Kada FPV-ovi mogu blokirati logistiku na prvoj crti fronta za 25 kilometara, relevantnost vojnih buggyja raste. Takvo vozilo na prvoj crti fronta trebalo bi biti nisko, brzo i što jednostavnije, a istovremeno imati malu posadu kako bi se smanjili gubici od neprijateljskih dronova. U vrijeme kada velika vojna vozila postaju lak plijen neprijateljskih dronova, a zemaljski robotski kompleksi nemaju dovoljnu brzinu za brzi prijenos zaliha i opreme, otvara se nova niša za mala i okretna vozila. Inženjeri iz ukrajinske tvrtke Oklopna vozila krenuli su u njegovo usavršavanje, pokrećući masovnu proizvodnju vojnih buggyja, prilagođavajući njihov dizajn potrebama fronta. Novinar s Oboronke posjetio je ispitivanja ovog vozila.
Prednost vojnog buggyja u odnosu na SUV-ove ili druga vojna vozila je njegova jednostavnost, brzina, upravljivost i prikrivenost. To mu omogućuje obavljanje zadataka pod stalnim pritiskom neprijateljske vatre i ne ovisi o skupim popravcima. Čak i ako ga neprijatelj otkrije, mali i brzi automobil postaje puno teža meta od kamioneta ili oklopnog vozila. Buggy se savršeno uklapa u koncept manevarske obrane, u kojoj vojnici stalno mijenjaju položaje, povlače se i napadaju neprijatelja s bokova. Sve se to odvija po neravnom terenu i pod jakom vatrom savezničkih snaga. Osim toga, mala mobilna platforma može povećati mobilnost vatrenih jedinica nošenjem teških mitraljeza, bacača granata ili MANPADS-a, piše Ukrainska pravda.
Brzo dostavlja hranu i oružje na položaje
Drugi zadatak buggyja je pružanje logistike na prvoj crti, kada je potrebno brzo dostaviti oko 300-500 kg hrane ili streljiva na položaje. Klasični SUV-ovi i kamioneti imaju visoku siluetu, što stvara rizik za vozača. Zahtijevaju više prostora za manevriranje i imaju puno elektronike i sustava koji su osjetljivi na stalnu vatru. Istovremeno, kopneni robotski kompleksi (GRC) i dalje imaju ograničenu sposobnost terenske vožnje i vrlo ograničenu brzinu.
"Iskustvo korištenja takvih vozila na prvoj crti bojišnice omogućilo nam je stvaranje zahtjeva za vojne buggyje", kaže novinaru Oboronke inženjer Volodimir Sadik, koji je od 2022. godine proizveo preko 190 buggyja za ukrajinsku vojsku, a sada radi u tvrtki Ukrajinska oklopna vozila. "Za buggy je važno imati što niže slijetanje i središte mase s najvećim mogućim razmakom od tla. To jest, serviser bi trebao sjediti kao u kartingu, što niže. Na taj način će težište cijelog vozila biti što niže i moći ćemo agresivno manevrirati po neravnom terenu pri velikim brzinama."
„Faktor sigurnosti nije manje važan. Kada su blizini lete krhotine, što osoba niže sjedi, manja je vjerojatnost da će biti ozlijeđena. Isto vrijedi i za lako oružje“, napominje Sadik. Specijalizirana vojna kolica trebaju imati ojačani jednodijelni okvir, biti prostrana, imati minimalno elektroničkih komponenti i mobilna mjesta za evakuaciju ranjenika. Drugi važan zahtjev tog vremena bio je smanjenje broja sjedala na dvije osobe. Taj se broj pokazao optimalnim za obavljanje većine zadataka. Povećanje broja sjedala komplicira dizajn i stroj gubi svoje glavne prednosti - lakoću i malu vidljivost. Na primjer, američki buggy Polaris Kineski UTV DesertCross 1000−3, kojeg kupuju Rusi, ima sličan problem. Osim toga, posada je smještena još više i može se sastojati od više od 5 osoba.
Prvi vojni buggy zvao se VOLS
Prvi vojni buggy zvao se VOLS. Napravljen je na dijelovima iz VAZ automobila. Cijena proizvoda za vojsku kretala se oko pet tisuća dolara. Automobili su bili vrlo popravljivi, jer su se komponente iz starih automobila lako mogle nabaviti na tržištu. Zahvaljujući tome, bilo je moguće privući volonterska sredstva za proizvodnju novih modela. Tijekom protekle 3,5 godine, na buggyju su napravljeni deseci dizajnerskih promjena, temeljenih na iskustvu korištenja u trupama. Stroj je dobio dodatne prtljažnike, par medicinskih nosila s obje strane i poboljšano upravljanje. Razvojni inženjer je rekao da se VOLS posebno dobro pokazao tijekom napada na teritorij Ruske Federacije u u smjeru Sumyja.
Izvukli 200 ranjenika
„Jedan od ilustrativnih slučajeva korištenja ovih buggyja bio je u Belgorodskoj oblasti, kada smo u gotovo tri dana uspjeli izvući oko 200 ranjenih vojnika ispod vatre. U to vrijeme vojska nije mogla izraziti koliko je ova oprema pomogla. Dva automobila su jednostavno radila bez zaustavljanja, samo su se tada mijenjali vozači. Dizajn automobila pokazao se vrlo uspješnim“, kaže Sadik. Borbeno iskustvo omogućilo nam je da steknemo stalnu bazu kupaca koji su bili spremni kupiti buggyje. Međutim, takve kupnje nisu bile brojne, jer su se obavljale sredstvima dobrotvornih zaklada, pojedinaca i same vojske. Najveći privatni proizvođač oružja u Ukrajini, tvrtka "Ukrajinska oklopna vozila", istražujući potrebe fronte, utvrdila je potražnju za univerzalnim i jeftinim specijaliziranim vozilom za logističke zadatke.
U neprijateljskoj vojsci ovu funkciju trenutno obavljaju motocikli i kineska ATV vozila. U Ukrajini je ova niša i dalje nerazvijena. Sadik se obratio tvrtki s prijedlogom za uspostavljanje masovne proizvodnje svog stroja. Odgovorili su na njegov prijedlog. U to vrijeme, VOLS je već bio spreman za proizvodnju i imao je povijest korištenja na frontu. Kao rezultat toga, inženjer je pripremio novu modifikaciju buggyja uzimajući u obzir najnovije trendove na bojnom polju i predao dokumentaciju, a "Ukrajinska oklopna vozila" obvezala su se kodificirati razvoj i započeti njegovu serijsku proizvodnju u vlastitim pogonima.
Sklopiva medicinska nosila
Prednji odjeljak je prekriven oklopom kako bi se zaštitilo osobno oružje i osjetljivi teret od blata i prašine koja se lijepi za karoseriju tijekom vožnje po kišnom vremenu. Prednost stroja je dizajn sklopivih medicinskih nosila, koja se otvaraju u jednoj sekundi. Tijekom transporta, vojnik je komprimiran na nosilima s učinkom apsorpcije udara, kao da leži u visećoj visećoj mreži. A niska visina njihovog pričvršćivanja omogućuje brz i praktičan utovar ranjenika čak i u borbenim uvjetima.
Uzdužno postavljanje ranjenika između osovina vrlo je važno, jer uzrokuje minimalno ljuljanje vojnika. Ovjes vozila ublažava površinu ceste i znatno manje trese ranjenika. To je zbog nekoliko čimbenika. Prvo, s pogonom na sva četiri kotača, buggy gubi hod ovjesa na terenu izvan ceste, jer šasija postaje teža. Drugo, gubi se povoljna raspodjela težine i prednji dio buggyja je opterećen. Zbog toga je znatno teže penjati se uzbrdo s kutom od 40 stupnjeva. Treće, gubi se visoki razmak od tla automobila, budući da pogon na prednje kotače zahtijeva drugačiji dizajn buggyja, što povećava dimenzije.