Istočnoafrička država Džibuti vješto koristi svoj strateški položaj na križanju ključnih trgovinskih puteva i u regiji zahvaćenoj nestabilnošću, nudeći svoj mal teritorij stranim vojskama. One su, u blizini Sueskog kanala, somalijskih pirata i antiterorističkih operacija u Sahelu, otvorile svoje baze. Među njima su i najveći rivali — Sjedinjene Američke Države i Kina.
U bivšoj francuskoj koloniji, koja ima nešto više od milijun stanovnika, trenutno ima između osam i 11 stranih vojnih baza, piše portal Modern Diplomacy. Među njima svoje baze imaju Francuska, SAD i Kina, a u okviru američke baze svoje operacije provode i saveznici: Njemačka, Španjolska, Italija i Japan. Za otvaranje baze u Džibutiju interesiraju se i druge države, poput Indije, Saudijske Arabije i Rusije.
Prema navodima portala, Džibuti ovim vojnim partnerstvima godišnje zarađuje više od 200 milijuna dolara. To je značajan dio njegovog BDP-a, koji je prema podacima Svjetske banke u 2023. godini iznosio nešto više od četiri milijarde dolara. Od tih 200 milijuna, Francuska i Kina, svaka, godišnje doprinose oko 30 milijuna dolara, dok SAD od 2014. godine uplaćuju oko 60 milijuna dolara godišnje. Francuska je vojnu bazu u Džibutiju izgradila još u 19. stoljeću, dok je država bila francuska kolonija. Tada je Francuska željela spriječiti Ujedinjeno Kraljevstvo da stekne monopol nad trgovinom u Crvenom moru, jer su Britanci u Egiptu izgradili Sueski kanal. Kada je Džibuti stekao nezavisnost 1977. godine, u eri dekolonizacije Afrike, Francuska je u zamjenu za pomoć u formiranju vlade i zaštitu zračnog prostora dogovorila da njena vojna baza ostane u zemlji, piše Forbes Slovenija.

Europske države koje koriste američku bazu uglavnom su prisutne zbog aktivnosti protiv pirata, jer somalijski pirati godinama napadaju trgovačke brodove u vodama blizu moreuza Bab el-Mandeb, što najviše utiče na snabdijevanje Europe robom. Krajem 2023. godine, trgovinski putevi su dodatno bili ugroženi napadima jemenskih pobunjenika. Japan je 2011. godine otvorio svoju prvu vojnu bazu u inozemstvu, površine 12 hektara. Iako Japan službeno nema vojsku, već samo obrambene snage, zakon iz 2015. dao je tim snagama ovlasti da sudjeluju i u stranim konfliktima. Neki analitičari smatraju da Japan bazom u Džibutiju odgovara i na sve veće napetosti s Kinom u indo-pacifičkoj regiji.
Kina je najvažniji investitor
Kina je svoju bazu u Džibutiju otvorila 2017. godine. Za razliku od drugih zemalja, kinesko prisustvo donosi i velika ulaganja u infrastrukturu, u okviru globalne kineske strategije Pojas i put (Belt and Road Initiative – BRI), iako stručnjaci upozoravaju na rizik od tzv. „dužničke diplomacije“. Već 2023. godine Džibuti je kasnio s otplatom kineskog duga, koji je tada iznosio 1,4 milijarde dolara -gotovo polovinu džibutijskog BDP-a. Ključni infrastrukturni projekt bila je izgradnja moderne željeznice između glavnog grada Džibutija i etiopske prijestolnice Adis Abebe, koja je zamijenila stariju francusku prugu. Željeznica omogućava bolji protok ljudi i robe između Džibutija i velikog etiopskog tržišta, dok Kini olakšava uvoz nafte iz Sudana. Kinezi su također pomogli u uspostavljanju međunarodne slobodne trgovinske zone u blizini luke - najveće takve zone u Africi - kroz koju se Džibuti pokušava pozicionirati kao logistički centar u regiji. Također su izgradili i vodovod do Etiopije.

Džibuti nema značajnije prirodne resurse, a suha klima i nedostatak obradivog zemljišta onemogućavaju razvoj poljoprivrede u većem obimu. Prošle godine stopa nezaposlenosti bila je visokih 26 posto, dok gotovo četvrtina stanovništva živi u ekstremnom siromaštvu. Manje od polovine džibutijskog putnog sistema, koji ukupno ima oko tri hiljade kilometara, je asfaltirano. Zemlja je dodatno okružena konfliktima: od islamskog terorizma u Somaliji, preko regionalnih sukoba u Etiopiji i Eritreji, do rata u Jemenu.
Predsjednik Gule, koji je naslijedio svog ujaka na čelu države, zagovara tzv. singapurski model razvoja, jer Džibuti dijeli mnoge sličnosti s visoko razvijenom azijskom "gradskom državom". Prednost obje države je njihov povoljan položaj na raskrižju trgovinskih puteva i geopolitičkih interesa. Obje su male po teritoriju i broju stanovnika, i nemaju mnogo prirodnih resursa, što zahtijeva dodatnu kreativnost u osmišljavanju razvojne strategije.