Do 2030. proizvodi Coca-Cole činit će procijenjenih 602 milijuna kilograma plastičnog otpada koji ulazi u svjetske oceane i vodene putove svake godine,navodi se u novoj analizi koju je u srijedu objavila neprofitna organizacija Oceana.
Izvješće je objavljeno usred sve veće zabrinutosti zbog rizika po ljudsko zdravlje koje predstavlja širenje mikroplastike, koju znanstvenici sve više povezuju s rakom, neplodnošću i bolestima srca.
"Coca-Cola je daleko najveći proizvođač i prodavač pića na svijetu", rekao je Matt Littlejohn, koji vodi Oceanine kampanje usmjerene na korporativne onečišćivače. "Zbog toga su stvarno važni kada je u pitanju utjecaj svega ovoga na ocean."
Prema studiji iz 2024. objavljenoj u časopisu Science Advances, Coca-Cola je najveći zagađivač plastikom u svijetu, a slijede je PepsiCo, Nestlé, Danone i Altria. Oceanina procjena temelji se na Coca-Colinim javno objavljenim podacima o ambalaži od 2018. do 2023., u kombinaciji s predviđanjima rasta prodaje kako bi se stvorio scenarij "poslovanja kao i obično". Predviđa se da će uporaba plastike u tvrtki premašiti 4,13 milijuna tona godišnje do 2030.
Kako bi procijenili koliko će te plastike dospjeti u vodene ekosustave, istraživači su primijenili recenziranu metodu koju je razvio međunarodni tim znanstvenika i objavila u akademskom časopisu Science 2020. da bi došli do procjene od 602 milijuna kg, što je ekvivalentno gotovo 220 milijardi boca od pola litre.
Za Oceanu, najjasnije rješenje za smanjenje ove zapanjujuće brojke leži u vraćanju višekratne ambalaže – bilo u obliku povratnih staklenih boca, koje se mogu ponovno upotrijebiti 50 puta, ili debljih PET plastičnih spremnika, koji su dizajnirani za 25 uporaba. Sama Coca-Cola je 2022. godine priznala da je višekratna ambalaža "među najučinkovitijim načinima za smanjenje otpada" i posvetila se cilju postizanja 25% ambalaže do 2030. godine.
Ali to je obećanje tiho odbačeno u najnovijem planu održivosti, objavljenom u prosincu 2024.
Ažurirani ciljevi tvrtke umjesto toga usmjereni su na povećanje recikliranog sadržaja u ambalaži i povećanje stope prikupljanja – istovremeno naglašavajući značajne izazove u recikliranju boca soka i mijenjanje navika potrošača. Zagovornici zaštite okoliša već dugo upozoravaju na pretjerano oslanjanje na recikliranje, tvrdeći da ono često služi za prebacivanje krivnje na potrošače, umjesto da se bavi korijenom krize.
"Recikliranje je sjajno, nemojte me krivo shvatiti", rekao je Littlejohn. "Ali ako ćete koristiti recikliranu plastiku za proizvodnju više plastike za jednokratnu upotrebu, to je problem."
Proizvodnja plastike oslanja se na naftu, što korporativnu upotrebu plastike čini izravnim pokretačem klimatskih promjena. Ipak, postoji razlog za nadu: Coca-Cola već upravlja velikim sustavima za ponovno punjenje u nekoliko zemalja, uključujući Brazil, Njemačku, Nigeriju, pa čak i dijelove Sjedinjenih Država, poput južnog Teksasa.
"Imaju najveću infrastrukturu za višekratnu upotrebu od bilo koje druge tvrtke za proizvodnju pića i imaju sposobnost da to razviju i pokažu put ostatku industrije", rekao je Littlejohn.