Kineski predsjednik Xi Jinping nazočio je ceremoniji puštanja u službu najmodernijeg kineskog nosača aviona "Fujian" ovog tjedna u vojnoj luci u Sanyi na otoku Hainan. Na uzletnoj palubi bila su istaknuta tri položaja za lansiranje i borbeni zrakoplovi J-35, J-15T i KJ-600. U blizini je bio usidren i Shandong, drugi kineski nosač zrakoplova, što je dodatno pojačalo dojam demonstracije vojne moći, navodi BBC.
Nosač aviona je opremljen modernim elektromagnetskim katapultima (EMALS) koji omogućuju lansiranje zrakoplova s većim teretom oružja i goriva, čime se povećava njihov domet. Od svojih prethodnika, Liaoninga i Shandonga, Fujian razlikuje se po napuštanju rampe u stilu "skijaške skakaonice" za polijetanje zrakoplova.
Porinut u brodogradilištu Jiangnan i nazvan po pokrajini koja se nalazi nasuprot Tajvana, ovaj brod nije samo novi adut u kineskoj floti, već i snažan simbol rastućih globalnih ambicija Pekinga. S deplasmanom većim od 80.000 tona i revolucionarnim tehnologijama, Fujian Kinu svrstava na drugo mjesto svjetskih pomorskih sila, odmah iza Sjedinjenih Američkih Država.
Fujian koristi tri elektromagnetska katapulta (EMALS), sustav koji posjeduje još jedino najnoviji američki nosač klase Gerald R. Ford. Kineski EMALS sustav, pogonjen istosmjernom strujom srednjeg napona, navodno je pouzdaniji od američkog rješenja. Ova tehnologija omogućuje brže i uglađenije lansiranje težih zrakoplova s punim naoružanjem i gorivom, što drastično povećava borbenu učinkovitost.
Zračnu skupinu čini između 50 i 60 zrakoplova. Okosnicu predstavljaju višenamjenski lovci J-15T, ali ključna novost je integracija "nevidljivih" lovaca pete generacije J-35 i zrakoplova za rano upozoravanje i kontrolu (AEW&C) Xi'an KJ-600. Upravo je KJ-600, pandan američkom E-2D Hawkeye, strateški multiplikator snage jer pruža "oči i uši" flote daleko izvan dosega brodskih radara.
S dužinom od 316 metara i punim deplasmanom koji se procjenjuje na 80.000 do 85.000 tona, Fujian je najveći konvencionalno pogonjeni nosač zrakoplova na svijetu. Veći je od britanskih nosača klase Queen Elizabeth i francuskog Charles de Gaullea, a po dimenzijama se približava starijim američkim supernosačima klase Kitty Hawk.
Za operacije ovako kompleksnog plovila zadužena je posada od približno 3.000 ljudi, uključujući mornare, pilote, inženjere i tehničko osoblje. Unatoč naprednoj tehnologiji katapulta, Fujian se oslanja na konvencionalni pogon - parne turbine i dizelske generatore. To mu ograničava operativni doseg i izdržljivost u usporedbi s američkim nosačima na nuklearni pogon, koji mogu ploviti godinama bez nadopune goriva.
Samo ime broda - Fujian - nosi snažnu političku poruku. Riječ je o kineskoj pokrajini koja je geografski najbliža Tajvanu, čime Peking nedvosmisleno ističe svoje pretenzije prema otoku. Uvođenje Fujiana u službu omogućuje Kini da projicira moć duboko u Filipinsko i Južnokinesko more te da osigura zaštitu svojih pomorskih trgovačkih puteva.
Ovaj nosač neće ploviti sam, već će biti središte borbene skupine koju će štititi najmoderniji kineski razarači Type 055 i Type 052D te brzi logistički brodovi. Takva formacija predstavlja ozbiljnu prijetnju bilo kojem potencijalnom protivniku.
Cijena ovog tehnološkog iskoraka nije mala. Iako službeni podaci nisu dostupni, analitičari procjenjuju da je izgradnja Fujiana koštala između 3,7 i 5,5 milijardi eura. To je značajno ulaganje koje odražava prioritet koji kineska vojska pridaje modernizaciji svoje mornarice.
Fujian je više od samog broda; on je prekretnica za kinesku mornaricu. Drastično smanjuje tehnološki jaz u odnosu na američku mornaricu i transformira Kinu iz regionalne u istinsku globalnu pomorsku silu. Dok su oči svijeta uprte u njegove operacije, u kineskim brodogradilištima već se, prema nekim izvorima, radi na sljedećem koraku - nosaču Type 004, koji bi mogao biti na nuklearni pogon i time u potpunosti parirati američkim supernosačima. Era pomorske dominacije SAD-a dobila je ozbiljnog izazivača.