Stotine tisuće ljudi, 33 predsjednika država, 21 premijer, četiri kralja i pet prinčeva sjatili su se u Beograd prije 45 godina kako bi se oprostili od 'sina svih naroda i narodnosti' koji je u amanet ostavio multietničku državu na rubu bankrota koja će i sama krenuti njegovim stopama 11 godina kasnije u seriji brutalnih ratova koji su odnijeli preko 100.000 života.
Titov pogreb bio je dodirna točka istoka i zapada u jeku Hladnog rata, koji se tih godina aktualizirao sovjetskom invazijom na Afganistan. U Jugoslaviji je proglašena sedmodnevna žalost. U Splitu je prekinuta utakmica Hajduk - Crvena Zvezda na kojoj je puni Poljud jecao. Titov lijes krenuo je Plavim vlakom iz Ljubljane, zaustavio se u Zagrebu gdje su ga stotine tisuća Zagrepčana potmulo ispratile na vječni počinak u Kuću cvijeća. Lijes ogrnut jugoslavenskom zastavom izložen je u Skupštini SFRJ gdje su se od njega oprostili građani, državni vrh, Sadam Husein, kraljica Elizabeta, Leonid Brežnjev, Margaret Thacher, Indira Ghandi, majka Jimmyja Cartera...

Tito je u bolnici bio od početka siječnja, a zadnje tjedne je proveo u komi. Iako se nitko nije usudio javno reći da je kraj blizu, a mnogi nisu htjeli ni vjerovati, službe i mediji već su se pripremali. Kurir je objavio detalje Operacije 'Tuga', pripreme za Titovu sahranu. Dokumenti su pronađeni u fundusu saveznog sekretara za unutrašnje poslove SFRJ, Franje Herljevića koji je tu dužnost obavljao od 1974. do 1982. Dokumenti 'Državna tajna - informacija o poduzetim mjerama u akciji Tuga' podrobno prikazuju pripreme za veliku sahranu.

- Sve sigurnosne službe su maksimalno mobilne, stanje sigurnosti u zemlji je povoljno. Formirano je međuresorno i međurepubličko sjedište za djelovanje, izrađen je i poseban plan stalnog dežurstva - piše u dokumentima. Sve službe u cijeloj zemlji dobile su naredbu da provedu pojačane mjere sigurnosti na Prvoj razini.

- Izrada/studija rute specijalnog vlaka od Ljubljane do Beograda (sigurnosni planovi već postoje – u slučaju potrebe, bili bi revidirani i nadležnim republičkim i pokrajinskim sekretarijatima bila bi izdana naredba za poduzimanje potrebnih sigurnosnih mjera na ruti, mjestima zaustavljanja i usporavanja). Planirane posebne sigurnosne mjere za specijalni vlak u oba smjera (Gardijska brigada - OUP) - piše u ekspozeu koji je bio u vlasništvu Hrvata. Dokumenti otkrivaju i broj ljudi i tko je sve bio angažiran za održavanje sigurnosti od Ljubljane do Beograda.

- U SR Srbiji – Beograd, izrađeni su posebni sigurnosni planovi koji stupaju na snagu u određenom trenutku. Ti planovi predviđaju angažman 5780 pripadnika SUP-a i sigurnosnih organa JNA, i to na području grada, u jednoj smjeni, bilo bi angažirano 640 radnika (pješačke i automobilske patrole), 150 radnika planira se angažirati za osiguranje željezničkog čvorišta i pojačanu pratnju vlakova, za pojačanu sigurnost mostova planiran je angažman 80 radnika Službe milicije za riječni promet, 200 radnika već je angažirano za pojačanu sigurnost beogradskog aerodroma, 2750 radnika, od kojih 1400 u civilu, bilo bi angažirano na osiguranju putanja kretanja i objekata na kojima bi se odvijala akcija, za dubinsko osiguranje (pokriće 304 objekta, sporedne ulice, šire područje oko rezidencija itd.) planiran je angažman 350 radnika, 120 radnika planira se angažirati za osiguranje hotela u kojem će biti smještene određene strane ličnosti i delegacije, za regulaciju prometa u gradu planirano je 220 radnika - otkrili su dokumenti.

Milicijska brigada SSUP-a imala je poseban plan koji je predviđao provođenje pojačanih mjera sigurnosti za objekte saveznih organa i organizacija, stanove važnih osoba, za sve je bilo angažirano 900 radnika.