Neki liječnici tvrde da keto dijeta ubija rak

Keto dijeta
Getty images
Neki znanstvenici kažu da je keto dijeta lijek, koji uklanja jedan od temeljnih goriva za bolest - glukozu

Superpopularnu keto dijetu neki kritiziraju, dok drugi tvrde kako su putem nje poboljšali zdravlje i da im je promijenila život. Osnova keto dijete jest ta da prehranu organizirate tako da vam stanice ne sagorijevaju glukozu već masnoće.

Upravo bi to stanje ketoze moglo, u teoriji, kažu neku znanstvenici izgladnjeti i stanice raka koje se hrane upravo glukozom. Za keto dijetu njezini pobornici već sada decidirano tvrde kako poboljšava raspoloženje i kod epileptičara smanjuje količinu i jačinu epileptičnih napada.

No poveznica između keto dijete i raka jest ljudski metabolizam, piše Big Think. Dvadesetih godina njemački je biokemičar imena Otto Warburg primijetio kako se stanice raka "napajaju" drugačije od zdravih stanica. One su potpuno ovisne o šećerima, pa ako im oduzmemo izvore šećera - te će stanice biti izgladnjele.

Dietarytherapies.com navodi faktore koji su važni za tu teoriju. Više od polovice kalorija u standardnim dijetama dolazi iz ugljikohidrata. Konzumiranje ugljikohidrata povećava količinu glukoze u krvi, a onda i povećanu količinu inzulina. Posao je inzulina da "prebaci" glukozu iz krvi u stanice.

Žena dodiruje goli trbuh POTVRĐENO Znanost Znanstvenici kažu da imamo i drugi mozak - u trbuhu

Stanice raka najčešće imaju puno više receptora za inzulin od normalnih stanica. Ako ograničimo unos ugljikohidrata prekidamo toliko prenošenje glukoze u stanice raka. Onda tijelo, da ne gladuje, počinje koristiti masnoće kao izvor goriva. Jetra dio te masnoće pretvori u molekule energije imena ketoni. Većina se stanica u tijelu vrlo brzo prilagodi na "ketonsku prehranu", ali ne i stanice tumora, jer one nisu tako fleksibilne.

Jedan od znanstvenika koji čvrsto vjeruje u važnost keto dijete u borbi protiv raka je Dr. Thomas Seyfried, profesor s Boston Collegea. On decidirano tvrdi kako je keto dijeta za neke vrste raka bolja i od kemoterapije, a dijeli i relativno kontroverzni stav da je rak prvenstveno mitohondrijska metabolička bolest.

"Zove se ketogena metabolička terapija. Ketogena dijeta nije dijeta kao kad jedete kuhano povrće ili puno salata. To je esencijalno lijek, a proces primarno pokušava ukloniti jedan od temeljnih goriva za bolest, što je glukoza, i radi tranziciju cijelog tijela u ketone, koje stanice tumora ne mogu koristiti kao gorivo", kaže Seyfried.

"To je koktel lijekova, procedura i prehrane koji rade u sinergiji kako bi postepeno eliminirali tumor dok ostali organi ostanu zdravi i vitalni. Cilj ove "metaboličke terapije", koja uključuje i ketogenu dijetu, jest ne zatrovati organizam pa da pacijent iz svega izađe zdraviji no što je krenuo."

Neki kažu da Seyfried ima naviku skakanja par koraka unaprijed bez da je sproveo dovoljno znanstvenih istraživanja. Kritičari kažu da još nema dovoljno dokaza da je baš ketoza, a ne nešto drugo, uzrokovalo remisiju.

Na kraju je jasno kako je dodatno istraživanja keto dijete i raka potrebno prije no što liječnici to počnu preporučivati kao samostalan tretman.

"Većina rada je i dalje pred-klinička, što znači da se izvodi na životinjama. Najčešće s tumorom mozga različitih vrsta. Neke su preliminarne studije napravljene i sa malim brojem pacijenata koji su u posljednjim fazama raka. Tako da ispred nas ima još jako, jako puno posla", kaže Angela Poff sa odsjeka za molekularnu farmakologiju i fiziologiju Sveučilišta South Florida.

Na ljeto 2018. je pak znanstveni magazin Nature opisao kako su znanstvenici iskoristili keto dijetu kako bi pomogli da određeni lijek protiv raka postane efikasniji no što je prije bio.

Diobeno vreteno Hrvatska znanost Znanost Svjetski hit s Ruđera: Prodrli u stanicu dublje nego itko

Odnedavno znanstvenici eksperimentiraju s novom vrstom lijeka protiv raka imena PI3K(phosphatidylinositol-3 kinase) koji bi trebao blokirati "rast tumora". No, ispostavilo se kako uzimanje tog lijeka uzrokuje i rast šećera u krvi, koji time poništava smisao lijeka. U toj su studiji znanstvenici odlučili iskoristiti keto dijetu kao način da se kontrolira količina glukoze u krvi.

"Keto dijeta se ispostavila kao savršeni pristup. Smanjila je zalihe glikogena, pa se glukoza nije imala otkuda ispuštati kao odgovor na PI3K inhibitor", kaže autor studije Weill Cornell sa Johns Hopkinsa.

"To sugerira da ako možete blokirati rast glukoze i onda reakciju inzulina, možete lijekove s kojima baratate učiniti mnogo efikasnijima".

Autori studije kažu kako to ne znači da sama keto dijeta nužno "jede i iscrpljuje" rak. Dodatno, primijetili su da je grupa miševa koja je bila na keto dijeti ali nije dobivala nikakve lijekove rak čak razvila i prije nego očekivanog.