Znanost
5078 prikaza

Trčanje ili teretana: Stručnjaci složni što je bolje

Trčanje maratona
ABACAUSA.COM/Press Association/PIXSELL
Studija je dokazala da trčanje i aerobne vježbe produžuju telomere koji su odgovorni za starenje stanica

Aktivnosti poput jogginga i intervalni treninzi mogu pomladiti naše stanice, tvrdi novo istraživanje. Ali treninzi kojima je cilj gubitak težine nemaju isti učinak, govori studija koja se bavi različitim tipovima vježbanja, pa bi to moglo i utjecati na odabir naših aktivnosti.

Bezbroj je dokaza da naša fizička aktivnost utječe na starenje našeg organizma. Stariji ljudi koji redovito vježbaju mnogo su zdraviji, u boljoj su formi, imaju bolju mišićnu masu i manje izglede da obole od različitih bolesti i poremećaja od svojih vršnjaka koji to ne rade. 

No, nije se znalo kako vježba utječe na njihov organizam na molekularnoj razini i kako to utječe na mladolikost. Prijašnje studije pokazale su kako vježbanje djeluje na gene, kao i imunološki sustav, obnovu mišića i mnoge druge dijelove tijela, piše New York Times.  

Par igra tenis iznenađujuće Life Žive 10 godina dulje i nitko ne zna zašto

Neki istraživači spekuliraju da su za starenje presudni telomeri. To su krajevi kromosoma, koje bi se moglo usporediti s vrhom vezice za cipele. Plastični vrh štiti vezicu, kao što telomeri štite kromosome i nasljedne osobine. Kako se dijeli stanica, tako telomeri postaju sve kraći, a kad se stanica više ne može podijeliti, ona ostari i odumre, pa znači da što su telomeri kraći, veća je vjerojatnost da će se oštetiti DNK stanice. Stoga neki znanstvenici tvrde da je dužina telomera korisna mjera da bi se izračunala funkcionalna starost stanice. 

Ali otkrilo se i da su telomeri podložni promjenama. Oni se mogu produžiti ili skratiti životnim stilom, uključujući i vježbanje. Studija iz 2009. godine otkrila je da trkači u srednjoj životnoj dobi obično imaju mnogo duže telomere od neaktivnih ljudi njihove dobi. Telomeri aktivnih ljudi u prosjeku su dugački kao telomeri u zdravih mladih ljudi. No, pokazalo se da sve vrste vježbanja nemaju taj efekt, nego samo trčanje. 

Stoga je nova studija, objavljena u studenom 2018. u European Heart Journalu uključila mnoge znanstvenike koji su radili i studiju 2009. godine i koji su željeli provjeriti koje tjelesne aktivnosti mogu promijeniti duljinu telomera.  Također ih je zanimalo igra li u tome ulogu i vrsta i intenzitet aktivnosti.

Izabrali su 124-oro muškaraca i žena srednjih godina koji su bili zdravi ali se nisu bavili nikakvim vježbanjem. Odredili su im aerobične fitness vježbe i izvadili krv da bi izmjerili duljinu njihovih telomera iz bijelih krvnih zrnaca, koji se i inače koriste u promatranju i mjerenju telomera. 

Vježbanje | Author: Nina Djurdjevic (PIXSELL) Nina Djurdjevic (PIXSELL)

Zatim su neki od slučajno odabranih dobrovoljaca nastavili sa svojim uobičajenim načinom života, dok su drugi počeli vježbati. Bio je to program brzog hodanja ili trčanja 45 minuta po tri puta tjedno. Treća grupa bi se pak tri puta tjedno bavila intervalnim visokointenzivnim vježbama, koje su obično trajale po četiri minute, nakon koje bi slijedio četverominutni odmor, što bi se ponavljalo po četiri puta. 

Zadnja skupina vježbala bi s utezima s vježbama izdržljivosti po tri puta tjedno.

Istraživači su pratili srčane frekvencije ljudi tijekom vježbanja, a oni koji su vježbali nastavili su s programom tijekom šest mjeseci. Nakon toga, svi se vratili u laboratorij, gdje su im znanstvenici ponovno izvadili krv.

Nakon svega, oni koji su se bavili bilo kakvom vježbom imali su više kisika u krvi. 

Međutim, bile su velike razlike između skupina na molekularnoj razini. Oni muškarci i žene koji su se bavili trčanjem ili brzim hodanjem, kao i intervalnim treninzima, imali su mnogo dulje telomere od onih koji nisu vježbali ili su se bavili drugačijim aktivnostima. Oni koji su se bavili dizanjem utega imali su istu duljinu telomera kao i ljudi koji uopće nisu vježbali, ako im čak telomeri nisu bili i kraći. 

Žena trči uz more Aktivna borba Znanost Fizička aktivnost pomaže pacijentima oboljelima od raka

"Ti rezultati pokazuju da vježbe za održavanje mladolikosti moraju biti aerobne jer jedino takve vježbe utječu na duljinu telomera i usporavaju starenje stanica", kaže dr. Christian Werner, kardiolog i istraživač na Sveučilištu Saarland u Njemačkoj koji je vodio novu studiju. Razlozi mogu biti razlike u intenzitetu, dodaje on. 

"Iako su vježbe izdržljivosti bile naporne, srednja vrijednost pulsa bila je znatno niža nego li kod trčanja ili brzog hodanja, što je rezultiralo blagim protjecanjem krvi i vjerojatno manjim fiziološkim odgovorom krvnih žila. Oni koji su dizali utege proizveli su manje dušikovog oksida koji se smatra važnim za aktivnost telomeraze i utječe na produljenje telomera", kaže Werner. 

Ipak Werner kaže da istraživanje ne dokazuje da trening s utezima ne utječe na sporije starenje jer je i ovakva aktivnost poboljšala fizičku kondiciju što je također jedan od pokazatelja dugovječnosti. 

U budućim istraživanjima, on i njegovi kolege željeli bi proučiti stanične učinke različitih kombinacija izdržljivosti i treninga snage.

No za sada je poruka nove studije, kaže on, da vježba bilo koje vrste može promijeniti prirodu starenja, čak i za ljude koji su već sredovječni. "Nikad nije prekasno da održite stanice mladima."

  • vjaceslav 18:12 18.Prosinac 2018.

    trčite i umrijeti ćete zdravi!

  • BESTpartizan 11:38 15.Prosinac 2018.

    treba manevar svaki dan kao u jna 50 km

  • Buntovnik68 08:27 15.Prosinac 2018.

    Može li netko usporediti što je bolje za zdravlje trčanje ili sex?Meni se ne trči.