360°
156 prikaza

Hitlerov pilot koji je bio i u NDH oblikovao je umjetničku scenu Njemačke '60-ih i '70-ih

ROCH
S 20 godina, 1941., dobrovoljno se prijavio u vojsku. Kasnije, prema mišljenju kritičara, nikada se nije jasno distancirao od nacističkog režima.

Umjetničke akcije Josepha Beuysa slavljene su još za njegovog života, ali su istovremeno bile i kontroverzne. Često je koristio pust (filc) i mast kao materijale za svoja umjetnička djela, bavio se prirodnom medicinom i šamanskim ritualima. Njegove spektakularne akcije i ideje oblikovale su umjetničku scenu u Njemačkoj od 1960-ih do 1980-ih godina.

Pitanje Beuysovog odnosa prema nacionalsocijalizmu, temama kao što su Auschwitz ili njegovoj karijeri u vojnom zrakoplovstvu Luftwaffe tijekom Drugog svjetskog rata (kada je kratko bio stacioniran i na području današnje Hrvatske) izaziva kontroverze već duže vrijeme. S 20 godina, 1941., dobrovoljno se prijavio u vojsku. Kasnije, prema mišljenju kritičara, nikada se nije jasno distancirao od nacističkog režima. Muzej Dvorac Moyland u Sjevernoj Rajni-Vestfaliji sada se na svojstven način bavi ovom temom u okviru istraživačkog projekta "Joseph Beuys i nacionalsocijalizam", piše Deutsche Welle

Beuys i nacistički režim

Zaklada Dvorca Moyland posjeduje najveću kolekciju Beuysovih radova na svijetu – oko 6000 djela, uključujući crteže i skice za spomenik u nacističkom logoru smrti Auschwitz-Birkenau. "Beuys se uvijek iznova intenzivno bavio temama Drugog svjetskog rata i Auschwitza, a toga mnogi nisu ni svjesni", kaže kustos Alexander Grönert. Ipak, ne dijele svi njegovo mišljenje.

NOVOGODIŠNJA TRADICIJA 360° Mračna povijest koncerta u Beču: Nacisti su pljeskali u publici, svirači u konc-logoru

2021., povodom 100. godišnjice Beuysovog rođenja, na panel raspravama gotovo je dolazilo do fizičkih sukoba, prisjeća se Grönert. Povjesničar umjetnosti i bivši zamjenik direktora muzeja, Ron Manheim, u svojoj knjizi "Uzimajući ga za riječ“ optužuje Beuysa da se nikada kritički nije osvrnuo na nacistički režim i na svoje vrijeme u vojničkoj uniformi. Autor i biograf Josepha Beuysa, Peter Riegel, opisuje ga kao „"ječnog Hitlerovog omladinca“ koji je i nakon rata ostao u krugovima bivših nacista.

360252132 | Author: Profimedia Profimedia

"Shvatili smo da je tema izuzetno kontroverzna", kaže Grönert, i dodaje da bi se ljudi trebali upoznati i s Beuysovom umjetnošću prije nego što formiraju mišljenje o njemu. Na izložbi "Auschwitz i Drugi svjetski rat u djelima Josepha Beuysa" Grönert želi prepustiti umjetnosti da govori. Na izložbi je prikazano 90 radova iz muzejske kolekcije u Moylandu, uključujući slike borbenih aviona, ratnih brodova u napadu i skice za memorijal u Auschwitzu. "Beuys se tek nakon rata počeo umjetnički distancirati od nacizma“, tumači Grönert.

IZBOR ALICE WEIDEL 360° AfD u Bundestagu zastupaju branitelj SS-a, neonacistički omladinac, 'prijatelj' nacizma

Nakon studija kiparstva na Likovnoj akademiji u Düsseldorfu, Beuys je 1950-ih sudjelovao na brojnim natječajima. Između ostalog, konkurirao je za podizanje spomenika u logoru smrti Auschwitz-Birkenau. Tema Auschwitza i nacizma, nakon konkursa, Beuysa više ne napušta, kaže Grönert. U kolovozu 1981., Beuys je sa svojom kamp-kućicom krenuo u Poljsku, u grad Lođ, i tom prilikom poklonio jednom muzeju 700 svojih radova. I to je bio performans koji je Beuys nazvao „Transport za Poljsku 1981". Grönert ovo doživljava kao Beuysovu umjetničku obradu deportacija europskih Židova u nacističke logore smrti, poput Auschwitza.

Drugi svjetski rat: hommage Lidicama

Beuys je također svoju svijest o destruktivnoj prirodi nacizma iskazivao kroz umjetničke akcije. Godine 1942. Hitlerova vojska sravnila je sa zemljom češko selo Lidice, zapadno od Praga, i ubila skoro sve stanovnike, kao osvetu za atentat na zamjenika njemačkog protektora u Češkoj i Moravskoj Reinharda Heydricha.

Donirao djelo za muzej u Lidicama

1967., kada je Beuys već bio poznati profesor odazvao se pozivu jednog engleskog liječnika za obnovu Lidica i donirao umjetničko djelo za budući muzej. Svojim sudjelovanjem u projektu i dizajniranju muzeja, Beuys je, prema Grönertu, "priznao njemačku krivicu za zločine nacista, Wehrmachta i SS-a". Grönert u tome vidi dokaze da se Beuys umjetnički distancirao od nacizma.

Ipak, Beuysa nije tako lako interpretirati. Pored umjetničkih akcija poput ovih u Češkoj i Poljskoj, tu su i njegove izjave koje iritiraju i šokiraju. "U jednoj školi, Beuys je učenicima, ničim izazvan, rekao da je školovanje u njegovoj mladosti (za vrijeme nacionalsocijalizma) bilo lijepo i da su tadašnji udžbenici imali veliku vrijednost." Grönert to smatra nepromišljenom izjavom. "To ostavlja čovjeka bez riječi i tjera na razmišljanje o tome kako je Beuys zapravo razmišljao."

ZONA INTERESA 360° U kući pored Auschwitza živjeli su idilično, preko plota su Židove gušili Ciklonom B

Stoga, u tzv. „laboratorijskoj sobi" muzeja, posjetioci mogu sami istraživati tu temu. Stol s tabletima, knjigama i dokumentima poziva na osobno istraživanje. U video-materijalima, istraživačica Angela Steffen intervjuirala je znanstvenike i Beuysove nekadašnje studente kako bi prikazala različite perspektive. "Njegovi studenti su rekli: znali smo to, ali nam to nije bilo važno. Za nas je Beuys bio izuzetan profesor 1960-ih i 1970-ih godina", kaže kustos Grönert.

„Laboratorijska soba" ostat će dio muzeja i nakon izložbe. „Nalazi se u samom središtu postavke – kao trn u oku, koji potiče na razmišljanje i raspravu."
 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.