360°
2505 prikaza

Svijet upravo dobio najdulji tunel autoceste

CHINA XINJIANG WORLD LONGEST EXPRESSWAY TUNNEL (CN)
1/2
URUMQI, Dec. 25, 2025 -- This photo taken on Dec. 20, 2025 shows a view of the Tianshan Shengli Tunnel on Urumqi-Yuli Expressway in northwest China's Xinjiang Uygur Autonomous Region. The Tianshan Shengli Tunnel, the world's longest expressway tunnel, and the Urumqi-Yuli Expressway that traverses the Tianshan Mountains via the tunnel, will be open to traffic by the end of this year, enabling a new shortcut linking southern and northern parts of Xinjiang. The 22.13-kilometer tunnel will reduce the time it takes to drive across the middle section of the Tianshan Mountains from several hours to about 20 minutes. Once operational, the travel time from the regional capital of Urumqi, north of the Tianshan Mountains, to Korla, south of the Tianshan Mountains, will be shortened from seven hours to about three hours.,Image: 1061553412, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no Profimedia
Tunel Tianshan Shengli u Kini, dugačak 22,13 km, postavlja nove standarde u gradnji. Smanjit će put između Urumqija i Yulija s 7 na 3 sata, pretvarajući promet i olakšavajući vozačima poput Qadira

Nakon više od četiri godine neprekidnog rada u surovim uvjetima planinskog lanca Tianshan, kineski su građevinari krajem 2024. godine dovršili probijanje tunela Tianshan Shengli, inženjerskog pothvata koji postavlja nove svjetske standarde. S duljinom od 22,13 kilometara, ovo je službeno najduži tunel za brze ceste na svijetu, a njegovo otvaranje preobrazit će promet u autonomnoj pokrajini Xinjiang na sjeverozapadu Kine.

Ovaj ključni projekt dio je autoceste Urumqi-Yuli, koja spaja glavni grad pokrajine Urumqi na sjeveru s okrugom Yuli na jugu. Zahvaljujući tunelu, putovanje kroz središnji dio planina Tianshan, koje je dosad trajalo i po nekoliko sati, skratit će se na svega dvadesetak minuta. Cijela dionica autoceste, koja će se otvoriti za promet tijekom 2025. godine, smanjit će put između dva grada sa sedam na nešto više od tri sata, što će donijeti golemo olakšanje vozačima poput Qadira Abliza.

Ovaj vozač kamiona iz Urumqija redovito putuje između sjevera i juga, prevozeći ugljen, poljoprivredne proizvode i stoku. Prema njegovim riječima, zavojite planinske ceste zimi bi se često zaledile, zbog čega su brojni kamioni ostajali danima zaglavljeni. ​- Više nećemo morati brinuti o takvim situacijama kada se tunel otvori iduće godine - rekao je.

CHINA XINJIANG WORLD LONGEST EXPRESSWAY TUNNEL (CN) | Author: Profimedia Profimedia

Borba s 'geološkim muzejom'
Izgradnja tunela, započeta u travnju 2020. godine, predstavljala je ogroman izazov. Tisuće radnika borile su se s ekstremnom hladnoćom, radom na nadmorskoj visini većoj od tri tisuće metara i razrijeđenim zrakom. Međutim, najveću prepreku predstavljala je sama planina, koju stručnjaci nazivaju "geološkim muzejom" zbog iznimno složenih uvjeta.

Tunel prolazi kroz čak šesnaest geoloških rasjednih zona, a stijene su bile toliko krhke i nestabilne da su inženjeri situaciju opisivali anegdotalno. ​- To je kao da radite u 'puding od tofua', s visokim rizikom od prodora blata i odrona stijena - slikovito je opisao Huang Dengxia, glavni inženjer projekta.

Najveći izazov bila je rasjedna zona F6, široka čak 440 metara, gdje su se radnici suočili s napuklim stijenama bogatim vodom. U takvim uvjetima, odroni i prodori vode bili su svakodnevica, a ponekad bi u jednom danu isteklo i do sedam tisuća kubičnih metara vode. Nakon 80 dana nadljudskih napora, uspješno su savladali i tu prepreku.

NOVA ERA 360° Procurile snimke prvog kineskog nuklearnog nosača aviona, jedan detalj je bitan

Inovacija koja je skratila radove za godine
Prema prvim procjenama, probijanje tunela tradicionalnim metodama bušenja i miniranja trajalo bi 72 mjeseca. No, kako bi se ubrzao regionalni razvoj, inženjeri su se okrenuli inovativnom rješenju. Po prvi put u Kini za izgradnju tunela za brze ceste korištene su divovske strojevi za bušenje tunela (TBM), nazvani "Tianshan" i "Shengli" (Pobjeda).

Kako bi dodatno ubrzali proces, konstruktori su između dvije glavne tunelske cijevi probili i treći, središnji servisni tunel. To im je omogućilo da glavne tunele napadnu s više točaka istovremeno. Strojevi "Tianshan" i "Shengli" napredovali su s južne i sjeverne strane planine brzinom od dvadeset do trideset metara dnevno, što je pet puta brže od klasičnih metoda. Na taj je način cijeli posao dovršen za 52 mjeseca, gotovo dvije godine prije roka. Cijeli je proces bio praćen i strogim ekološkim mjerama kako bi se zaštitili obližnji ledenjak Tianshan br. 1 i staništa snježnih leoparda.

Kako bi se osigurala sigurnost, ali i efikasnost, uspostavljen je digitalni zapovjedni centar koji je u stvarnom vremenu pratio kretanje više od 1200 radnika i stotina vozila unutar tunela. Preciznost je bila ključna, pa je specijalizirani tehnički tim svakih šest mjeseci provodio zajednička mjerenja kako bi osigurao da se dva stroja koja su bušila s suprotnih strana planine susretnu s milimetarskom točnošću. ​- Jako sam emotivan što vidim da je probijanje konačno gotovo. Osjećaj je kao da vidim rođenje vlastitog djeteta - rekao je Yang Dongdong, jedan od članova građevinskog tima.

Iako je Tianshan Shengli najduži tunel na svijetu namijenjen autocestama, apsolutni rekord za najduži cestovni tunel i dalje drži tunel Lærdal u Norveškoj, dug 24,5 kilometara. Bez obzira na to, kineski projekt predstavlja monumentalno postignuće koje će ne samo olakšati život lokalnom stanovništvu već i ojačati gospodarske veze unutar regije koja je ključno područje na novom Putu sv

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.