U dubrovačku luku u nedjelju su sletjela dva aviona u vlasništvu Marka Zuckerberga. Znalci pišu kako se radi o najskupljim privatnim avionima na svijetu. Jadranom plovi drugi najbogatiji čovjek na svijetu sa svojom zaručnicom, plaža pod zidinama “Igara prijestolja” već tjednima je dupkom puna, a zračne luke po Dalmaciji bilježe prve rekorde.
Pa ipak, brojke za svibanj pokazuju pad od 8 posto u dolascima stranih turista u odnosu na 2024., a broj noćenja stranih turista je pao za značajnih 17 posto. Porastao je, s druge strane, dolazak domaćih gostiju, pa je ukupni pad broja turista za svibanj nekih pet posto u odnosu na 2024.
Ono što sigurno i nezadrživo raste su - cijene. Prosječna cijena apartmana porasla je za 20 posto u odnosu na lanjsku godinu, cijene hrane i gastro ponude, nema bolje riječi, divljaju. To ostavlja prilično loš dojam na “prosječne” turiste, dakle, one koji rado dolaze i izdvajaju za ljetovanje, no više nisu skloni ostavljati tri eura za kuglicu sladoleda, niti 16 eura za pizzu. Dio analitičara tumači kako je ovakva situacija pokazatelj tranzicije našeg turizma prema “bogatijim turistima”, te početak stvaranja elitnije ponude koja će uključiti više vrhunske hotelske ponude, ekskluzivnih kampova i privatnog smještaja koji se ne svodi na Ikein namještaj u sobi pokojne babe. No trenutačno imamo jako puno takvog privatnog smještaja, vjerojatno čak i previše. Ali ne zbog toga što Hrvatska ne bi mogla privući toliko gostiju, već stoga što je taj i takav smještaj postao preskup za one koji bi ga rado platili. Oni koji si to mogu priuštiti, mogu si priuštiti i puno kvalitetniji odmor. Uključujući i skupe jahte, kao i odabir drugih mediteranskih destinacija. A većina naših turističkih djelatnika, recimo to vrlo otvoreno, ne živi od Bezosa, već od prosječne njemačke i hrvatske obitelji.
Sezona, to je sasvim sigurno, neće biti flop, na to ukazuju i prvi lipanjski podaci, kao i slike iz sve življih turističkih središta. No jasno je da turizam više neće biti krava muzara koju svatko šuta kako mu padne na pamet. Na to ufino upozoravaju i ministri.
- Sada sve to moramo i potvrditi te posebno paziti na cjenovnu konkurentnost. Nekoliko puta sam već ponovio da sve ovisi o nama, jer su se konkurentske zemlje jako dobro pripremile, imaju također svoje vrijednosti, a mi moramo na pametan način iskoristiti sve naše prednosti - umotao je u oprezne riječi molbu za realnijim cijenama ministar turizma Tonči Glavina.
Jer 20 eura za ležaljku i suncobran na pošljunčanoj plaži s preskupim parkingom, gdje prosječna obitelj dnevno treba potrošiti i 70 eura, teško da se može nazvati pametnim načinom za korištenje naših prednosti.