Rekonstruirana pruga duga 108 kilometara, koja povezuje Novi Sad i Suboticu, dio je velikog državnog projekta izgradnje pruge između Beograda i Budimpešte, piše Deutsche Welle.
Modernizacija te dionice financirana je kineskim kreditima, a glavni izvođač bio je konzorcij kineskih kompanija China Railway International i China Communications Construction Company. U okviru tog projekta rekonstruirana je i zgrada Željezničkog kolodvora u Novom Sadu, gdje je prilikom rušenja nadstrešnice 1. studenoga prošle godine poginulo 16 ljudi.
Prije pet dana pruga Novi Sad – Subotica otvorena je za teretni promet. „Jako sam sretan što smo ovo ostvarili. Preko Budimpešte se povezujemo s cijelom Europom. Zahvaljujući Viktoru Orbánu, nakon desetljeća i stoljeća uspostavljeno je prijateljstvo između mađarskog i srpskog naroda na najvišoj razini i počeli smo graditi ovu prugu“, izjavio je predsjednik Srbije Aleksandar Vučić 3. listopada kada je, u prisustvu medija bliskih vlasti, vlakom otputovao u Suboticu.
Dodao je i da je sretan jer je dionica pruge od Novog Sada do Subotice završena "uz pomoć kineskih prijatelja – učinkovito, brzo i prije roka". Naglasio je i da će vlakovi dosezati brzinu do 200 kilometara na sat.
Je li sve sigurno?
Putnici koji se od danas (8. listopada) budu vozili vlakom od Subotice do Novog Sada, neće ulaziti u kolodvorske zgrade između ta dva grada, jer su one, prema izvještaju Sektora za inspekcijski nadzor Ministarstva građevinarstva iz srpnja ove godine, nesigurne. "To što sada ne možemo otvoriti tri postaje – iako će vam oni dati bezbroj objašnjenja – samo je zbog onoga što se dogodilo prije 11 mjeseci", rekao je Vučić.
Građevinski inženjer Danijel Dašić, član Anketnog povjerenstva koje se bavi ispitivanjem odgovornosti za urušavanje nadstrešnice, za DW ocjenjuje da je predsjednik Srbije „odavno rekao zbogom stručnosti i racionalnom, logičnom razmišljanju“.
"Prema izvještaju Inspekcije, pet od šest kolodvora od Novog Sada do Subotice proglašeno je nesigurnima. Jedini koji je prošao je Zmajevo–Vrbas. Sve ostale ocijenjene su jedinicom. Dakle, nije riječ o malom stupnju nesigurnosti“, navodi Dašić. On naglašava da su upozorenja o nedovoljnoj sigurnosti kolodvorskih zgrada počela i prije nalaza inspekcije.
"Vučića su još prije više od godinu dana i Kinezi upozoravali da sve rekonstrukcije kolodvora koje su rađene u okviru komercijalnog ugovora nisu dovoljne. Naveli su da te zgrade ne mogu biti kolodvori uz prugu kojom vlak vozi 200 kilometara na sat – zbog vibracija i starosti objekata – te da je potrebna temeljita rekonstrukcija tih zgrada ili izgradnja novih. Predsjednik je to potpuno zanemario, a otprilike mjesec dana prije pada nadstrešnice, otvarajući kolodvor u Subotici, imao je samo jednu primjedbu – da nema natpisa na mađarskom jeziku", podsjeća Dašić.
Vučić je, vozeći se do Subotice, rekao da mu je žao što na otvaranje pruge nisu mogli doći „oni koji su na tome radili" – pomoćnica ministra građevinarstva Anita Dimoski te bivši ministri građevinarstva Tomislav Momirović i Goran Vesić.
Dimoski i Vesić među su 13 osoba protiv kojih je tužiteljstvo u Novom Sadu podiglo optužnicu zbog sumnje na teško djelo protiv opće sigurnosti, dok istragu o mogućoj korupciji vodi i Tužiteljstvo za organizirani kriminal.
Danijel Dašić podsjeća da je Europska unija prije desetak godina izradila projekt pruge po kojoj bi vlakovi mogli voziti brzinom do 180 kilometara na sat. „Procijenjeno je da bi to koštalo 350 milijuna dolara, tako da smo trebali dobiti bespovratna sredstva, a ostatak bi bio kredit koji je povoljniji od kineskog. No kvaka je u tome da se sve moralo raditi transparentno i po zakonu, te su se morali ugrađivati kvalitetni materijali“, objašnjava Dašić.
On dodaje da je „apsolutni apsurd" inzistirati da vlakovi voze brzinom od 200 kilometara na sat „jer ta pruga 80 do 90 posto svog prihoda ostvaruje teretnim prometom koji nikada ne ide brže od 100 do 120 kilometara na sat“, i napominje: „Zbog manjeg, putničkog dijela i uštede od 10 do 15 minuta, mi smo u situaciji da platimo četiri puta više“.
Problematični aneksi ugovora
Umirovljena tužiteljica Jasmina Paunović za DW skreće pozornost na prvi sporazum u vezi s izgradnjom infrastrukturnih projekata koji je Srbija sklopila s Kinom, a u kojem je glavni izvođač kineski konzorcij. „U članku 16. Srbija se obvezuje da će sve podizvođače sama birati – što je apsurdno. Kao i to da se neće primjenjivati Zakon o javnoj nabavi, nego će se to raditi, citiram, ‘prijateljskim dogovorima’“, kaže Paunović. To što nije primijenjen Zakon o javnoj nabavi, dodaje ona, „ostavlja prostor financijeru i investitoru da sami biraju izvođače“.
"To znači da je ključan odnos između svih – a rekla bih ponajprije glavnog podizvođača, tvrtke Starting, te financijera i investitora. Upravo ta veza pokazuje da su se izvođači birali po prijateljskim vezama, zanemarujući transparentnost, ekonomičnost, učinkovitost u radu te izbor najboljih izvođača radova. Zato postoji sumnja – već i osnovana – da je riječ o korupciji“, objašnjava Paunović. Posebno su sporno razlićiti aneksi osnovnog ugovora, koji se između ostalog odnose i na arheološka iskopavanja: tu su isplaćena milijuni eura , bez da je jasno je li išta pronađeno. Kada se sve zbroji, navodi Paunović, "u startu imamo oko 80 milijuna dolara za koje ne znamo na što su utrošeni“.
‘Ne bih se vozio tim vlakom’
Vučić je izjavio da će od ove srijede pa do nedjelje vlak iz Novog Sada, koji će do Subotice stizati za oko 70 minuta, biti besplatan. Nakon toga povratna karta stajat će 2.000 dinara - oko 17 eura.
"Definitivno se sada ne bih vozio tim vlakom, jer znam za sve izvještaje iz posljednjih godinu dana koji su se bavili problemima vezanima uz taj projekt“, kaže građevinski inženjer Dašić. Dodaje da to što je u promet puštena pruga dok je pet kolodvora duž nje zatvoreno, nameće logično pitanje: "Pa čemu služi vlak ako na toj pruzi nema postaja?“