U sljedećih pet godina globalne investicije u 5G mrežu dosegnut će 980 milijardi dolara, što je na razini godišnjeg prihoda mobilnih operatera. Većina stvari koje svakodnevno koristimo bit će povezana putem interneta, i to zahvaljujući IoT tehnologiji. Što to znači za nas?
Kako će IoT (pod tim je nazivom internet stvari poznatiji u svijetu) i 5G utjecati na promjene u prijevozu, upravljanju proizvodnim procesima ili pružanju različitih usluga i koje će nove industrije nastati? Je li Hrvatska spremna za Industriju 4.0. i može li ona značajno unaprijediti naše gospodarstvo? Koje nas nove promjene čekaju u futurističkom svijetu metaversea te što primjena NFT-a može donijeti hrvatskom turizmu i ostalim industrijama?
Odgovore na ova i slična pitanja potražit će Lordan Kondić, konzultant 24sata i moderator panela "Nezaustavljiva tehnologija: 5G & Next infrastruktura za Industriju 4.0.", koji će biti u okviru druge velike biznis konferencije 24sata - "Hrvatska u novom ekonomskom okruženju". A prije nego što vas na konferenciji upoznamo s temama financiranja, tehnologije i inovacija, saznajte što je Kondić rekao o 5G mreži i njezinu utjecaju na današnji svijet.
Što će se promijeniti?
Riječ je o petoj generaciji mreža pokretnih komunikacija, koja predstavlja novu inovacijsku platformu i novi globalni standard. Na temelju nove mreže razvit se će se takozvani pametni koncepti, koji se odnose na koncepte poput pametnih gradova i autonomnih vozila.
- 5G mreža ima tri glavne prednosti: veće brzine, manju latenciju i veći kapacitet. To znači da je ona otprilike 100 puta brža od 4G mreže i čak 2000 puta od 3G mreže. Za skidanje prosječnog filma u HD formatu na 4G mreži potrebno je 10 minuta, a sad će to trajati samo 6 sekundi. Mislim da će do uvjerljivo najveće promjene doći u IoT domeni te u povezanosti svih mogućih uređaja i stvari u našoj okolini, i to u realnom vremenu - kaže naš sugovornik i dodatno nam objašnjava što konkretno znači ta manja latencija za građane.
- Latencija je kašnjenje u odzivu mreže. Pojednostavljeno rečeno, to znači koliko mreži treba vremena od trenutka u kojemu mi napravimo neki pokret ili damo naredbu do trenutka u kojem se to izvrši. Prosječna latencija na 4G mreži je 40-50 ms, a sad bi trebala biti 10 ms ili čak i manje. Mislim da će prosječni građani to najviše osjetiti u prijevoznim uslugama jer je to osnovni preduvjet za samovozeća prijevozna sredstva budući da im pruža mogućnost velike brzine reakcije na nepredviđene događaje u prometu - smatra Kondić.
Neograničene mogućnosti
Stručnjaci predviđaju da će budućnost razvoja utjecaja 5G mreže ići u smjeru velikih promjena.
- 5G mreža još je u procesu izgradnje, tako da se njene prednosti, u dijelovima u kojima već postoji, prije svega mogu očitovati u povećanju brzine, ali već ima i primjera korištenja VR tehnologija, samovozećih vozila, robota u logističkom sektoru i slično. Izvrstan primjer je prošlotjedna utrka Formule 1 u Miamiju, gdje su gledatelji (kapacitet gledališta je 80.000) koji su pratili utrku uživo na svojim 5G telefonima mogli istodobno pratiti utrku na 7 HD kamera uz komentatora. Na 4G mreži to ne bi bilo moguće - objašnjava.
Iako još nitko nije siguran kako i u kojem smjeru, ali evidentno je da će se mnogo toga promijeniti, smatra Kondić te dodaje da će život postati bitno drugačiji u svim aspektima, a poslovno okruženje i način poslovanja doživjet će još veću revoluciju.
Globalne prednosti 5G mreže
Postojeće studije ističu da su neke od ključnih prednosti 5G mreže unapređenje rasta i proizvodnosti, tehnološko usložnjavanje, inovativnost proizvoda i usluga, učinkovitost poslovanja te osnivanje i privlačenje novih poslovnih subjekata, posebice kroz stvaranje novih poslovnih prilika.
- Sve promjene koje se dogode u svijetu i našem bližem okruženju prelit će se i na našu zemlju. Preostaje vidjeti hoće li naša država i poduzeća iskoristiti ovu priliku kao mogućnost razvoja gospodarstva u smjeru koji je do sada bio nezamisliv - zaključuje Kondić.
Prijavite se na konferenciju!
Uz Kondića, koji će moderirati panel "Nezaustavljiva tehnologija: 5G & next infrastruktura za Ind4.0.", govorit će Zlatko Horvat, suosnivač i voditelj razvoja tvrtke LEAPWISE, Tonko Obuljen, predsjednik Vijeća Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti HAKOM, Joško Stella, direktor Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, i Nataša Malić, direktorica Sektora za planiranje i inženjering pristupnih mreža HT-a. U svojoj će se diskusiji baviti pitanjima utjecaja IoT-a i 5G tehnologije na promjene u prijevozu, upravljanje proizvodnim procesima i pružanje različitih usluga, a otvorit će i vruće pitanje o potencijalu razvoja novih industrija koje će niknuti iz temelja ovog odnosa.
Uz navedeni, predviđeni su i drugi zanimljivi paneli. Pa će tako na panelu "Poslovanje i financiranje u novom ekonomskom okruženju" govoriti stručnjaci poput Višnje Božinović, članice Uprave za poslovanje sa stanovništvom i SME-ovcima RBA, dr. sc. Zvonimira Savića, posebnog savjetnika predsjednika Vlade Republike Hrvatske za ekonomske pitanja, Borisa Vujčića, guvernera HNB-a, i Igora Škrgatića, predsjednika HUP - Udruge malih i srednjih poduzetnika. Raspravu će moderirati Ivan Pandžić, dobitnik HND-ove nagrade Novinar godine 2021. Njegov kolega Igor Alborghetti, glavni urednik magazina Express, otvorit će sljedeći panel, pod nazivom "Nova stvarnost: promjene na tržištu rada", na kojem će sudjelovati Marin Piletić, ministar rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, te Petar Šimić, predsjednik uprave tvrtke PRIMACOŠPED.
Posljednji panel, "Inovacije u prodaji i marketingu kao alat povećanja profitabilnosti i učinkovitosti", moderirat će Vanja Prahić, voditelj digitalne pretplate 24sata. Panelisti koji će sudjelovati su: Zoran Turković, CEO, 24sata, Krešimir Hlede, CEO, Greyp Bikes, i Hrvoje Bujan, CEO, Franck Snogoo d.o.o. Dodatno, o temi "Horizontalna i vertikalna integracija servisa za digitalizaciju" raspravljat će Andreja Kajtaz, direktorica Sektora komercijalnih digitalnih rješenja iz Fine, uz moderatoricu Anu Tomić, zamjenicu direktora marketinga 24sata.
Konferenciju organiziraju 24sata i Kvaka24, a prijave za sudjelovanje su otvorene. Osigurajte i vi na vrijeme svoje mjesto jer je broj mjesta u dvorani ograničen. Sve o konferenciji pratite na službenoj stranici ili na Facebooku.
Programski partner konferencije: HSM - Salesforce Consulting Partner
Partneri konferencije: HEP, Raiffeisenbank Hrvatska, Fina, Hrvatska gospodarska komora, LEAPWISE, Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije, Croatia osiguranje, Hrvatski Telekom i Stega Tisak.