Top News
240 prikaza

U Motelu Plitvice košarkaši su proslavili titulu ispraznivši protupožarne aparate

1/5
Josip Mikačić/PIxsell
Motel koji se ruši na zagrebačkoj obilaznici odražavao je duh socijalističkih godina pa su se tako u njemu snimile neke epizode "Crno-bijelog svijeta" i "Dnevnika velikog Perice".

Legendarno odmaralište Motel Plitvice, jedno od simbola Zagreba, zauvijek odlazi u povijest. Prepoznatljiv po svojoj pasareli, čuveno djelo arhitekta Zdravka Bregovca i Ivana Piteše bio je svojevrstan hram jugoslavenskog dizajna 80-ih godina prošlog stoljeća.

Snašla ga je sudbina mnogih drugih objekata nakon 90-ih te je nakon godina zapuštenosti potonuo u dugovima. Iako ga je nagrizao zub vremena, uz obnovu mu se mogao produljiti rad, ali nitko nije pokazao ozbiljnije napore da ga se sačuva, piše Martina Vidaić.

Motel Plitvice, sagrađen 1984. godine, bio je prvo i u ono vrijeme jedino odmaralište na Hrvatskim autocestama, a nakon godina borbe s gubitkom zbog nagomilanog duga i neplaćanja obveza otišao je u stečaj. Prvi kubik betona u budući motel Industrogradnjina miješalica ispustila je 15. prosinca 1983. godine. Radove na turističkom kompleksu Lučko, kako je tad nazvan cijeli projekt, otvorio je gradonačelnik Zagreba Aleksandar Varga. Investitori su bili Nacionalni park Plitvice, Ina-Trgovina i nekadašnja Samoupravna interesna zajednica (SIZ) za ceste SR Hrvatske, a u tadašnjoj valuti vrijednost radova iznosila je 680 milijuna dinara.

 | Author: Igor Šoban/PIXSELL Igor Šoban/PIXSELL
Radovi nisu dugo trajali, prvi dio građevine dovršen je u srpnju 1984. i tad su u njega primljeni prvi gosti. Kompleks se još sastojao od benzinskih crpki, dva kafića i restorana.

U stručnoj literaturi navodi se kako je to bilo prvo suvremeno odmorište na cestama u Hrvatskoj jer prije toga nisu bile ni potrebne. Do 1981. godine postojale su samo magistralne ceste uz koje su nicale benzinske pumpe, svratišta i gostionice.

- Najveća vrijednost Motela Plitvice bila je kombinacija zanimljivih pojedinačnih elemenata koji su istovremeno činili cjelinu: pješački most-kuća preko autoputa, centralna zgrada i restoran Lička kuća. U smislu arhitektonskog jezika, bila je to pomalo neobična kombinacija modernizma i rustikalnog jezika koji se referirao na tradiciju ličke gradnje. No najbolji su bili upravo sami prostori: rijetko pronalazimo tako lijepo prostore kao što je bio veliki, zenitalno osvijetljeni atrij u kojemu su se nalazili javni sadržaji motela, a atraktivni most-kuća bio je jedini u Hrvatskoj i šire. Ako je nešto rijetko ili toga uopće nema, ne samo u domeni arhitekture, onda to želite sačuvati - smatra arhitekt Maroje Mrduljaš

 | Author: Igor Šoban/PIXSELL Igor Šoban/PIXSELL
U svojih gotovo 40 godina rada motel je povezan i s raznim zgodama i povijesnim događajima. Radnici su se tako rado prisjetili kad su ugostili košarkaše KK Zadar, čiji je motel bio sponzor, nakon što su 1986. godine osvojili košarkaško prvenstvo Hrvatske. Sportaši su navodno titulu dobro proslavili ispraznivši i nekoliko protupožarnih aparata.

U skorije vrijeme motel nije više ugošćivao takva slavna imena, nego su glavni posjetitelji bili turisti na proputovanjima, a samo je zdanje služilo i kao filmska te serijska kulisa nemali broj puta. Motel je odražavao duh socijalističkih godina pa su se tako u njemu snimile neke epizode "Crno-bijelog svijeta" i "Dnevnika velikog Perice".

Tijekom pandemije kompleks je služio kao svojevrsna karantena za vozače teretnih vozila, a restoran Plitvička kuća tad je zatvoren i nije se ponovno otvarao. Nakon što je izbio rat u Ukrajini, prostori su prenamijenjeni za prihvat žena i djece koja su bježala od rata, a kompleks je tu svrhu imao do početka prošle godine.

Cijeli tekst o povijesti prvog suvremenog odmorišta na cestama u Hrvatskoj pročitajte OVDJE

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.