Potraga za nestalim zrakoplovom Malaysia Airlines MH370 nastavlja se 30. prosinca, priopćilo je malezijsko ministarstvo prometa u srijedu, više od deset godina nakon što je zrakoplov nestao u jednom od najvećih svjetskih zrakoplovnih misterija.
Američka tvrtka za pomorsku robotiku Ocean Infinity ponovno kreće u mračne dubine Indijskog oceana s nadom da će konačno donijeti odgovore ožalošćenim obiteljima i svijetu.
Nova potraga, ista misija
Malezijsko ministarstvo prometa potvrdilo je da će Ocean Infinity provesti operaciju koja će s prekidima trajati 55 dana. Potraga će se usredotočiti na ciljano područje od 15.000 četvornih kilometara, za koje se vjeruje da ima "najveću vjerojatnost pronalaska zrakoplova", iako točna lokacija nije javno otkrivena. Ovo je nastavak misije koja je odobrena još u ožujku, ali je u travnju prekinuta zbog loših vremenskih uvjeta.
Ključan je ugovor "no-find, no-fee" (bez pronalaska, bez naknade). To znači da će malezijska vlada tvrtki isplatiti pozamašan iznos od oko 65 milijuna eura (70 milijuna dolara) samo ako se pronađe olupina. Identičan aranžman tvrtka je imala i 2018. godine, kada je njihova tromjesečna potraga završila bez uspjeha.
"Najnoviji razvoj događaja naglašava predanost malezijske vlade da pruži konačan odgovor obiteljima pogođenim ovom tragedijom", stoji u priopćenju ministarstva. Kina, čijih je više od 150 državljana bilo na letu, također je pozdravila napore Malezije.
Misterij kobnog 8. ožujka 2014.
Avion na letu MH370 Malaysia Airlinesa nestao je s radara 8. ožujka 2014. godine i nikad se o njemu više ništa nije saznalo. Postala je to najveća misterija 21. stoljeća.
U Boeingu 777 bilo je ukupno 239 ljudi, a do danas nije pronađen ni jedan. Svi su proglašeni mrtvima.
Istraživanja o padu aviona nisu došla ni do kakvih važnijih spoznaja koja bi pomogla rekonstruirati što se točno dogodilo, pa se pribjeglo ne samo spekulacijama, nego i teorijama zavjera, a sve ih je objavio The Business Insider na svom portalu.
Avion Malaysia Airlinesa 370, Boeing 777, poletio je iz Kuala Lumpura u 00:41 po lokalnom vremenu. Više od 150 putnika bili su Kinezi.
Ostatak je uključivao 38 Malezijaca, sedam Indonežana, šest Australaca i još mnogo putnika iz drugih zemalja, među kojima i Francuza i Amerikanaca. Uz njih, nestalo je i 12 članova posade.
Posljednja komunikacija pilota i kontrole leta bila je nešto manje od sat vremena nakon polijetanja. Pilot je pozdravio s 'Laku noć, MH 370', nakon čega se više nikad nije oglasio.
Prema podacima vojnog radara, pilot je odstupio od planirane rute dva sata nakon polijetanja. Iz razloga koji su još uvijek nepoznati, avion naglo napušta svoju planiranu rutu i okreće se u smjeru Malezije, a zatim nastavlja let prema Indijskom oceanu.
Nije bilo izvješća o lošem vremenu ili pozivima upomoć
Avion je nakon promjene kursa, ponovno krenuo prema jugu i možda je u nekom trenutku promijenio nadmorsku visinu. Avion je poslao konačnu automatiziranu satelitsku poruku u 8 sati, dakle 7 i pol sati nakon polijetanja. Signal je zaprimljen, ali nije sadržavao podatke o tome gdje se avion nalazi..
Druge komunikacije sa zrakoplovom bile su ranije tijekom let, namjerno onesposobljene, priopćile su vlasti. Avion je, nakon toga nestao.
Brzo se krenulo u potragu, ali bez pažljive pripreme gdje treba početi traženje, a površina je doista bila velika.
Timovi iz Singapura, Vijetnama i Malezije pretražili su teritorijalne vode Vijetnama - koje je avion trebao preletjeti na ruti do Pekinga.
Tim FBI-a i Interpola - njih devet - poletjeli su da bi pomogli u operaciji traženja.
Četrdeset brodova radilo je 24 sata na dan, a 34 letjelice letjele su cijele dane, dok je god bilo dnevnog svjetla. U potragu je uključeno 26 država jer se područje pretraživanja neprestano širilo. No, nitko nije pronašao ništa.
Sljedeća faza počela je 5. svibnja 2014., 79 dana nakon što je zrakoplov nestao.
Malezija, Australija i Kina sklopile su sporazum o zajedničkom pretraživanju. Na zahtjev malezijske vlade, istragu je vodio australski ured za sigurnost prometa. Ali malo je otkriveno.
Malezija je službeno proglasila nestanak nesretnim slučajem u siječnju 2015. godine - 327 dana nakon nestanka.
Izvješće nakon godinu dana od nestanka dalo je detaljnu sliku o kašnjenjima i kršenjima protokola prije pokretanja pretrage.
Otkriveno je da je prošlo čak pet sati i 13 minuta između posljednje komunikacije s avionom i prvog signala za nevolju, te da je prošlo još pet sati prije no što su krenuli prvi helikopteri i avioni u potragu.
Prvi dio aviona pojavio se nakon više od godinu dana od nestanka. Bio je to fragment krila koji je isplutao u srpnju 2015. na otoku Réunion, sjeverno od Madagaskara.
Nakon četveromjesečnog odmora, za vrijeme kojeg se mapiralo morsko dno, pretraživanje je nastavljeno u listopadu 2015., no loše vremenske prilike usporile su istragu.
Godine lažnih tragova
Do svibnja 2016. pregledano je više od 105.000 četvornih kilometara morskog dna na južnom Indijskom oceanu, a neistraženo je bilo samo 15.000 četvornih kilometara.
U srpnju 2016., nizozemska tvrtka koju je angažirala Australija da vodi potragu rekla je da je možda posljednjih dvije godine gledala na krivi dio mora.
Obitelji su postale toliko frustrirane da su pokrenuli vlastitu organiziranu potragu za krhotinama na Madagaskaru.
Prva velika podvodna potraga, koju su vodile Malezija, Kina i Australija, obustavljena je u siječnju 2017. nakon što je pretraženo 120.000 četvornih kilometara morskog dna bez rezultata. U travnju 2014. zabilježeno je nekoliko "pingova" koji su odgovarali signalima crnih kutija, što je probudilo veliku nadu, no ispostavilo se da je riječ o lažnom tragu.
Jedini konkretni dokazi da se zrakoplov srušio u ocean su komadi olupine koji su se mjesecima i godinama kasnije počeli pojavljivati na obalama istočne Afrike i otocima u Indijskom oceanu. Najznačajniji pronalazak bio je dio krila, tzv. flaperon, pronađen na otoku Réunion u srpnju 2015., koji je i službeno potvrđen kao dio nestalog Boeinga 777.
Malezijska vlada pokrenula je još jednu potragu u siječnju 2018. u suradnji s američkom privatnom tvrtkom Ocean Infinity. Pretraga je obuhvaćala 112.000 četvornih kilometara južnog Indijskog oceana, uključujući i ciljano područje od oko 15.534 četvorna kilometra koja su ostala od prethodne pretrage. Završili su 29. svibnja bez novih otkrića iako su istražitelji htjeli proširiti potragu sjevernije.
Teorije o tome što se dogodilo
Nakon nedostatka konkretnih informacija, zajedno s neuspjelim pokušajima pretraživanja, preostaju samo teorije što se moglo dogoditi na letu MH370.
Ona koju su prihvatile malezijske vlasti i Australski ured za sigurnost prijevoza jest da su putnici i posada MH370 bili onesposobljeni manjkom kisika. Ova teorija spekulira da su svi putnici, zajedno s kapetanom Zaharie Ahmad Shah, pali u nesvijest. Zrakoplov se vozio na autopilotu sve dok nije ponestalo goriva i tad se srušio u more.
Neke verzije uključuju namjernu otmicu zbog koje je netko oštetio dovod kisika ili pak neka druga nesreća koja je naštetila mehanici i utjecala na razinu kisika u kabini.
U drugoj verziji ove teorije, pilot je jedini ostao budan i u suicidalnoj namjeri onesposobio je komunikaciju prije no što je usmjerio zrakoplov prema površini oceana.
Tim analitičara došao je do tog zaključka. Drugi također podržavaju teoriju da je taj čin bio namjera pilota. Kanadski stručnjak za zrakoplovstvo i bivši istražitelj sudara zrakoplova izjavio je u svibnju 2018. kanadskom CBC-u da je 100 posto uvjeren kako je razlog nesreće bio pilot samoubojica.
Bivši pilot Christopher Goodfellow nagađa je da je u zrakoplovu došlo do požara na električnim instalacijama i da se pilot pokušao okrenuti natrag prema Maleziji i pronaći pistu za slijetanje. Prema Goodfellowu avion je zato i letio na autopilotu jer su posada i putnici bili u nesvijesti.
Međutim, još jedan pilot, Patrick Smith, sumnjao u ovu teoriju, jer je malo vjerojatno da bi avion satima nakon požara letio na autopilotu.
Zrakoplov se također okrenuo drugi put nakon što je krenuo prema Maleziji. Smith je izjavio za Business Insider 2015. da stanje pronađenih krhotina govori daje avion bio pod kontrolom u trenutku rušenja. Možda je čak meko sletio na površinu vode i potonuo u jednom komadu.
I stručnjaci su prethodno potvrdili da je ova teorija u skladu s pronađenim ostacima, što znači da je avion namjerno spušten na površinu oceana.
Druga teorija kaže da je potraga obavljena na pogrešnom području i da bi avion trebalo tražiti sjeverno od Malezije, a ne sjeverno od Australije. Ova teorija čak sugerira da je avion negdje sletio na neko tajno mjesto.
No to je opovrgnula britanska tvrtka Inmarsat, koja nadgleda satelit koji je pratio let MH370, sve dok nije nestao s mreže. Druge teorije tvrde da je avion daljinski navođen u pokušaju da se izbjegne otmica.
Od detalja koji su se pojavili nakon nestanka zrakoplova je informacija da su dvije osobe, koje su se ukrcale na avion, imale ukradene putovnice.
Više neobičnih teorija obuhvaća udaljenu cyber otmicu, zrakoplov koji puca, ideju da ruski predsjednik Vladimir Putin zna lokaciju zrakoplova, zatim da je misteriozni putnik preuzeo kontrolu nad avionom, zatim novi 'Bermudski trokut', pa Sjeverna Koreja koja je otela avion, te da su ga srušili Amerikanci.
Ostale teorije pronalaze krivca u CIA-i, pa Izraelu, vanzemaljcima i slično.
Hoće li napredna tehnologija riješiti zagonetku?
Obitelji žrtava nikada nisu odustale od zahtjeva za nastavkom potrage.
- Postoje brodovi koji su izgubljeni i pronađeni nakon stotina godina. Ne možemo reći da ovaj zrakoplov nikada neće biti pronađen - rekao je V.P.R. Nathan, čija je supruga bila na letu.
Ocean Infinity se nada da će njihova unaprijeđena tehnologija, uključujući flotu autonomnih podvodnih vozila (AUV), uspjeti tamo gdje su prethodni pokušaji propali. Njihova robotska plovila mogu skenirati morsko dno na dubinama do 6000 metara s nevjerojatnom preciznošću. Uz to, neovisni istraživači, poput umirovljenog britanskog inženjera Richarda Godfreyja, koristili su inovativne metode poput analize radioamaterskih signala (WSPR) kako bi suzili potencijalno područje pada.
Za mnoge, poput Jianga Huija koji je u nesreći izgubio majku, nova potraga budi pomiješane osjećaje.
- S jedne strane, stvarno želim pronaći zrakoplov danas ili sutra. Ali također se bojim stvarnosti s kojom se moram suočiti nakon što ga pronađu - rekao je za medije.
Svijet s nestrpljenjem iščekuje ishod nove misije. Više od desetljeća nakon što je MH370 postao sinonim za zrakoplovnu misteriju, postoji nova, možda i posljednja, nada da će olupina biti pronađena, a pitanja koja muče obitelji i istražitelje konačno dobiti svoje odgovore.