Kultura
154 prikaza

Beskrajno duhoviti vodič grčkom mitologijom genijalnog Stephena Frya

DDAA/WENN/PIXSELL
Kultni britanski glumac Stephen Fry pretače svoju dugogodišnju očaranost grčkom mitologijom u ovo jedinstveno prepričavanje, prijeko potrebno našem vremenu

U početku bijaše riječ, maksima je utkana u temelje svih svjetskih religija, pa i onoga što je kultnom, a potom i religijskom organiziranju vjerovanja prethodilo - mitovima i mitologijama. Za razliku od zapisanih vjerskih knjiga čija je osnovna zadaća čitateljima usaditi vjerovanje u sposobnosti jednog, određenog, najčešće “višeg bića” ili opisati čudesan životni put izabranog pojedinca, mitologije su usmenom predajom prenašane priče stvarane kako bi njihovi kazivači objasnili svijet oko sebe i čovjekovo mjesto u njemu. Mitovi nisu povijesno utemeljeni i ni na koji način ne pretendiraju biti shvaćani “povijesnim istinama”. Shvaća to i Stephen Fry, poznati britanski glumac i nagrađivani pisac čije su knjige, posebno one iz domene alternativne povijesti (poput priče o neplodnom Hitlerovu ocu), osvajale čitatelje, kao i kritičare, i mnogo prije nego što je 2017. Fry na svjetlo dana, ravno iz neke antičke pećine, iznio “Mythos”, “Mitove”, prvi dio svojeg ukoričenog viđenja priča iz antičke starine. Kao što i sam autor ističe, ni njemu, kao ni mitovima, namjera nije predstavljati svoju interpretaciju kao jedinu ispravnu. 

 | Author: DDAA/WENN/PIXSELL DDAA/WENN/PIXSELL

Štoviše, na početku upozorava kako je njegovo viđenje, jednostavno, “njegovo” te će ga stoga poneki čitatelj dobro upoznat s grčkom oralnom tradicijom i danima najranijih ostvarenja optužiti da “priču ne prati vjerno”, “falsificira” ili čak “laže”, no njegovo tumačenje kao cilj si je postavilo popularizaciju mitova, a ne njihovu indoktrinaciju ili dogmatizaciju. Stoga, odmah na početku potiče čitatelja da zakorači u njegov svijet hrabreći ga tvrdnjom da “za njegovo razumijevanje nije potrebno akademsko predznanje” jer u njegovim tumačenjima svijeta sa Zeusom na čelu intelektualnom teoretiziranju mjesta nema. Doista, idućh će tristotinjak stranica te tvrdnje i potkrijepiti jer Fry svoje golemo znanje ne koristi kako bi se iznad čitatelja izdignuo i s visine mu docirao, nego kako bi, u maniri blagog i dobronamjernog erudita, na razumljiv, prihvatljiv i jednostavan način o nečemu podučio, a to čini na nevjerojatno zabavan i duhovit način, povezujući mitološke pretpostavke sa suvremenim znanstvenim činjenicama kroz najnevjerojatnije spone pa tako priča o Uranu protjeranom duboko u Gejinu utrobu postaje sasvim vjerojatna “jer ondje i danas leži uranij, a tko bi bio dovoljno lud da ga se usudi vaditi”. Zeus (p)ostaje zabave željan dokoličar, čovjek proizvod njegove želje za dokonom razbibrigom, a žena predmet božanske osvete. 

 | Author:

I sve bi to, u rukama nekog manje vještog pripovjedača, djelovalo kao zbir na hrpu nabacanih predrasuda, povremeno mizoginih, vrlo često rasističkih jer mitovi, naposljetku, oduzme li im se ovojnica akademske uzvišenosti i nisu drugo nego skup priča o dokonim, često alkoholiziranim, častohlepnim, pohotnim i lakomim, a nevjerojatno ljubomornim nadljudima, no Fry čini da ih čitatelj baš zbog tih vrlo ljudskih osobina osjeti bliskima i poželi zaorati dublje u njihov svijet. Naravno, želi li se udovoljiti želji za sitničarenjem, treba istaknuti nekonzistentnost u načinima božanskih ophođenja i njihovim dijalozima koji se u jednom trenutku doimaju poput razgovora nogometnih navijača, da bi već u sljedećem prihvatili klasičarski, gotovo znanstveni diskurs. No ostavimo li to po strani, možemo zaključiti kako s Fryjevim “Mythosom” znanost nije dobila ništa, književnost tek ponešto kroz svježi i duhoviti pristup, a čitatelji su dobili mnogo, beskrajno duhoviti vodič grčkom mitologijom i propusnicu u vrlo zanimljiv svijet. A čitatelji, više je puta istaknuo Fry, i jesu najvažniji.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.