Kako mediji mogu opstati i razvijati se u doba duopola Googla i Facebooka koji uzimaju veći dio oglašivačkog kolača na 10. Weekend Media Festivalu govorili su Marko Stjepanović iz srbijanskog Blica, Boris Trupčević iz Styrije Hrvatska te Miran Pavić iz Telegrama.
Dominacija Googla i Facebook značajno raste od 2015. godine i postavlja se pitanje je li sadržaj više uopće bitan da bi agregirao publiku.
Kako je istaknuo Trupčević, direktor Styrije za Hrvatsku, print je i dalje profitabilan unatoč padu naklade te je čak profitabilniji od televizije. Istaknuo je kako prihod od korisnika i dalje postoji te je to refleksija povjerenja korisnika.
- To su proizvodi u kojima postoji urednički odabir, a značajan dio tržišta to cijeni - kazao je.
Drugačije iskustvo ima Pavić iz Telegrama koji je ubrzo nakon pokretanja ugasio svoje tiskano izdanje. On kaže da se njihovi korisnici od početka nalaze na internetu i da tiskano izdanje nisu ni trebali pokretati. U susjednoj Srbiji je pak posve druga priča. Tamo je pak, kaže Stjepanović, najpregledavaniji sadržaj na portalu Blic.hr, sutrašnja naslovnica novina.
- Imamo publike više nego ikad u povijesti. Što se tiče transformacije u digitalno mi smo zadovoljni - kazao je Trupčević i dodao kako smatra da će tisak opstati još barem 10 godina, iako svi već barem isto toliko predviđaju njegovu smrt. Svjetlu budućnost vidi pogotovo za specijalna izdanja te je naveo primjer JoomBoos magazina koji je izrastao iz digitalnog branda, ali se pokazao uspješnim i u printanom izdanju.
Kvalitetan sadržaj je bitan
Stjepanović kaže kako se zbog interneta kvalitetan sadržaj više ne isplati, Trupčević i Pavić s njim se ne slažu.
Pavić je kazao kako originalan i kvalitetan sadržaj privlači publiku te se na tome i temelji poslovni model Telegrama, a Trupčević dodao kako se originalan sadržaj više isplati od banalnog te se obojica slažu da je za to djelomično zaslužan i Facebook.
- Srbija je drastično drugačije tržište - ustvrdio je Stjepanović i objasnio kako je publika Blica ima sve manji raspon koncentracije te ih je teško privući na kvalitetan sadržaj.
Strategija 24sata i ostalih brendova Styrije je prisutnost na svim platformama, kazao je Trupčević i istaknuo kako oglašivači ostvaruju povjerenje kod korisnika preko medija. Tržište, modeli i publika sazrijeva. Razlike u broju pratitelja su drastične, a i to je jedan od elemenata u kojima se vidi povjerenje, dodao je.
O brisanju granica između oglašivača i medija, Trupčević ističe kako nema problema sve dok je sve transparentno i nema sukoba interesa.
- Novinarstvo nikad nije bilo raznovrsnije i kvalitetnije - smatra Pavić, dok Stjepanović kaže da nikad nije bilo teže raditi jer sve manje ljudi radi sve više posla, no Trupčević rješenje vidi u ulaganju u ljude i edukaciji.
Tajna je u prilagodbi tržištu. Sadržajne forme se mijenjaju, kaže Pavić što potvrđuje i Trupčević.
- Video nam je udvostručio dnevni doseg u 24sata. Raširili smo se po svim platformama. Digital jako raste, a mi tu vidimo svoju priliku - rekao je Trupčević i istaknuo kako se polako otvara i prilika preuzeti dio oglasnog kolača od televizije koju sve više ugrožavaju Google, Netflix, Amazon, Facebook...
- Video format se mijenja. Uskoro više nećemo govoriti o televizijskim budžetima, već o video budžetima - predviđa Pavić.
Trupčević je ponovno istaknuo primjer JoomBoosa, digitalnog branda Styrije koji je od prvog dana profitabilan, a glavna forma mu je video.
- Imamo vlastite originalne formate poput serije 'Isti san' koja se pokazala iznimno uspješnom. JoomBoos je sve. To je najuspješniji model da se dođe do Millennialsa i generacije Z - kazao je.
- Jedina metrika u budućnosti biti će vrijeme - istaknuo je.
Sudionici rasprave na kraju su se dotaknuli i problematike širenja lažnih vijesti i 'targetiranja' individualaca. Iako se rješenje tog problema ne nazire, Trupčević smatra pozitivnim što je Mark Zuckerberg, šef Facebooka, napokon priznao da je Facebook medij te je priznao da ovi problemi postoje.