Brzi uspon ultrabrze modne trgovine Shein bio je toliko ključan za bogatstvo skupine urbanih sela na periferiji južne kineske metropole Guangzhoua da su kolokvijalno nazvana "Shein sela", javlja Reuters. Shein je uspio postati gigant prodajući robe u vrijednosti od preko 30 milijardi dolara godišnje na temelju niskih cijena i povoljnih trgovinskih pravila, kao što je američko "de minimis" izuzeće koje dopušta ulazak jeftinih uvoznih proizvoda u zemlju bez carine.
Ali učinkovitost opskrbnog lanca koja proizlazi iz stotina užurbanih tvorničkih podova u tim selima, reagirajući u stvarnom vremenu na online narudžbe za palazzo hlače s leopard printom ili seljačke bluze po nenadmašnim cijenama, također je bila ključna za njegov uspjeh. Međutim, prilikom nedavnog posjeta selima Shein u okrugu Panyu, raspoloženje je bilo mračno. Trojica šefova tvornica zajedno s četiri lokalna nizvodna dobavljača rekli su da su Sheinove lokalne narudžbe u padu, upirući prstom u poteze da se proizvodnja diverzificira u Vijetnam.
Dok se tvrtke oslonjene na Kinu za suočavaju s tarifnim stopama od 145% i ukidanjem praga male vrijednosti za pakete, postavlja se pitanje o tome koliko dugo mogu trajati dobra vremena - za tvornice u Guangzhouu, a također i za Shein. Vlasnik tvornice g. Li posluje od 2006., proizvodeći odjeću za kinesko i međunarodno tržište. Sa Sheinom radi pet godina i kaže da su narudžbe tvrtke ove godine pale za 50 posto jer se više narudžbi preselilo u Vijetnam.
"Utjecaj je prilično očit", rekao je. "Carine nisu nešto čemu za sada možemo vidjeti kraj i ne znamo što će biti dalje." Ovdje tisuće malih ugovornih proizvođača proizvode male serije kratkih majica i mini suknji za nekoliko juana po komadu koji se zatim brzo isporučuju mladim potrošačima diljem svijeta plaćajući po nekoliko dolara za iste artikle.
"Da budem iskren, prekogranična (e-trgovina) bila je ludnica u posljednje dvije godine. Prije nije postojao takav posao u Kini", kaže vlasnik tvornice i dobavljač Sheina g. Hu, 56. "To je omogućio Xu Yangtian iz Sheina", rekao je, misleći na kinesko-singapurskog poduzetnika i osnivača Sheina. "On je uzrokovao da se pojavi."
Shein, koji je nedavno osigurao odobrenje Ujedinjenog Kraljevstva za IPO u Londonu koji se može pokrenuti samo uz odobrenje kineskih regulatora, također ulaže 10 milijardi juana (1,37 milijardi dolara) u industrijske projekte u južnoj Kini, uključujući središte opskrbnog lanca vrijedno 500 milijuna dolara u okrugu Zengcheng u Guangzhouu. Oba šefa tvornice potvrdila su ranija medijska izvješća da je Shein počeo poticati svoje najveće dobavljače da presele proizvodnju u Vijetnam s obećanim minimalnim narudžbama i dužim rokovima isporuke, što im je Shein rekao izravno ili su ih obavijestili drugi dobavljači koji su bili upoznati s planovima.
"Od kineske Nove godine, kada je Trump došao na vlast, Shein je tražio od mnogih vodećih tvornica da pronađu načine za otvaranje tvornica u Vijetnamu", rekao je Hu, dodajući da je njegova tvrtka, koja zapošljava oko 100 ljudi i proizvodi 200.000-300.000 komada mjesečno za Shein tijekom razdoblja velike gužve, premala da bi se smatrala kandidatom za poticajni potez.
Prelazak na više nabave iz Vijetnama mogao bi pomoći Sheinu da nastavi slati robu u SAD po nižim tarifnim stopama ili uopće bez uvoznih carina za pakete poslane pod de minimis - iako nema jamstva da će prag ostati na snazi za robu poslanu iz Vijetnama.
Ali to također stvara "Kvaka 22 situaciju" za tvrtku - potencijalno skupu i dugotrajnu selidbu u industriji u kojoj su cijena i vrijeme ključni.
Za vlasnika tvornice Lija kapitalna ulaganja uključena u preseljenje u Vijetnam, u kombinaciji s, kako je rekao, tamošnjim radom manje produktivnim u usporedbi s Kinom, čine ga neprivlačnim izborom. “Ovdje možemo završiti 1000 komada odjeće u jednom danu, tamo je potrebno mjesec dana”, rekao je. Dok se planira više oslanjati na svoju tvornicu koja opskrbljuje domaće tržište, Li je rekao da za neke od njegovih sunarodnjaka preostaje malo mogućnosti: "Imaju samo dva izbora. Jedan je bankrotirati, a drugi je otići u Vijetnam."