Top News
4509 prikaza

Što je Jugoslavija izvozila u SAD? Yugo je debakl, Genex je trgovao i skrivao 'udbaše'

1/2
društvene mreže
Osamdesetih godina gospodarstvo SFRJ se ubrzano raspadalo no pojedine tvrtke su ipak izvozile u inozemstvo pa i u SAD. Yugo je bio najpoznatiji proizvod no izvozial se i šunka u konzervama.

Nakon što je američki predsjednik Donald Trump šokirao svijet uvođenjem carina čak i pingvinima ekonomski stručnjaci objasnili su kako bi se to moglo odraziti na hrvatske tvrtke i građane. U Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji 1980.-ih neke su tvrtke proširile svoje poslovanje i na Zapad pa i SAD.

Jedna od njih bilo je slovensko "Gorenje", jedan od najvećih proizvođača kućanskih aparata. Tvrtka je 1961. godine prvih 200 štednjaka izvezla u Njemačku. Već sedamdesetih zapošljavala je 20.000 ljudi. Prodajnu mrežu proširila je na Njemačku, Austriju, Francusku, Dansku, Italiju i Australiju. Gorenje je 1978. godine kupilo njemačku tvrtku Körting, a u 1980-im izvoz se proširio na Ujedinjeno Kraljevstvo i Sjedinjene Države.  U SAD je izvozio i Energoinvest, tvrtka specijalizirana za energetska postrojenja i inženjerske usluge. No ključnu ulogu u povezivanju jugoslovenskih proizvođača s američkim kupcima imao je Genex, tvrtka koja je bila puna udbaša. Milorad Miki Savićević, prvi čovjek “Genexa ” od 1970. do 1990. godine nije ulazio u detalje no svojedobno je priznao: 

"Krajem sedamdesetih je popustila disciplina, pogotovo za sitne stvari. Ta famozna UDBA i drugi državni organi, sve je počelo da se polako korumpira. Avionske karte, recimo. Imate dva prazna mjesta “Aviogeneksu” na liniji London-Dubrovnik. I možete čiju god djecu ili ženu da povezete. Nikome ne radite štetu, ali sve tako počinje. Višak karte, a onda ubrzo “plati privremeno školovanje nečije djece”,  kazao je svojedobno Savićević. 

Modeli Yugo automobila UŠAO U LEGENDU Life "Najgori auto u povijesti" - Yugo je prvak!

Poduzeće Genex (kratica od Generalexport) osnovano je 1952. u Beogradu s idejom da bude krovna tvrtka za izvoz jugoslavenskih proizvoda u inozemstvo. Prema podacima kompanije, Genex je 1991. godine obavljao više od 10 posto vanjske trgovine Jugoslavije, imao je oko od 60 punktova u svijetu, 900 velikih poslovnih partnera u zemlji i 1500 u svijetu, 10.000 agenata u turoperatorskim poslovima, flotu od devet Boeingovih aviona i više od 5000 zaposlenih.  Iz SAD je uvozilo avione, dizel lokomotive, objekte za energetiku, infrastrukturu, industriju... dok je u Ameriku izvozilo proizvode od aluminija, bakra, zlatni i srebrni nakit, namještaj...

U Genex su sklanjali udbaše

“Genex je bio najveći jugoslavenski izvoznik i uvoznik u odnosima sa SAD u tom razdoblju, pokrivao je 25-30 posto ukupne trgovine s Amerikom. Inex se uglavnom koncentrirao na vezane trgovinske poslove, dakle jedna roba se uvozi, a druga se izvozi. Inex je u tom periodu uvezao dvadeset velikih aviona DC 9 i kasnije MD 80 za 270 milijuna dolara vrijednosti uvoza, a i kontra isporuke  robe su išle preko Inexa. Tu su posebno bili značajni proizvodi kanti za kamione - podloge bez kabine i motora, zatim prehrambeni proizvodi, prije svega šunka u konzervama, kao i proizvodi u oblasti tekstila, kože, obuće, gume itd. Jugoexport je tih godina vrlo uspješno poslovao s američkim vojnim snagama stacioniranim u Europi. Za američke vojnike izvozio je govedinu, konzerve, sportsku opremu, odjeću, obuću, a direktno iz SAD-a je uvozio je pšenicu, kukuruz, pamuk", naveo je Mladen Obradović, autor knjige “Srbija i SAD – Kratka istorija ekonomskih odnosa”.

 | Author: Profimedia Profimedia

Najgori auto ikad proizveden

No najpoznatiji izvozni proizvod bio je "Yugo". Prvi modeli auta "Yugo Amerika" našli su se u salonima u kolovozu 1985. godine a rekordna prodaja ostvarena je 1987. godine  kada je na tržište SAD izvezeno oko 60.000 automobila.  Na američkom tržištu izazvao je veliko zanimanje kada se pojavio u prodaji, po cijeni od samo 3990 dolara. No, zbog loše kvalitete i nepouzdanosti ubrzo je postao sinonim za neuspjeh. Ovo čudo jugoslavenske autoindustrije je po brojnim listama, uključujući i onu prestižnog Forbesa, proglašeno kao najgori auto ikad proizveden.

Sastavljači popisa vodili su se raznim kriterijima te su se ograničili na vozila proizvedena poslije Drugog svjetskog rata. Zatim, automobil je morao odgovarati određenim kriterijima - nije smio biti siguran, stilski lijepo napravljen, konstrukcijski adekvatan, imati dobar marketing ili sve od navedenog. Posebna se pažnja dala automobilima koji su čak imali potencijal da "uspiju", no iz nekih razloga nisu.  Ukupno je izvezeno 256.691 Jugića, a 141.511 je prodano na tržištu SAD-a.

Zbog svoje nekvalitete postao je  i predmet šale u poznatim filmovima pa i u “Umri muški ” iz 1995. 

"Kakav to motor ima ova krntija?"

"To je Yugo. Nije napravljen da bude brz nego ekonomičan."
 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.