360°
6284 prikaza

U Sredozemlju eksplodirala tri naftna tankera: Sva tri isplovila su iz Rusije

Profimedia
Uzroci još nisu utvrđeni, a sva tri tankera, prema podacima službi za praćenje brodova, nedavno su posjetila ruske luke. Rusija je kao odgovor na sankcije pokrenula flote u sjeni, kojima i dalje prevozi naftu

Tri naftna tankera u različitim dijelovima Sredozemlja eksplodirala su tijekom proteklog mjeseca, a uzroci još nisu utvrđeni, izvijestio je Reuters, pozivajući se na izvore u pomorskoj industriji i sigurnosnim službama. Sva tri tankera, prema podacima službi za praćenje brodova, nedavno su posjetila ruske luke.

Ovo su prvi takvi slučajevi u nekoliko desetljeća

Ovo su prvi slučajevi eksplozija na civilnim brodovima u Sredozemnom moru u nekoliko desetljeća.

U luci Savona u sjevernoj Italiji 15. veljače uslijed eksplozije tanker Seajewel, kojim upravlja grčka tvrtka Thenamaris, oštetio je trup jedan metar ispod vodene linije. Na istom tankeru, 20 minuta kasnije, dogodila se još jedna eksplozija, koja nije oštetila plovilo. Tužiteljstvo u Savoni istražuje okolnosti incidenta.

U KVARU KOD OBALE NJEMAČKE 360° Misterij broda Eventin: Ovaj tanker iz 'ruske flote u sjeni' prevozi 99 tisuća tona nafte

Tanker Seacharm, kojim također upravlja Thenamaris, oštećen je u eksploziji u turskoj luci Ceyhan krajem siječnja, rekla su Reutersu dva izvora. Thenamaris nije odmah odgovorio na upit agencije za komentar.

Treći incident s tankerom dogodio se u Libiji u veljači. Grace Ferrum bio je toliko oštećen da je zahtijevao operaciju spašavanja, rekla su Reutersu tri izvora. Grace Ferrumom upravlja ciparska tvrtka Cymar i plovi pod zastavom Liberije. Cymar također nije bio dostupan za komentar.

Tanker Cijavel bio je dio ruske flote u sjeni?

Dužnosnici brodarske industrije rekli su Reutersu da su zabrinuti zbog niza eksplozija.

Krajem prosinca također je došlo do eksplozije u strojarnici ruskog broda za prijevoz suhog tereta Ursa Major. Brod za suhi teret, koji je nekoliko godina dostavljao teret za rusku vojsku u Siriji, potonuo je, a sudbina tri člana posade nije poznata. Vlasnik Ursa Mayora, grupa tvrtki Oboronlogistics, koja je dio ruskog Ministarstva obrane, objavila je da je na brod za suhi teret izveden “ciljani teroristički napad”.

PLINSKI RAT 360° Zatvorena pipa ruskog plina: Kako je nastao Gazprom, Putinova najjača toljaga?

Ukrajinska Pravda je tvrdila da je tanker Cijavel dio ruske flote u sjeni, koja prevozi rusku naftu u Europu unatoč sankcijama. Naveli su i kako je ovaj tanker nedavno posjetio tursku luku Ceyhan.

Flotama u sjeni Rusija je nastavila trgovinu nafte

Takozvane flote u sjeni Rusija koristi za prijevoz nafte i naftnih derivata kako bi izbjegla europske i američke sankcije, a uključuje nekoliko stotina brodova koji formalno nisu povezani s Rusijom.

Embargo, ograničenja cijena i druge sankcije protiv ruskog naftnog sektora doveli su do toga da je Rusija stvorila flotu u "sjeni", tako što je registrirala tankere u jurisdikcijama gdje su transakcije još uvijek dopuštene. Moskva je tako nastavila izvoziti naftu i naftne derivate, uključujući i na Zapad.

U godini dana otkako je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu, zapadne su tvrtke pomogle Rusiji isporučiti 533 milijuna barela, što je četvrtina njezina ukupnog izvoza nafte morem, piše Meduza.

ZASTRAŠUJUĆE ORUŽJE 360° Putinov projekt zvan Orešnik: 'Lješnjak' stoji 10 milijuna € i leti deset puta brže od zvuka

Pojmovi 'flota u sjeni', 'tamna flota' i 'siva flota' dobili su na važnosti nakon nametanja sankcija na ruski izvoz energije, ali njihove definicije i dalje su nedosljedne među stručnjacima, što dovodi do zabune. Analitičari sve više prepoznaju da šira definicija, koja obuhvaća sva plovila koja nemaju zapadno osiguranje i pripadaju tvrtkama izvan EU/G7+, obuhvaća različite taktike koje koristi Rusija kako bi zaobišla sankcije i naglašava potencijalne rizike povezane s tim operacijama.

Budući da Rusija sve više ovisi o svojoj 'floti u sjeni' kako bi održala izvoz nafte, EU i savezničke nacije su provele mjere za suzbijanje ovih taktika izbjegavanja. To uključuje nametanje ciljanih sankcija određenim plovilima i jačanje međunarodne suradnje u cilju prekidanja takvih aktivnosti.

Tijekom plenarne rasprave u listopadu 2024., zastupnici Europskog parlamenta pozvali su na pojačani pomorski nadzor, strožu kontrolu plovidbe i proširene sankcije za rješavanje značajnih prijetnji okolišu i sigurnosti koje predstavljaju ova plovila.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.