Od najmanjih nogu počinju razlike u cijenama igračaka za djevojčice i za dječake. Ako je nešto ružičasto, velika je šansa da će biti skuplje, čak i ako je prema svim karakteristikama identično proizvodu plave boje.
Njujorški Odjel za prava potrošača usporedio je cijene gotovo 800 proizvoda koji imaju varijante za žene i muškarce, točnije gotovo su identični po svemu osim po pakiranju koje je usmjereno prema određenom spolu, te je otkrio da cijene ovise o ciljanom spolu. Kontrolirajući kvalitetu, otkrili su da su slični proizvodi u prosjeku sedam posto skuplji ako su namijenjeni ženama ili djevojčicama.
Julie Menin, koja je pokrenula istragu, tvrdi da brojke ukazuju na lukav oblik spolne diskriminacije, a još je gore kad znate da na svaki dolar plaće kojeg dobije muškarac, žene dobiju 79 centi.
"To je dvostruka podmuklost koja se ne događa samo u New Yorku. To možete vidjeti ako prođete kroz muške i ženske dijelove prodavaonica diljem zemlje", kaže Menin, a mi bismo dodali da situacija nije nimalo drukčija ni u Europi.
Nakon što su u poznatom američkom trgovačkom lancu Target uočeni identični dječji skuteri za djevojčice i dječake, pri čemu je ružičasti koštao 49.99 dolara, a crveni za dječake 24.99, te je zatražen komentar glasnogovornika, odmah su promijenili cijene, a glasnogovornik je izjavio da je bila riječ o greški u sustavu. Ali ista situacija se može naći i kod mnogo drugih igračaka.
Istraživanje iz New Yorka je obuhvatilo igračke, odjeću za djecu i odrasle, proizvode za osobnu njegu i za kućanstvo. Pokazalo se da se najveći nesrazmjer krije u proizvodima za njegu kose. Žene naime plaćaju prosječno 48 posto više za šampone, balzame i gelove.
Na drugom mjestu su se našle britvice, koje žene plaćaju 11 posto više. Općenito ženski proizvodi su skuplji u 42 posto slučajeva, dok su muški skuplji u tek 18 posto kategorija (recimo, dječje rublje je skuplje za dječake).
Ženski dezodoransi pak koštaju oko 30 posto više, iako je jedina razlika miris.
Podizanje cijena s obzirom na to tko su potrošači, nije nikakva novost. Pogledajte samo cijene frizerskih usluga, koje nisu tek odnedavno drastično različite za muškarce i žene, čak i kad je riječ o jednako kratkoj ili dugoj kosi.
Sve dok sudovi to nisu zabranili, u Europi su osiguravajuće kuće naplaćivale više ženama samo zato što, u prosjeku, žive dulje. A iako u SAD-u postoje zakoni prema kojima se usluge ne smiju različito naplaćivati s obzirom na spol, obrtnici pronalaze kreativne načine kako to izbjeći i naplatiti ženama više.
Kad smo kod stereotipa, jedno istraživanje je pokazalo da će pri kupovini rabljenog automobila, bijele žene isti automobil platiti čak 40 posto više od bijelih muškaraca, jer prodavači podrazumijevaju da se žene ne razumiju u aute.
Glavni razlog zašto žene plaćaju više mogao bi se kriti u činjenici da su žene obično i spremne platiti više za nešto što žele od muškaraca. No treba shvatiti da proizvođači i prodavači iskorištavaju tu činjenicu i cijelu (veliku) skupinu ljudi.
Stoga, ako ste žena, slobodno isprobajte muške verzije omiljenih proizvoda. Vrlo vjerojatno uopće nećete primijetiti razliku, osim u novčaniku, piše Washington Post.