Top News
8261 prikaza

Zašto vlasnika N1 televizije smatraju opasnim za svaku vlast?

1/4
Petar Glebov/PIXSELL
Tko je Dragan Šolak, kralj kablovske televizije i vlasnik info kanala N1 u Srbiji, Hrvatskoj i BiH te kako je uspio mijenjati zakone i kakvu je igru odigrao s američkom CIA-om. Donosimo analizu

Ljudi u regiji već znaju da imam etiketu zbog svojeg opozicijskog djelovanja, ali istina je da mi to ne gledamo iz tog kuta. Iskreno, kao poslovni ljudi, mi se ne bavimo etiketiranjem vlada i političara. Ako su ljudi izabrali onoga koga žele, mi to poštujemo. Postoje određeni pokreti u Europi i šire koji na vlast dovode političare koji žele pričati priče i šalju poruke koje je lakše prihvatiti. Ljudi to prate, ali to je demokratski proces i moramo prihvatiti rezultat ustanovljenog procesa. Rekao je to Dragan Šolak, srpski poduzetnik sa švicarskom adresom, medijski mogul i trn u oku brojnim političarima u regiji. Šolak je osnivač United Group, a u ovom trenutku Šolak je odgovoran za strateško usmjeravanje i razvoj grupe. Iza te korporativne komunikacije zapravo je vodeći pružatelj telekomunikacijskih i medijskih usluga u jugoistočnoj Europi, s najširom pokrivenošću mreže u regiji. Grupa posluje u šest zemalja, preko brendova kao što su SBB, Telemach i United Media te kanala SportKlub, Nova TV i N1, zapošljava više od 4400 ljudi, a njihove usluge koristi 1,8 milijuna kućanstava. Prihod im je iznad 600 milijuna eura. No kako je sve to krenulo. Naravno, sve kreće od kuće pa je tako Šolak u rodnom Kragujevcu u Srbiji otvorio trgovinu glazbenim pravima, a onda se posao širio cijelom Jugoslavijom. Šolak je 1990. osnovao VANS, jednu od prvih tvrtki za filmsku produkciju i distribuciju u Jugoslaviji, a krajem 1992. prodao je sva svoja poslovanja u Beogradu. Nakon boravka u Ljubljani preselio se u Prag, a sljedećih deset godina radio je iz Praga, Londona i Ljubljane osnivajući brojne tvrtke. 

Tako je 2000. osnovao Kablovski distributivni sustav (KDS) u Kragujevcu, pomažući srpskoj oporbi u vrijeme vladavine Slobodana Miloševića, a nakon političkih promjena u Srbiji, KDS je potpisao ugovor sa Southeast Europe Equity Fundom (SEEF) o ulaganju od 10 milijuna dolara, što je nakon pada Miloševića ujedno bilo i prvo strano ulaganje u Srbiji. Ubrzo mijenja naziv u Serbia Broadband i SBB postaje vodeći kabelski sustav u koji 2004. ulaže i EBRD. Nekoliko godina kasnije osnovao je Total, TV platformu za satelitsku distribuciju, te sa SBB-om, koji se proširio i na Telemach u Sloveniji, postaje lider u kabelskoj televiziji u regiji. Šolak 2009. s mjesta izvršnog direktora SBB-a postaje predsjednik uprave SBB-Telemach grupe.

 

 | Author: Petar Glebov/PIXSELL Petar Glebov/PIXSELL

U 2012. godini sve ujedinjuje u tvrtku United Media sa sjedištem u Luksemburgu, a godinu dana kasnije sjedište se seli u Amsterdam. United je kupio 2015. Tus Mobil i bio je to prvi posao na području mobilne telefonije, a 2017. počeli su i s ulaganjem u regionalni centar za istraživanje i razvoj kako bi predstavili EON, sljedeću generaciju TV platforme u suradnji s Googleom. U Hrvatskoj je veliko zanimanje pobudila akvizicija kad je United 2018. kupio Novu TV. Odobrenjem preuzimanja Nove TV, Šolak postaje vlasnik TV kuće s nacionalnom koncesijom, a otprije u vlasništvu ima dvije regionalne televizije koje program emitiraju u Hrvatskoj. Šolak je svoje carstvo širio i u Sloveniju i na zemlje jugoistoka Europe, a tvrtke su bile registrirane na Cipru, Britanskim Djevičanskim otocima, Sejšelima, u Švicarskoj i Lihtenštajnu, dok je pravom uzletu njegova poslovanja najviše pridonio dolazak američke tvrtke Kohlber, Kravis i Roberts, KKR, koja upravlja milijardama i potpisala je sa Šolakom ugovor vrijedan 1,5 milijardi dolara. S američke strane potpis je dao general David Petraeus, a Šolak je ostao jedan od dioničara s udjelom od 21,34 posto, ali i menadžer. 


David Petraeus je inače bivši direktor CIA-e, koji je u američkoj vojsci služio 37 godina te je, kao general s četiri zvjezdice, bio zapovjednik američkih snaga u Afganistanu. Vodio je i CIA-u, imenovao ga je Barack Obama, a u samom finalu vrtoglavog napredovanja u Americi izbio je seksualni skandal s autoricom njegove biografije Paulom Broadwell, kojoj je odao neke tajne i odmah došao na crnu listu obavještajnih agencija. Međutim, moćni KKR je preko generala lobirao na sve strane da se izmijeni i zakon o medijima u Srbiji kako bi lakše poslovali. Nakon sklapanja ovog ugovora, na scenu stupaju razne tvrtke registrirane u Europi, a neke diljem svijeta po egzotičnim otocima, tu su i Serbia Broadband te slovenski kabelski distributer Telemach. Novinari slovenskog Dela pokušali su istražiti sve te tvrtke, ali nisu uspjeli doći ni do imena svih tvrtki, a kamoli do njihova poslovanja i međusobne suradnje.
- On je tajkun koji je bio u pravo vrijeme na pravome mjestu. Njemu je omogućeno bogatstvo bez granica - opisuju Šolaka slovenski novinari uz komentar da mu je srpska država omogućila skoro besplatno ovladati kabelskom televizijom i internetom, a da nakon posla s Amerikancima nije platio ni dolar poreza.

 | Author: Dreamstime Dreamstime

Nakon što je KKK proširio poslovanje na područje sporta i glazbe, pomoću Europske banke za obnovu i razvoj, koja je dala stotine milijuna kuna za pluralizam u medijima, KKK, koji ima sjedište u američkoj saveznoj državi Delaware i na Kajmanskim otocima, sve karte bacio je na informativni sadržaj pa je, kako smo već naveli, preko njihove Adria News pokrenuo N1 televiziju, a kasnije preuzeo hrvatsku Novu TV i slovensku Pop TV, u koje su američki investitori uložili više od osam milijardi dolara za telekomunikacijski, medijski i digitalni sektor na globalnoj razini. Zbog toga svega su Srbi optuživali Šolaka da se obogatio izbjegavajući poreze i sva ostala davanja državi. Ali financijske kontrole su pokazale da to nije točno. A istočni susjedi mu često predbacuju i da je mason. Inače, sustav upravljanja medijskog mogula iz Kragujevca izbjegava biti osobni zastupnik ijedne od kompanije koju kontrolira. On te poslove povjerava odvjetnicima i menadžerima. Šolakovo ime je jedino moguće pronaći kao direktora u britanskoj kompaniji Eligo Club Limited te u nekoliko ugašenih londonskih kompanija, poput Genesis Home video, T.Pics Distribution, London European Leisure Company i Lightmind Limited. Također, poslovao je preko Praga s tvrtkom T.Pics distribution. Šolak je upisan i u luksemburški registar kao menadžer Slovenia Broadbanda. U njegovu biznisu važnu ulogu imaju i agencije za marketing Cas Media te tvrtke koju su počinjale s nazivom Iko Media. Tvrtka s imenom Iko media Pro u Sloveniji vlasnički je bila pod rumunjskom United Media Distribution. U toj je zemlji sa Šolakom povezana tvrtka Iko Media Balkan. Budući da stalno grupacija United Media ide u nove akvizicije, moraju prijaviti vlasničke strukture povezanih društava. No mnogim tvrtkama nekad je teško ući u trag jer Šolak često mijenja imena tvrtkama. Druga promjena vlasništva Šolakova carstva događa se 2018. godine, kad Amerikanci prodaju kompaniju britanskom fondu BC partners, ali je ovoga puta vrijednost kompanije viša od 2,5 milijardi eura. Tako je britanska investicijska tvrtka BC Partners, koja raspolaže golemim kapitalom, potpisala je sporazum o kupovini većinskog udjela u United Groupu, postavši vodeći pružatelj komunikacijskih i medijskih usluga u jugoistočnoj Europi

- Ostajemo predani daljnjem razvoju United Group i veselimo se sudjelovanju uz vodstvo iz BC Partnersa u radu na daljnjem rastu - rekao u ime KKR-a Jean-Pierre Saad. Pa je tako United pokrenuo krajem srpnja prošle godine internetsku trgovinu Shoppster. Servis će biti dopunjen još jednim prodajnim kanalom na oba tržišta, a to je vlastiti TV program Shoppster TV, koji će biti produžena ruka e-trgovini. U kasnijoj fazi Shoppster.tv će se proširiti na cijelu regiju. Ulazak u novo poslovno područje omogućen je ovogodišnjom kupnjom internetskih trgovina Ideo.si u Sloveniji i Tako Lako u Srbiji. Isto tako, nakon kupovine bugarskog telekoma Vivacoma, grupa je objavila preuzimanje Forthneta, vodećeg ponuđača komunikacija i zabave (televizije, širokopojasnog interneta i fiksne telefonije) u Grčkoj. Forthnet zapošljava oko 1000 ljudi i pruža usluge za oko 700.000 korisnika i 40.000 kompanija, s prihodom od 260 milijuna eura. 
- United Group objedinjuje vodeće operatore i najbolje proizvođače medijskog sadržaja u jugoistočnoj Europi. S jasnom vizijom i strategijom europskog rasta u budućnosti, United Group preuzima još jednog uspješnog operatora u regiji s ciljem da tržištu od 38 milijuna ljudi u osam zemalja jugoistočne Europe i iseljenicima diljem svijeta pruži telekomunikacijske usluge najnovije generacije te najbolji strani i domaći TV sadržaj - priopćio je tad United Group. 

 | Author:

Riječ je o trećoj po redu velikoj akviziciji United Groupa, otkad je investicijski fond BC Partners preuzeo većinsko vlasništvo u ožujku 2019. Prije kupovine Forthneta, krajem srpnja iste godine, objavili su završetak procesa kupovine kompanije Vivacom.
U travnju 2020. godine Europska komisija odobrila je tu akviziciju, dok je sporazum o preuzimanju potpisan u studenom 2019. godine, nakon što je United Group pobijedio na natječaju za kupovinu te vodeće telekomunikacijske kompanije u Bugarskoj. Vivacom je telekomunikacijska kompanija s najvećim prihodima među operaterima u toj zemlji u proteklih sedam godina. Uz to, početkom prošle godine preuzeli su Tele2 u Hrvatskoj za 220 milijuna eura. United Group je u Hrvatskoj bio prisutan i kroz Total TV, koji je morao prodati kad je kupio Central European Media Enterprises kompaniju, koja je uključivala Novu TV. Šef najvećih medija u regiji Šolak rijetko se pojavljuje u javnosti, a njegov udjel u United Groupu, iako manjinski, možda i nadmašuje vrijednost od milijardu eura. Šolak kaže da živi obiteljskim životom, uz suprugu i dvoje djece, te da uživa u druženju s obitelji, a strastveni je ljubitelj golfa. Šolak je snimljen upravo na terenima za golf, a kupio je i golf teren na Bledu. Bledski elitni golf teren kupio je za 11 milijuna eura preko svoje tvrtke Gerrard Enterprises, a u Sloveniju je doveo elitno golfersko društvo. Na svečanom otvorenju golf igrališta Royal Bled bili su princeza Jelisaveta Karađorđević, ali i četiri profesionalna igrača golfa: Slovenac Tim Gornik, Talijan Rocca Constantino, Britanac Sam Torrance i Nijemac Marcel Siem. No koliko god bio nesklon javnom eksponiranju, u Srbiji ne prođe dan, a da ga se ne spomene u tabloidima bliskim aktualnoj vlasti i predsjedniku Aleksandru Vučiću. Često je i tema u srbijanskom parlamentu, u kojemu nema opozicije. Najviše mu zamjeraju navodno savezništvo s Vučiću mrskim neprijateljem Draganom Đilasom, bivšim gradonačelnikom Beograda i predsjednikom Stranke slobode i pravde. 


- Iako tabloidi uporno povezuju Dragana Đilasa i mene, jedina istina je da Dragan Đilas i ja nikad nismo imali niti sad imamo zajedničke poslove - tvrdio je Šolak srbijanskim medijima. 
No sukob između vlasti i United Group u Srbiji ne jenjava. Pa tako se u kolovozu prošle godine Telekom Srbije, tvrtka u državnom vlasništvu koju financiraju građani Srbije, našao pod optužbama da, po nalogu Vučićeva kabineta, novcem građana kupuje, plaća i sponzorira medije u Srbiji, čime Vučić i njegova Srpska napredna stranka održavaju svoj politički rejting. Tako Vučić pod svojom kontrolom već ima Informer, Telegraf, Alo, Blic, a sad i Kurir. No za to postoji dokaz - ugovor na 15 stranica koji, po optužbama oporbe, raskrinkava točan mehanizam kojim je Kurir završio pod Vučićevom kontrolom, koji je kupio preko državnog Telekoma, a na isti način su kupili i brojne lokalne medije koje sad imaju pod svojom kontrolom. No Vučiću je trn u oku Šolak, koji u Srbiji ima informativne programe N1, NovuS i Newsmax Adria, koji su izričito kritični prema vlasti, a Vučić ih se toliko boji da nikad nije prihvatio poziv na intervju kod njih. Stoga je Vučić došao na ideju da spajanjem državne telekomunikacijske kompanije Telekom i Telenora uništi Šolakov SBB, koji emitira N1, NovuS... To bi se izvelo tako da Telekom ustupi Telenoru kompletnu infrastrukturu kablovske mreže i kompletan sadržaj kablovskih televizija. Tako će se Telenoru omogućiti da poveća svoju ponudu i stekne više korisnika, a Telekomu da kontrolira medijski sadržaj. Nastavno na to bi Vučić imao pod kontrolom sve medije, a kritične emisije na SBB-u bi naprosto ugasio jer ne bi mogli imati visoku gledanost pod takvim uvjetima na tržištu. Veliku glavobolju taj isti N1 zadaje i hrvatskim vlastodršcima pa je zadnjih dana tema razgovora gašenje emitiranja programa te televizije na A1 operateru. Međutim, u ovom slučaju riječ je više o ekonomiji, a ne politici, dok Šolak u Hrvatskoj ima i nacionalnu frekvenciju, za razliku od Srbije.  

Kako je Dragan Šolak postao vodeći čovjek za medije pod patronatom SAD-a?

1990. Sve je počelo u Kragujevcu 
U početku se bavio trgovinom muzičkih prava. Osnovao je producentsku kuću VANS.

2000. Bio je protiv Miloševića 
Osniva KDS, koji 2004. prerasta u SBB, preteču United Group sa sjedištem u Luksemburgu.

Amerikanci ulaze s milijardama 
Američki investicijski fond na čelu s bivšim šefom CIA-e ulazi u vlasničku strukturu s 1,1 milijardom dolara.

2018. Vrijednost kompanije je 2,5 milijardi eura 
Druga promjena vlasništva je 2018., kad Amerikanci prodaju kompaniju britanskom fondu BC Partners. Vrijednost kompanije je 2,5 milijardi eura.

2018. Nacionalna koncesija
Preuzimanjem Nove TV, Šolak postaje vlasnik TV kuće s nacionalnom koncesijom. 

2020. Šolak ulazi u hrvatske telekomunikacije 
Šolak je preko svojih kompanija početkom 2020. kupio Tele2 za 220 milijuna eura. Prije toga je imao Total TV, koju je morao prodati zbog kupovine Nove TV.

 

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • nihad1968 09:35 22.Studeni 2021.

    kako vi dolazitz do tih laznih informacija koje objavljujete?

  • BESTpartizan 11:44 30.Ožujak 2021.

    smeta hdzu haha