Life
436 prikaza

Vesna Mort - odlazak velike žene iz zlatne TV generacije

1/2
Privatni album
U Dramski program HRT-a došla je u zlatno doba, kad su nastajali veliki projekti, koji su se mogli realizirati samo zato što su na njima radili velikani kao što je bila Vesna Mort

Vesna Mort, nezaobilazno ime hrvatske televizijske baštine, mentorica i mnogima “druga mama”, naizgled tvrda, a u duši topla i osjetljiva, preminula je prošle subote u 79. godini, no usprkos njenim neospornim zaslugama HRT nije te večeri njoj u spomen emitirao neki film ili epizodu neke od mnogih serija na kojima je radila kao producentica Dramskog programa Televizije Zagreb, a potom i HRT-a, što je veliki propust i sramota te kuće.

O tome tko je bila Vesna Mort i kakve su njezine zasluge najbolje svjedoči Miroslav Lilić, legendarni novinar, televizijski urednik i voditelj Dnevnika HRT-a. “Vesna Mort bila je jedna od najboljih producenta i organizatora Televizije Zagreb, a onda i HRT-a. Ubraja se u onu zlatnu generaciju Televizije Zagreb, koja se više neće ponoviti. Ona je definitivno jedno od najvećih imena u povijesti Televizije Zagreb, a poslije i HRT-a, bez obzira na to je li riječ o novinarima, urednicima, snimateljima ili producentima. Ona je jedan od velikana HRT-a. Ona i Ljubo Šikić bili su najjači producenti na Televiziji Zagreb. Da je otišla van i htjela graditi inozemnu karijeru, sigurno bi postigla svjetsku slavu kao Branko Lustig. No bila je vjerna televiziji”, ističe Miroslav Lilić.Dodaje da je bila iznimno velik kapacitet, pametna i organizirana, tako da je brzo, efikasno i racionalno realizirala i najzahtjevnije projekte. Bila je velika radoholičarka - radila je od jutra do večeri, više nego što je trebala. “Ona nije radila za plaću nego za zadovoljstvo”, naglašava Lilić. Usprkos tome što je cijele dane provodila na televiziji, uvijek je nalazila vremena porazgovarati s ljudima. “Sa suradnicima je imala ljudski, emotivni odnos i s njom je bio užitak surađivati. Često im je pomagala, osobito mladima, koje je podučavala i podržavala u karijeri. Davala je sebe ljudski i profesionalno,” kaže Lilić.

 | Author: Privatni album Vesna u društvu svog mentora Branka Lustiga, 1970. godine Privatni album

Vesna Mort je rođena 1943. godine, a karijeru je počela kao volonterka 1970. godine u filmovima “Tko pjeva zlo ne misli”, “Mirisi, zlato i tamjan” i “Mijene ljubavi”, a nastavila kao tajnica produkcije u filmu “Seljačka buna 1573”. “U Dramski program HRT-a došla je u zlatno doba televizije, kad su nastajali veliki projekti, koji su se mogli realizirati samo zato što su na njima radili velikani kao što je bila Vesna Mort”, ističe Lilić. Na HRT-u je prošla put od pomoćnice produkcije u “Velome mistu” do direktorice ekipe u mnogim televizijskim serijama, kao što je “Putovanje u Vučjak”. Popis projekata, od televizijskih serija i filmova do koprodukcija, na kojima je radila vrlo je impresivan, a među njima se ističu “Kontesa Dora”, “Izbavitelj”, “Čaruga”, “Vrijeme ratnika”, “Treća žena”, “Nije kraj”, “Kraljica noći”, “Tri muškarca Melite Žganjer”, “Oprosti za kung fu” i “Mrtva točka”. Bila je dugogodišnja članica Hrvatskog društva filmskih djelatnika i članica Ogranka produkcije. ”Bila je pomoćnica produkcije na seriji ‘Velo misto’ Joakima Marušića, koja se snimala prema knjizi Miljenka Smoje od 1979. do 1981. godine. Ta serija je bila jedan od najvećih i najzahtjevnijih projekata Televizije Zagreb, puno kompleksniji od ‘Malog mista’. Za potrebe snimanja te serije izgrađen je kod Doma sportova cijeli grad, od tržnice do brijačnice, kako bi se ostvarile zamisli genijalnog ali vrlo zahtjevnog Joakima Marušića, koji je želio da sve djeluje originalno i grandiozno. Vesna Mort s lakoćom je vodila taj veliki zahvat jer je imala ogromno znanje i iskustvo, tako da je mogla udovoljiti Marušićevim zahtjevima”, kaže Lilić. Vesna Mort bila je i direktorica produkcije na snimanju TV serije “Putovanje u Vučjak”, snimljene 1986. godine prema Krležinoj drami “Vučjak”, koja se ubraja, kaže Lilić, među pet najvećih projekata HRT-a. Prema njegovu mišljenju, “Putovanje u Vučjak” Eduarda Galića povijesni je projekt, remek-djelo iz zlatnog doba HRT-a, kad su se snimale vrlo zahtjevne serije prema književnim predlošcima hrvatskih književnika, od serije “U registraturi”, preko “Malog mista” i “Velog mista” do “Putovanja u Vučjak”. “Dakle, u socijalizmu, u okviru Jugoslavije, snimali smo samo hrvatske pisce!”, kaže Lilić. Prisjetio se kako su se jedne večeri tijekom snimanja serije družili u restoranu Tiffany. Tamo je bilo veselo društvo – Boris Dvornik, Rade Šerbedžija i Eduard Galić. Počeli su ga uvjeravati kao tadašnjeg direktora TV programa da bi trebalo snimiti još jednu epizodu “Putovanja u Vučjak” jer imaju viška materijala. “Objašnjavao sam im da je to nemoguće, ali na kraju sam na salveti potpisao aneks govora za snimanje još jedne epizode. Sutradan sam došao šefu pravne službe na televiziji, Anti Obuljenu, i pružio mu salvetu. Rekao sam mu: ‘Evo, tu ti je ugovor za snimanje još jedne epizode!’ I mi smo zaista snimili još tu jednu epizodu ‘Putovanja u Vučjak’ na temelju našeg druženja u Tiffanyju”, kaže Miroslav Lilić. I filmski redatelj Branko Schmidt surađivao je s Vesnom Mort u ono zlatno doba Dramskog programa Televizije Zagreb, kad se proizvodio, kaže, najkvalitetniji dramski program na području bivše Jugoslavije. “Prvo smo se profesionalno družili, a zatim se ta poslovna suradnja pretvorila u prijateljstvo. Vesna Mort bila je neizostavan gost na svim rođendanima mojih kćeri, koje su beskrajno voljele i nju i supruga. Pamtim je i s tih neformalnih druženja, na kojima je uvijek bila srdačna i topla prema djeci, uvijek se trudila da im nešto posebno donese i da ih usreći”, kaže Branko Schmidt.

 | Author: Privatni album Privatni album

Schmidt je s Vesnom Mort surađivao na tri filma, a posebno pamti rad na “Kraljici noći”, koja je bila, kaže, specifičan i jedinstven projekt. “To je bio prvi film koji je snimljen isključivo u televizijskoj produkciji, zatim je bio hrvatski predstavnik za Oscara te je dobio, između ostalog, 2001. godine i Zlatnu arenu za produkciju, tako da je Vesna Mort primila u ime televizije tu nagradu”, kaže Schmidt. Redatelj dodaje da je Vesna Mort bila velika radoholičarka i poslu je pristupala s velikom strašću i posvećenošću. “Čvrsto je držala sve konce u rukama, ali kad stvari nisu štimale, znale su frcati iskre, no nikad nije pucala po šavovima”, kaže redatelj. Ako se nije mogla u potpunosti posvetiti nekom projektu, onda je izabrala mlađeg suradnika, primjerice, za film “Srce nije u modi” izabrala je Ankicu Jurić Tilić, koja je danas, nastavlja Schmidt, najuspješnija producentica ne samo u Hrvatskoj nego i u Europi, o čemu svjedoči i prestižna nagrada Euroimagesa. “Ankica Jurić Tilić je đak Vesne Mort i od nje je naučila zanat”, ističe Schmidt. “Bila je jako zadovoljna svojim poslom, ostala je u branši čak i nakon umirovljenja. Surađivala je s HAVC-om u Hribarovo vrijeme i s Maločinim Interfilmom”, zaključio je Branko Schmidt te dodao da ju je pozvao na premijeru svog posljednjeg filma “A bili smo vam dobri”, no na dan premijere otkazala je dolazak - više nije mogla.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.