Nakon što su Rusi prezentirali čudesne mogućnosti njihova Su-57, Kinezi su pokazali svoje adute - dugoočekivani, radarima nevidljivi zrakoplov J-35A njihov je najvažniji eksponat na velikom Zhuhai Airshowu koji je upravo počeo, no stručnjaci su zasad rezervirani i kažu da se malo zna o njegovim mogućnostima.
Obje zemlje, i Rusija i Kina očekuju da će njihovi lovci biti hit na tržištu i spremni su iza prve narudžbe, procjenjuje se da bi Su-57, kojeg proizvode ruski giganti Rostec i Rosoboronexport, mogao stajati između 40 i 50 milijuna dolara, ovisno o opremi, dok bi kineski J-35A mogao stajati između 70 i 80 milijuna dolara.
Let SU-57 u Zhuhaiju bio je impresivan, ali postoji mnogo upitnika - primjerice, nedavna izvješća istaknula su incident u kojem je bespilotnu letjelicu s krilima S-70, koja ide uz Su-57, greškom oborio vlastiti pilot. Osim toga, čini se da je Rusija, s obzirom na sankcije, sposobna proizvesti maksimalno 20 primjeraka Su-57 na godinu, a to neće biti dovoljno ni za zadovoljiti vlastite potrebe. Neslužbeno, Rusija zasad ima 32 zrakoplova Su-57.
Watch: The strongest fighter jets from China and Russia, three fifth-generation stealth jets— the J-20, J-35A, and Su-57—shared the stage in a flight performance on the opening day of #AirshowChina2024. #SoaringDream pic.twitter.com/N8e7E6Fu29
— Global Times (@globaltimesnews) November 12, 2024
Kako javlja Reuters, prvo javno pojavljivanje kopnenog J-35A održava se danas, u utorak, dan nakon 75. obljetnice osnutka Zračnih snaga Narodne oslobodilačke vojske (PLAAF). Druga varijanta, J-35, dizajnirana je za korištenje s kineskim nosačima zrakoplova, javlja Reuters.
Vrlo malo je detalja u javnosti o performansama ili nevidljivosti J-35, kažu vojni analitičari.
- Zbog "crne kutije" koja obično okružuje razvoj kineskog naoružanja, pa i borbenih zrakoplova, nećemo biti previše sigurni u performanse J-35 - kažu stručnjaci.
J-35 i J-35A dizajnirala je i izradila Shenyang Aircraft Corporation, jedinica državne korporacije Aviation Industry Corporation of China.
Obje varijante J-35 znatno su manje od drugih kineskih nevidljivih zrakoplova, kopnenog lovca J-20.
Kineski borbeni avion J-35A je naizgled sličan Lockheed Martinu (LMT.N), odnosno F-35, čiji je oblik - od trupa do kontrolnih površina - dizajniran da minimizira koliko velik izgleda na radaru. Nije javno poznato imaju li modeli J-35 posebne premaze koji apsorbiraju radar, kao što to ima F-35, ili komunikacijske i radarske sustave koje je teško detektirati, piše Reuters.
The J-35A unveiled 🫠
— Húrin (@Hurin92) November 5, 2024
2nd Stealth Fighter of PLA Air Force https://t.co/5JhIbENvy9 pic.twitter.com/N6xSpyE0g5
Kina se borila s dizajnom turboventilatorskih mlaznih motora visokih performansi, oslanjajući se na rusku tehnologiju za rane verzije svojih domaćih lovaca, ali već J-31 je koristio kinesko dizajnirane WS-13 motore, a J-35A bi mogao biti opremljen naprednijim WS-19 koji je potencijalno do 10 posto jači, smatraju analitičari.
Tehnologija motora ključna je za napredne lovce, jer učinkovitost podrazumijeva veći domet, mogućnost nošenja više opreme i oružja te veće brzine. Strani vojni atašei i sigurnosni analitičari pomno prate razvoj varijanti J-35, s obzirom na njihovu važnost za pekinški program nosača zrakoplova.
Prednji pogled otkriva nekoliko novih detalja i baca više svjetla na značajke koje su prije bile skrivenije. Također pruža vrlo korisnu usporedbu s ranijim verzijama J-35 i FC-31, kao i s konkurentskim lovcima pete generacije, piše The War Zone.
Mnogo se govorilo o sličnostima između J-35/FC-31 i F-35 Joint Strike Fighter proizvedenog u SAD-u, što je potaknulo tvrdnje da je Kina kopirala svog američkog pandana ili da je barem koristila ukradene podatke za izravno informiranje razvoj zrakoplova. Iako nema sumnje da je Kina dobila povjerljive podatke o nizu osjetljivih zapadnih vojnih programa, a posebno o programu F-35, to ne znači da je avion 'kopiran'. Uostalom, F-35 je jedan od najsloženijih strojeva na svijetu, piše The War Zone.
Na Airshowu letio je i J-20, još jedan nevidljivi kineski lovac.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Uh