U pokušaju smanjivanja onečišćenja zraka te posebno emisije štetnih plinova iz automobila tržište su preplavile njihove ekološki prihvatljivije električne verzije. Ova industrija u kojoj vlada velika konkurencija mogla bi biti na udaru kritika zbog važnog materijala kojeg koriste u izradi svojih električnih baterija – kobalta, tj. njegove proizvodnje.
Naime, Amnesty International već godinama u svojim izvješćima upozorava kako u mnogim rudnicima u Demokratskoj Republici Kongo, drugoj najsiromašnijoj zemlji svijeta u kojoj se nalazi više od polovice svjetskih zaliha kobalta, rade djeca u jako opasnim uvjetima. Većina rudnika jako su opasni i iskorištavaju djecu koja u njima rade kao jeftina radna snaga. Produkcija u takvim obrtničkim rudnicima sve je veća, procjenjuju dužnosnici.
Zabrinutost je zavladala u automobilskoj industriji od Volkswagen AG-a doTesla Inc. koji žele imati dugotrajne zalihe potrebnih materijala za baterije svojih automobila no ne žele biti upleteni u skandaloznu praksu koja se provodi u rudnicima Konga.
Tehnološki divovi Applea i Microsofta već su se našli na udaru žestokih kritika nakon što je izvješće Amnesty Internationala iz 2016. godine predstavilo podatke o velikom broju djece koja kopaju u ilegalnim rudnicima u potrazi za kobaltom kojeg takve tvrtke koriste prilikom izrade svojih uređaja.
Apple je prošle godine najavio kako će zaustaviti opskrbu kobaltom iz tih rudnika i detaljno istražiti lanac opskrbe putem kojeg kobalt iz Konga dolazi do baterija u njihovim proizvodima. Tragedije su česte, pa se tako sjećamo i stradavanja desetak radnika prilikom urušavanja jednog takvog obrtničkog rudnika 2015. godine. Zbog velike potražnje vrijednost kobalta u posljednjih 18 mjeseci se gotovo utrostručila i sada se kreće oko 80.000 dolara po toni. Dvije trećine svjetske opskrbe kobaltom dolazi upravo iz rudnika Konga.
Iako je proizvodnja kobalta u Kongu pala nakon izvješća iz 2016. godine, no čini se kako se oporavila prošle godine. Isporuka kobaltnog hidroksida, djelomično rafiniranog proizvoda koji sadrži jednu trećinu kobalta i glavni je izvozni proizvod, povećala se za oko 20 posto u 2017. godini. Po vladinim podacima izvezeno je 269.254 tona kobaltnog hidroksida, piše Bloomberg.
Velika potražnja povećala je proizvodnju u regiji Katanga, bogatoj kobaltom u kojoj je rudarstvo dio života i uobičajeno poput bilo kakvog drugog poljoprivrednog posla. Rudnici niču preko noći i mijenjaju izgled prirode.
I dok je izvoz porastao proizvodnja je ostala gotovo ista u veliki rudnicima kojima upravljaju tvrtke Glencore Plc i China Molybdenum Co. Vladina statistika pokazuje kako se povećanje rasta može zahvaliti malim i srednjim industrijskim proizvođačima, tzv, obrtničkim rudnicima. Ministarstvo ruda u Kongu procijenilo je tako kako je u zemlji proizvedeno 86.923 tona kobalta prošle godine. Ne postoje točni podaci koliko toga dolazi iz obrtničkih rudnika, no vjeruje se kako je brojka veća za oko 13.000 tona od podataka koje su otkrile vlasti.
Vjeruje se kako se i velika kolčina rude, u vrijednosti oko milijardu dolara, krijumčari iz zemlje. Tako se svake godine između 20.000 i 30.000 tona kobalta prokrijumčari preko granice do Zambije, što izvozne agencije ni ne mogu zabilježiti, rekao je šef Gecaminesa Albert Yuma. Vrijednost se procjenjuje na oko 2.5 milijardi dolara.
Iz obrtničkih rudnika prošle je godine izašlo oko 20.000 tona kobalta.
"To nije u našem interesu. Ako stvarno želim profitirati od kobalta, moramo progresivno raditi na ekonomskoj integraciji i zaustaviti obrtničke rudnike", naglašava Yuma.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Glupi novinar....djeca "CRKAVAJU"?!?! Pa daj imaj malo mozga u glavi kad pišeš javnu objavu!
e kako hebu ove za njihovo bogatsvo ,tako ce i nas