Top News
175 prikaza

Igraju Europljani, a pobjeđuju Kinezi! Iskrcali ogromnu lovu, Uefi zarada 2,5 milijarde €

1/4
Europsko nogometno prvenstvo počinje u petak 14. lipnja. Domaćinima ništa nije jasno jer većina sponzora Eura 2024. dolazi iz prekooceanskih zemalja - službeni auto nije njemački Audi ili Mercedes već kineski BYD

U Nikeu i Adidasu trljaju ruke. Procjenjuje se da će proizvođači sportske opreme zaraditi oko dvije milijarde eura tijekom četiri tjedna trajanja Europskog prvenstva u nogometu. K tome, tamošnja policija može kazniti navijače koji na Europskom prvenstvu ne budu nosili originalan dres s čak pet tisuća eura prema njemačkom zakonu o zaštitnim znakovima. 

Uefa će, prema AP-u, uprihoditi oko 2,5 milijarde eura. Samo ulaznica prodat će se više od 2,7 milijuna. Guardian piše kako će samo britanska ekonomija tijekom Eura dobiti impuls veći od tri i pol milijarde eura, samo pivopije će ispiti oko 20 milijuna pinti piva više tijekom ta četiri tjedna, objavilo je Britansko udruženje pubova i piva. 

Igra se u deset nogometnih gradova; Belinu, Kölnu, Dortmundu, Düsseldorfu, Frankfurtu, Gelsenkirchenu, Hamburgu, Leipzigu, Münchenu i Stuttgartu

Kad njemačka nogometna reprezentacija istrči protiv Škotske u petak navečer, na otvaranju Europskog nogometnog prvenstva, nosit će isti dres s tri crte kao 1954., kad je Elf prvi put zaigrao na jednom velikom natjecanju u opremi Adidasa. Sponzor su im već 70 godina. No od 2027. više nećete vidjeti Adidasov znak na dresu Elfa. Naime, Nike je platio dvostruko više, oko sto milijuna eura da bi zadali udarac najvećem rivalu i preoteli im dres četverostrukih prvaka svijeta i trostrukih europskih prvaka. 

 | Author: Sjajan doček hrvatskoj reprezentaciji u Njemačkoj

Adidas je još 1954. uvođenjem kopački na Svjetskom prvenstvu u Švicarskoj dao jak vjetar u leđa trijumfu njemačke momčadi, piše Deutsche Welle. Taj novitet je Nijemcima priskrbio prednost pred favoriziranim Mađarima na terenu koji je u Bernu bio sklizak zbog kiše. U desetljećima koja su slijedila partnerstvo između DFB-a i Adidasa postalo je prirodna stvar, gotovo jedna vrsta simbioze. 

Njemački nogometni savez su zbog Nikea kritizirali čak i članovi savezne vlade. Ministar zdravstva Karl Lauterbach (SPD) na platformi X je napisao: "Smatram to pogrešnom odlukom, komercijalizacija uništava tradiciju i komadić domovine."

A ministar gospodarstva Robert Habeck (Zeleni) se požalio: "Adidas i crno-crveno-zlatna kombinacija za mene su oduvijek išli jedno uz drugo. To je dio njemačkog identiteta. Tu sam si priželjkivao malo više patriotizma.“

Adidas, doduše, još proizvodi službenu loptu turnira i oprema sve volontere, odnosno izrađuje službene suvenire s logom Eura.  Albärt je službena maskota. 

Među reprezentacijama u koje se na EP-u uzda Nike je i Hrvatska, još u vrijeme Davora Šukera potpisan je taj ugovor i traje do 2026. godine. Iznos ugovora je poslovna tajna, ali Nikeu se itekako isplatio. Hrvatska je s Nikeom igrala finale i polufinale svjetskih prvenstava.

 | Author: Navijači na treningu hrvatske nogometne reprezentacije

Njemački navijači su prilično razočarani što i većina glavnih sponzora Eura 2024. dolazi iz prekooceanskih zemalja. Najjači igrač su Kinezi. Iako se igra u njihovim gradovima poput Stuttgarta, nema tu mjesta za Volkswagen, Audi ili Mercedes - službeno vozilo prvenstva je kineski BYD sa svojim e-vozilima. Među glavnim sponzorima je i online trgovina AliExpress, pa kineski proizvođač bijele tehnike Hisense... 

Studija Sveučilišta Hohenheim koja je objavljena u lipnju pod vodstvom profesora Markusa Voetha došla je do zaključka da je Adidas najpoznatiji sponzora: oko 56 % Nijemaca zna da taj proizvođač sportske opreme podržava Euro, piše Deutsche Welle. Daleko iza Adidasa su firme kao Betano i Atos, i jedna i druga sa stupnjem poznatosti od oko tri posto, oni su doduše službeni sponzori EP-a u Njemačkoj, ali samo rijetki Nijemci uopće znaju za njih.

- Konzumeristička tržišta su većim dijelom globalna tržišta, a nogomet je globalna stvar, pogotovo kad se radi o jednom tako važnom događaju kao što je EURO 2024. Sasvim je jasno da tržište sponzorstava funkcionira u načelu kao globalno tržište. Globalizacija gospodarstva i komercijalizacija nogometa idu jedno uz drugo - rekao je za DW Henning Vöpel, ekonomist i direktor Centra za europsku politiku.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.