Life
20103 prikaza

Stojadin, spaček, yugo - oni su dimili cestama Jugoslavije

Modeli Yugo automobila
Wikimedia Commons
Kupovna moć diktirala je i klasu vozila, no koliko god nisu bili nešto, ovi automobili simbol su jednog veselog doba

Sadašnje generacije mladih koji kupuju automobile ne znaju koliko mogu biti sretna s ponudom - nisu živjeli u doba kad se Yugić smatrao najisplativijim automobilom. Čudo jugoslavenske autoindustrije je po brojnim listama, uključujući i onu prestižnog Forbesa - kao najgori auto ikad proizveden. Je li to nepošteno prema automobilu u kojem su se tepisi nalazili kao "standardna oprema", a na stražnjem se staklu nalazio grijač - navodno kako bi grijao ruke dok bi ga gurali.

1. Yugo

Modeli Yugo automobila | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons
Yugo je proizvodila tvrtka Zastava Auto iz Kragujevca. Ovaj automobil izvozio se u SAD tijekom kasnih osamdesetih i mnogo puta je viđen u igranim i crtanim filmovima te knjigama. Proizvodnja je obustavljena tijekom studenog 2008. s brojkom od sveukupno proizvedenih 794.428 primjeraka ovog automobila. Ukupno je izvezeno 256.691 Jugića, a 141.511 je prodano na tržištu SAD-a. Talijanska tvrtka Fiat projektirala je Yugo za Zastavu. Nacrt je zasnovan je na šasiji automobila Fiata 127.

Yugo je proizvođen u više varijanata od kojih su neke prilagođavane tržištu na kojem je prodavan. Modeli prodavani u SAD-u bili su bolje izrade. Za američko je tržište pripremljena i verzija s automatskim mjenjačem, no zbog raspada SFRJ nikada nije počeo izvoz tih modela. Yugo je na tržištu Velike Britanije imao šiber.

2. Lada 1300

Lada 1300 | Author: Pinterest Pinterest

Lada 1300 nastala je na osnovi Fiata 124. Ona se proizvodila u bivšem SSSR-u, a model 1300 bio je jedan od najpoznatijih modela automobila u Jugoslaviji. Lada 1300 slovila je kao nepoderiv automobil, kao i svaki Ladin model, ali se radilo samo o propagandi jer je kvaliteta Lade bila vrlo upitna.

3. Zastava 750

Zastava 750 | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons

Zastava 750 bio je popularan po nazivu fićo. Radi se o legendarnom simbolu Jugoslavije koji se počeo proizvoditi u pogonima Crvene zastave 1962. godine po licenci Fiata 600. Ovaj automobil proizvodio se sve do 1985. godine. Zastava 750 se koristila u brojnim službama bivše Jugoslavije pa je tako bio vozilo nekadašnje milicije, autoškola i auto klubova.

4. Wartburg

Wartburg | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons

Wartburg je dobio ime po dvorcu Wartburg u Eisenachu. Automobil se proizvodio u tvornici Fahrzeugfabrik Eisenach u Istočnoj Njemačkoj od 1966. do 1988. godine. On je bio relativno brz i prostran, a jedna od vrlina mu je bila i pouzdanost jer se nije previše kvario.

5. Renault 4

Renault 4 | Author: Pinterest Pinterest
Renault 4 se proizvodio od 1973. pa do 1992. godine u tvornici IMV u Novom Mestu u Sloveniji koja je danas u vlasništvu Renaulta. Riječ se o automobilu koji je bio česta pojava na cestama Jugoslavije. U Sloveniji je proizvedeno 575.960 Renaulta.

6. Citroen 2CV

Citroen 2CV | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons

Citroen 2CV ili “Spaček” osmislio je Francuz Pierre-Jules Boulanger. Na prostorima Jugoslavije “Spaček” se proizvodio u slovenskoj tvornici Tomos koja se nalazila u Kopru. 1964. godine Citroen i Tomos se udružuju pa nastaje kompanija Cimos u kojoj su proizvedeni Citroen Ami, Ajkula, GS, AX, BW, CX,Visa i Dijana.

7. Trabant

Trabant | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons
Trabant se proizvodio u tvornici VEB Sachsenring u istočnonjemačkom gradu Zwickau od 1958. godine. Jednako kao i Wartburg, prodaja Trabanta u Jugoslaviji bila je zastupljena još na početku 60-ih godina. Ono što se posebno isticalo kod Trabanta bila je njegova izrada jer je on napravljen od plastificiranog pamučnog otpada što ga je činilo laganim, ali i jeftinim.

8. NSU Prinz

NSU Prinz | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons
NSU Prinz se od 1965. godine sklapao u sarajevskoj tvornici Pretis (Preduzeće Tito Sarajevo) koja je bila jedna od najvećih tvornica namjenske industrije koja je poznata po pretis-loncu za ubrzano kuhanje, a u njoj je sklopljeno oko 15 hiljada automobila.

9. Austin

Automobil Austin | Author: Pinterest Pinterest

Slovenska tvrtka IMV 1967. godine počela je sklapati Austin modele poput I300, Austin Maxi 1500 i Maxi 1750, ali i čuveni Mini 1000.

10. Zastava 101

Modeli Yugo automobila | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons

Zastava 101, popularno nazvan Stojadin, proizvodio se od 1971. godine u kompaniji Zastava u Kragujevcu. Stojadin je napravljen prema modelu Fiata 600D i proizvodio se sve do 2008. godine. Osim u Jugoslaviji, Stojadin je bio popularan u Egiptu gdje se automobil sklapao na osnovi gotovih dijelova koji su stizali iz Srbije.

11. VW Golf

Golf 2 | Author: Wikimedia Commons Wikimedia Commons
Volkswagen Golf se proizvodio u TAS-u (Tvornici automobila Sarajevo) od 1976. godine i u Sarajevu je proizvedeno 150 tisuća automobila. Golf je bio naročito popularan u Jugoslaviji, pogotovo Golf dvojka koji se počeo proizvoditi 1985. godine.

12. Opel Kadett

Jugoslavenski automobili | Author: Pinterest Pinterest
Opel automobili su se počeli sklapati 1977. godine u IDA-i (Industrija dijelova automobila) u Kikindi, a među njima se nalazio i Opel Kadett koji je zbog svoje pouzdanosti i dostupnosti postao popularan.

13. Mercedes W123

Jugoslavenski automobili | Author: Pinterest Pinterest

Mercedes W123 su obožavali taksisti i gastarbajteri koji su svoj poslovni uspjeh u inozemstvu iskazivali njime.

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • Captain 22:49 09.Rujan 2019.

    E jugonostalgičari....kakvo sretno vrijeme i ostale budala&scaron;tine &scaron;to tuda prosipate..Nije bilo goriva,vozilo se par nepar,nije bilo kave,&scaron;ećera,niti deterđenta--i&scaron;li svaki vikend u Austriju u shoping.Ubijali Hrvate po Njemačkoj,Italiji..itd...,nisi smio ići u Crkvu ako si bio nekakav &scaron;ef u firmi državnoj,jer bi ... prikaži još! dobio otkaz,nisi se smio javno izja&scaron;njavati o religiji bilo kojoj,..sva&scaron;ta..sva&scaron;ta...dobio bi 6mjeseci zatvora za pjevanje Vile Velebite,ili Ustani Bane jelačiću.. <em><strong>*** korisnik ima opomenu zbog vrijeđanja ***</strong></em>

  • BESTpartizan 17:51 09.Rujan 2019.

    jugo moja tugo moja

  • omer 17:09 09.Rujan 2019.

    Mogu se sad domoljubi sprdati i ism ijavati od ovih navedenih automobila koji su se proizvodili na tlu bivše Juge, a pčitam ih koji se danas automobil proizvodi u Hrvatskoj?Nešto je pokušao Rimac sa elektro automobilima ali seli iz hrvatske ... prikaži još! u Kinu, a ti automobili bi bili preskupi i nedostižni za Hrvatski puk.