od njih odgovornost za održavanje harmonije prirode i svemira u ime cijelog čovječanstva.
Prije tri desetljeća Arhuaco-Kogi-Wiwa je shvatio da su svete bijele snježne kape Sierra Nevade de Santa Marta za njih doslovno srce svijeta koje se topi. Páramos visoke savane počele su se sušiti. Vodozemci i leptiri su nestajali. Godine 1987. shvatili su da su počele klimatske promjene koje utječu na svijet i Kogi su izašli iz izolacije da pošalju poruku 'Mlađoj Braći'.
Osnovali su Organización Indígena Gonawindua Tayrona kako bi predstavljali zajednicu na državnoj razini i pozvali dokumentaristu Ereiru da snimi o njima film. Ali njihovo glasno upozorenje o ekološkoj neravnoteži palo je na neplodno tlo. Dva desetljeća kasnije pozvali su Ereiru da napravi nastavak. "Potaknuo ih je na to strah od toga što će se sljedeće dogoditi", aže Ereira.
Kako se svijet ubrzava prema katastrofi, ova zajednica, poput odjela za ekološku dobrobit Zemlje, upozorava na hitnu promjenu ponašanja.
"Dok sam u Bogoti radio vodič za National Geographic u Kolumbiji, upoznao sam se s političkim predstavnikom Arhuacoa i budućim kandidatom Senata, Danilom Villafañe Torresom.Poznat kao "El Canciller" (kancelar) i "Gran Hermano" (Veliki brat), Villafañe je naslijedio plašt plemenskog vođe u dobi od 23 godine od svoga oca, Adalberta, kojeg su 1996. ubili trgovci drogom zbog suprotstavljanja ilegalnim plantažama koke na zemlji Arhuaco. Villafañe me pozvao da posjetim 'srce svijeta' zbog brige za Izquierdo."
Od 1995. godine, razne zajednice Arhuaco organiziraju se u zadruge kako bi proizvodile i prodavale vrhunsku organsku kavu. No, kako klimatske promjene i globalno zatopljenje pomiču proizvodnju kave na hladnije, više planinske padine, sada rade na tome da dopune zaradu s kavom proizvodnjom i prodajom kakaa. I kao duhovni vođa za selo Puerto Bello Izquierdo je promovirao uzgoj šećerne trske na lokalnoj razini kako bi proizveo panela - nerafinirani, organski sirovi smeđi šećer za izvoz.
"Ideja je također omogućiti svijetu da sazna više o našoj kulturi", rekao je Izquierdo."Želimo nositi poruku da nije dovoljno samo kutivirati proizvodnju, nego savjesno kultivirati", dodao je, misleći na organsku poljoprivredu, bez štetnih pesticida i drugih štetnih tvari, u skladu s Majkom Prirodom.
Krajnji cilj je da Arhuaco kontrolira više od 190.000 hektara poljoprivrednih površina.
Svaki aspekt Arhuaco života prožet je simbolikom tkanja.
"Njihova središnja metafora je tkalački stan", rekao je Davis. Sierra Nevada de Santa Marta je samo vreteno iz kojeg tka nit sveznajuće majke, pretvarajući mogućnost u stvarnost, snove i sjećanje.
"Odjednom je postalo jasno značenje maguey konca koji mi je Izquierdo pružio. Moje iskustvo s Arhuacom bilo je neizbrisivo ispisano u toj metaforičnoj pupčanoj vrpci. Vrpca koja spaja prošlost i sadašnjost, duhovni i materijalni svijet, i moje razumijevanje - moje misli, snove i sjećanje - o kozmoviziji Arhuaca koju treba podijeliti sa svijetom", napisao je novinar BBC-a.