360°
32058 prikaza

Pilot JNA poletio je s MIG-om iz Željave i srušio helikopter EZ-a kod Varaždina

Screenshot HRT
Emir Šišić je u odsutnosti RH osuđen na 20 godina. U svibnju 2002. u Italiji je osuđen na doživotni zatvor. Iza rešetaka je proveo sedam godina, od čega dio u Italiji, a ostatak u Sremskoj Mitrovici u Srbiji.

Hrvatska je još bila u šoku na početku 1992. Imala je tu nesreću da je uz Sloveniju postala prva europska zemlja od 1945. godine koja se našla u ratu. Mučna golgota nedavno je završila u Vukovaru i zemlja je nestrpljivo čekala međunarodno priznanje i dogovor s JNA o prekidu vatre. Ako joj nakon Vukovara, Kusonja, Iloka, Lovasa, Škabrnje, Dubrovnika... nije bilo jasno s kime ima posla, međunarodna zajednica shvatila je to 7. siječnja 1992.

Major JNA i vojni pilot Emir Šišić dobio je tog dana naredbu iz Beograda da sa svojim MiG-om 21 poleti s aerodroma Željava kod Bihaća i uputi se na sjever Hrvatske gdje su radari detektirali neidentificiranu letjelicu. Helikopter Bell UH-1, u kojem su bila četiri talijanska i jedan francuski pripadnik promatračke misije Europske zajednice (EZ) ušli su u Hrvatsku preko Mađarske. Šišić je raketom pogodio helikopter i svi putnici su poginuli u blizini Podrute, nedaleko od Varaždina. Jugoslavenska vojska tada je tvrdila da nije imala informacije o letu helikoptera, a istrage su kasnije pokazale da let nije prijavljen jugoslavenskim kontrolorima zračnog prometa, što je bilo obvezno prema tadašnjim sporazumima između JNA i EZ. Navodno je šef misije EZ u Beogradu bio svjestan polijetanja iz Budimpešte, ali je pilotu helikoptera savjetovano da izbjegava zone sukoba.

Ilustracija tajni CIA-e Stroga tajna Life CIA-ini dokumenti: Bljesak je šokirao čak i Ameriku

Šišić je tvrdio da u trenutku polijetanja nije znao tko je meta te da je tijekom leta primao samo koordinate i smjer helikoptera. Dodao je i da helikopter nije imao uključen transponder, te da je prije ispaljivanja fatalnog projektila pokušao nekoliko puta uspostaviti kontakt s helikopterom koji se oglušio na sve pozive i nemušto letio. Nakon incidenta, Glavni stožer JNA priznao je odgovornost, a tadašnji ministar obrane, general Veljko Kadijević, podnio je ostavku četiri dana kasnije. Dijelom i zbog neuspjeha rata u Hrvatskoj, te činjenici da je Hrvatska preživjela 1991., a kasnije i dobila međunarodno priznanje u AVNOJ-evskim granicama. 

 | Author: Profimedia Profimedia
Nakon povlačenja JNA iz Bosne i Hercegovine, Šišić je nastavio službu u Srbiji, kao pilot transportnog aviona An-26. Međutim, 9. svibnja 2001. godine uhićen je u Mađarskoj po međunarodnoj tjeralici. Godinu dana kasnije izručen je Italiji, gdje je 20. svibnja osuđen na doživotan zatvor. U zatvoru je proveo sedam godina, od čega dio u Italiji, a ostatak u Sremskoj Mitrovici u Srbiji, gdje je pušten na uvjetnu slobodu 2008. godine. U intervjuima nakon izlaska iz zatvora tvrdio je da mu je savjest čista i da bi svaki vojni profesionalac postupio isto pod datim okolnostima.

U Hrvatskoj je bio osuđen u odsustvu na 20 godina zatvora. Šišić nikada nije otkrio identitet drugog pilota koji je bio s njim u misiji presretanja helikoptera niti je potvrdio da je upravo on ispalio smrtonosnu raketu.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.