Što su mislili odgovorni u splitskom Dalmacijavinu kad su početkom sedamdesetih izmišljali naziv novog bezalkoholnog napitka s okusom naranče, to je teško reći. Napitak jednostavno nazvati Nara – to nije bilo više moguće jer je njega proizvodio zagrebački Badel, piše Deutsche Welle.
U svakom slučaju, napitak je nazvan Pipi i jedva da je netko u čitavoj socijalističkoj Jugoslaviji to ime uopće povezivao s Pipi Duga Čarapa, glasovitim likom švedske spisateljice Astrid Lindgren. Ono po čemu će ga najprije pamtiti svi preživjeli samoupravnog socijalizma je televizijska reklama za Pipi.
Manje ona gdje je nastupao plivački maratonac Veljko Rogošić, koliko je čitav – najprije muški dio Jugoslavije čekao reklamu kakva je u socijalizmu bila nešto nemoguće: bivša miss Jugoslavije Ana Sasso će iskočiti iz mora u vlažnoj majici gdje nije bila potrebna nikakva mašta prepoznati joj gole grudi.
U današnje doba novog ćudoređa i političke korektnosti su takve reklame opet nemoguće pa se tako i Pipi vraća izvorišnom imenu: nacrtana djevojčica na etiketi doista ima sličnosti s junakinjom švedske autorice, ali je problem što niti 1971. nitko u Splitu nije pitao spisateljicu za dozvolu koristiti ime "Pipi".
Kako javljaju švedski mediji, hrvatski proizvođač Pipija je sad prije par godina zatražio registraciju imena i u Švedskoj i tek sad su pravni nasljednici Astrid Lindgren uopće saznali da se u Hrvatskoj već preko pola stoljeća prodaje napitak imena Pipi – doduše sad bez Dalmacijavina koji je već odavno otišao u stečaj.
Tvrtka Astrid Lindgren d.d. koja je u vlasništvu djece i unuka spisateljice preminule 2002. godine, podnijela je tužbu protiv hrvatske tvrtke zbog povrede prava, potvrdio je za Njemačku novinsku agenciju (dpa) Lindgrenin unuk Olle Nyman.
"Pipi Duga Čarapa pripada svoj djeci – ali nitko nema pravo iskorištavati njezino ime za vlastitu dobit“, poručio je Nyman. „Branimo pripovijetke Astrid Lindgren kako bi i dalje mogle širiti hrabrost, utjehu i radost među djecom diljem svijeta – iz generacije u generaciju.“
Prije toga je lokalni švedski list Vimmerby Tidning izvijestio o tužbi. "Ako netko koristi ime Pippi bez našeg dopuštenja u komercijalnom kontekstu i još ga povezuje s Astrid Lindgreninom Pipi Dugom Čarapom, dužni smo reagirati“, citirao je Nymana taj list. Opasnost od zabune, dodao je, vrlo je velika.
Pipi je osamdesetih reklamom proslavila bivša miss Jugoslavije, nezaboravna Ana Sasso. Bilo je to službeno piće Mediteranskih igara u Splitu 1979. godine kad je u bivšoj državi rpodano 12 milijuna bočica. Na ovim prostorima prodavala se Pipi bolje od Coca-cole.
"Jeste li znali da je Pipi prvi put proizvedena 1971. godine , kada je zamiješan prvi napitak od naranče. Ime je pronađeno na internom natječaju među radnicima, a dao ga je djelatnik Nikola Miličinović koji je pobijedio na tom natječaju", objavilo je Dalmacijavino na društvenim mrežama prije negoli je firma zadnji put završila u stečaju.
Pipi prvi napravio Marinko Burić, pojasnio je svojedobno direktor Dalmacijavina. Burić je 1971., kao šef proizvodnje bezalkoholnih pića “Dalmacijavina”, od uvoznih sirovina zamiješao prvi napitak od naranče. Ime je pronađeno na internom natječaju među radnicima, dao ga je Nikola Miličinović, a vezalo se uz tada vrlo popularnu Pipi Dugu Čarapu. U priču je tada uletjela i prva Pipi djevojka, jedna od tada najljepših Splićanki, glasovita Silvana Kanazir, koja je preko kalendara reklamirala slavno piće. Uslijedila je nakon toga i prva reklama, koja baš nije dobro prošla, a 1977., šest godina od Pipinog rađanja, i ugovor s Rogošićem.
- Marinko Burić je dugi niz godina bio zadužen i odgovoran za proizvodnju Pipija. Zanimljivo je i da je etiketu izradio poznati prof. Drago Friedl, dok je marketing tada vodio mr. Kazimir Gamulin. Pipi je bum doživio ‘78., nakon dviju velikih reklama s Rogošićem, s tim da je drugu snimao Antun Vrdoljak - objašnjavao je Želimir Bašić, nekadašnji direktor “Dalmacijavina pa nastavlja:
- Godine 1979. starta i dio priče vezan uz Anu Sasso, s dva filmića, reklame za Pipi, od kojih je drugi, s motociklistima na Bačama, ušao u antologiju. U 30 godina, koliko se prikazuje, to je bila najviše prezentirana reklama, osvojila je nagrade, postala je povijest. Tek nakon toga Andrija Pivčević je, kaže, snimio nadogradnju prvog filmića, a reklama s Bača ušla je u legendu.
- Reklama za Pipi najbolja je reklama svih vremena ovih prostora. Ona je primjer uspješnog rada skupine ljudi, odraz tadašnjeg načina života, bila je polet, svježina.