Kultura
1556 prikaza

Bizarno: Amy Winehouse kreće na turneju iduće godine

Amy Winehouse
Alessia Pierdomenico/REUTERS/PIXSELL
Hologrami su postali budućnost, i izvor zarade na slavi glazbenika koji više nisu s nama

Amy Winehouse odlazi na turneju!

Šokantna je to informacija s obzirom na činjenicu kako je poznata pjevačica preminula 2011. godine. Na turneju Sjevernom Amerikom sljedeće godine tako kreće njezin hologramski lik po želji njezina oca Mitcha, glavnog nasljednika njezina imanja. On blisko surađuje sa Base Entertainment kompanijom sa sjedištem u Las Vegasu kako bi napravili hologram ove pjevačice što sličniji njoj. 

Bizaran je to trenutak i čak i u smrti iskorištavanje ove pjevačice slavnog glasa, reći će njezini obožavatelji. 

"Ljudi su ljuti zbog turneje njezina hologramskog lika. No ja nikada nisam vidio njezin nastup uživo, a ovaj bi trebao prikupiti sredstva za rad njezine fondacije koja omogućuje razvoj novih ustanova za liječenje ovisnosti, onim siromašnima koji si to ne mogu omogućiti", napisao je jedan od obožavatelja. 

U slučaju hologramskih turneja glazbenika koji više nisu među živima postavlja se pitanje koliko je to trend, novotarija koja je preskočila granice dobrog ukusa ili je riječ o budućnosti svijeta zabave koja će nam tijekom desetljeća postati zapravo svakodnevica. 

Prvi među njima bio je Tupac Shakur koji se na takvoj turneji pojavio prije šest godina, iako je tada bio već 12 godina mrtav. Nastupao je uz bok svojih živućih kolega Snoop Dogga i Dr. Drea na glazbenom festivalu Coachella. Taj hologram zapravo to nije bio. Bila je to igra svjetlom koju je osmislila kompanija za specijalne efekte Digital Domain. Utemeljili su ju na na kazališnom triku starom 150 godina nazvanom "Pepper’s Ghost", koji uz pomoć stakla i nekog osnovnog znanja refrakcije stvara ljudsku figuru.

Izumitelji su britanski znanstvenici Henry Dircks i John Henry Pepper koji su ga prvi put iskoristili kako bi kreirali "pravog duha" 1862. godine u produkciji Charles Dickensa The Haunted Man and the Ghost’s Bargain.

Da je riječ o nekom lošem i zbunjujućem uratku smatra Jimi Famurewa iz Wired, koji je podsjetio kako se isti koristio u nizu loših kazališnih adaptacija. Tehnologije koje uz pomoć 3D modeliranja mogu detaljno prikazati ljudske izraze lica i ostalo, jako dobro su se razvile tijekom proteklih godina. No tehnologije iza projekcija takvih slika čiji je cilj kreirati iluziju trodimenzionalnog tijela, od svog izuma jako su se malo izmijenile, piše Vox. 

Najveća promjena bila je ona koju je još 1995. godine unio njemački izumitelj Uwe Maass koji je u svojoj verziji staklo zamijenio plastikom. Zahvaljujući tome kreiran je Tupac uz pomoć Digital Domain tehnologije CGI (kompjuterski generiranih slika). U tom trenutku bili su najpoznatiji po onome što su napravili sa licem Brada Pitta u filmu The Curious Case of Benjamin Button i po tome što su u vlasništvu Jamesa Camerona, iako se misli da ih je kupio John Textor 2006. godine. 

Michael Jackson Kralj popa Life Znanstvenici objasnili kako je Jackson uspio ovo izvesti

Za svoj rad na njegovom hologramu posebno su nagrađeni na Cannes Lions festivalu. Samo tri mjeseca nakon toga proglasili su bankrot a u isto vrijeme stigla je i tužba od 80 milijuna dolara.

"Tužba je došla kasnije kao odgovor na našu propast, no uspješno sam ju prevladao", odgovorio je Textor. 

2015. godine Andrew Leonard iz Rolling Stonea napravio je kronologiju žestokog rata između dvije najjače hologramske kompanije, Hologram USA i Pulse Evolution. Hologram USA je u vlasništvu grčkog milijardera Alki Davida, koji je na turneju poslao i hologram Whitney Houston 2016. godine, dok ga nije prekinula njezina obitelj. Ima ekskluzivna prava na 'oživljavanje' Patsy Cline, Buddy Holly, Billie Holiday, i  Jackie Wilson.

Pulse Evolution pak ima ekskluzivna prava na lik i djelo Elvisa Presleya, Marilyn Monroe, i Selene. Hologram USA ih je tužio zbog kršenja patenta nekoliko dana prije nego je Puls trebao odraditi svoj najveći zadatak - vizualizirati Michaela Jacksona koji je trebao izvesti pjesmu koju dotada nije 2014. godine na dodjeli glazbenih nagrada Billboard. Dogovor su postigli 2016. godine no za koji iznos, nije poznato. 

Base Hologram koji će raditi na turneji Winehouse relativno je nov igrač na ovom području. Kompanija je najpoznatija po uracima iz Vegasa Magic Mike Live, Phantom. Početkom godine pokrenuli su suradnju sa Epsonom kako bi radili na hologramu. Imaju planove za turneje po mnogim zemljama. 

Amy Winehouse | Author: Yui Mok/Press Association/PIXSELL Yui Mok/Press Association/PIXSELL

Kompanija će imati "jedan od naj agresivnijih i jedinstvenijih pristupa" na polju kako su sami najavili prilikom predstavljanja. Njihov glavni producent Marty Tudor rekao je kako će na turnejama koristiti "digitalne i laserske mogućnosti, CGI tehnologiju i spektakularne voditeljske mogućnosti". 

Ove njihov tvrdnje najbolje su testirane na produkciji Roy Orbison showa početkom mjeseca u LA-u. Pozitivne komentare dobili su sa svih strana, a Orbisonov sin je rekao kako bi njegov otac sigurno u showu uživao. Razmišljalo se čak o tome da se tehnologija iskoristi i u užurbanom životu američkog predsjednika pa da uz pomoć CGI-a ne propusti svoje ostale dužnosti, komentirao je to i posebni stručnjak za specijalne efekte Mike Seymour sa Sveučilišta Sydney.

"Ova tehnologija razvija se iz dana u dana a njezinom razvoju doprinose i razvoji drugih tehnologija. Kompjuterska izrada lica postala je nevjerojatno kompleksna, i izrada digitalne kože sa svim njezinim nepravilnostima", rekao je. 

No kako bi napravili hologram Amy Winehouse kompanija će najprije trebati unajmiti glumici koja joj nalikuje kako bi kreirali bazu pokreta. Tudor nije spomenuo je li napravljen 3D 'otisak' njezina lica, stoga će pred njima biti jako kompleksan put izrade. Pomoći će mu sigurno i činjenica što je ona bilo jako slavna osoba i što njezinih fotografija ima posvuda. 

Tim koji je izrađivao digitalnog Tupaca gotovo neprekidno dva mjeseca su radili iz sobe koja je bila oblijepljena njegovim likom kako bi mogli napraviti banku njegovih pokreta. Uz pomoć banke pokreta napravili su video i uz malo zrcala i prozirne folije izgledalo je poput 3D-a.

Digitalne kreacije glazbenika koji mogu pričati u nekom showu čini se dosta jednostavno, zahvaljujući umjetnoj inteligenciji i  chatbotsu. Sve što im je potrebno je dozvola i dovoljno primjera te osobe kako priča. No pravo je pitanje je kako doći do svih materijala koji su vam potrebni kako bi napravili hologram mrtvog glazbenika ili poznate osobe.

Jedna od najpoznatijih pravnih bitaka dogodila da se 2012. godine kada su voditelji ostavštine Marilyn Monroe prijetili kako će tužiti digitalni startup Digicon Media koji je patentirao "VM2 The Virtual Marilyn, prvu virtualnu glumicu koja živi i radi u Cyberspaceu". 

Tvrdili su kako se virtualna Marilyn "ni na koji način ne miješa u navodna IP prava koja imaju". Na kraju su od svojih planova o njezinom nastupu uživo odustali. Prije nego ih hologramom ožive, kompanije moraju otkupiti pravo na njihovu glazbu i videe na isti način na koji se to radi u tradicionalnim nastupima. Također trebaju licencirati bilo koju sliku osobe koja im je potrebna da bi napravili nju ili njega u virtualnom obliku, što zapravo znači da se moraju baviti s obitelji ili upraviteljem njihova imanja. 

Potrebno je ugovor povezati i dogovoriti način podjela profita između svih uključenih i zainteresiranih strana. 

Potrebno je još definirati i "pravo na publicitet". Slično je to pravu na privatnost bilo koje sasvim obične osobe i znači da dok god je osoba živa oni imaju jedinstveno pravo zarađivati sredstva od svog postojanja, lica, glasa i ponašanja. No što će se dogoditi s tim pravim nakon njihove smrti ovis o državi u kojoj žive. 

U 23 države u SAD-u takvo pravo vrijedi i nakon smrti a vremenski rokovi se kreću od 10 godina u Washingtonu do 100 godina u Oklahomi. U Kaliforniji je riječ o 70 godina, dok takvog zakona u npr. New Yorku uopće nema, a svake godine pokušava se napraviti zakon koji bi to pravo produžio na 40 godina nakon smrti. 

Prince Usamljeni umjetnik Life Otkriveno izgubljeno remek djelo usamljenog Princa

Kada je Justin Timberlake najavio kako bi mogao na Super Bowlu nastupati sa hologramom Princa, njegovi obožavatelji proširili su glasine kako je Prince mrzio Timberlakea i kako s njim ne bi htio dijeliti pozornicu. Proširili su i citat iz njegovog jednog intervjua iz 1998. godine u kojem su ga pitali da li bi ikad nastupao sa hologramskom verzijom, npr. Duka Ellingtona. 

"To je totalno demonska stvar. Sve je kako je i kako bi trebalo biti. Da mi je bilo suđeno da sviram sa Duke Ellingtonom bili bi rođeni u isto vrijeme. Ta stvar sa virtualnom stvarnosti...to je demonsko. A ja nisam demon", rekao je Prince.

No od te 1998. godine hologrami su značajno normalizirani. Čak i prije Tupacovog nastupa Kate Moss je kao hologram hodala na modnoj reviji Alexandera McQueena 2006. godine. Will.i.am pojavio se na CNN-u, Frank Sinatra nastupao je sa Aliciom Keys 2008. godine na dodjeli Grammyja, Elvis Presley sa Celine Dion na Američkom idolu 2009., a Mariah Carey pojavila se na T-Mobile eventu u Poljskoj 2011.godine. 

I nije riječ samo o glazbenicima koji nisu više s nama. Poznat je primjer Feista iz Broken Social Scene koji je u isto vrijeme nastupao na tri mjesta 2013. godine i pokazao koja je mogućnost hologramskih koncerata. 

Japanska virtualna pop zvijezda Hatsune Miku krenula je na svoju prvu i jako uspješnu turneju Sjevernom Amerikom 2016. godine i obožavatelji su plati isto koliko i za koncert Taylor Swift. Ne zato što su htjeli vidjeti hologram, već zato što uživaju u njezinoj glazbi a hologram je zapravo jedina forma u kojoj ona postoji. 

Da su hologrami budućnost može se naslutiti i po tome što ih mnogi žele vidjeti kao "način na koji ćemo čuvati uspomene u budućnosti". Poput nekog obiteljskog foto albuma. 

"Svi će htjeti holograme svoje djece. I staviti ih na telefone iz niz razloga. Postat će to nešto što ćete moći kupiti na Amazonu i instalirati doma", rekla je Nicole St. Jean iz startupa 8i koji planira otvoriti studio poput onih tradicionalnih foto studija, smo sa hodogramima.  Naglašavaju kako poanta poboljšavanja tehnologije nije u tome da svi misle da su hologrami stvarni, već da se misli kako su neodoljivi i da se s njima možemo emocionalno povezati.

Jeff Jampol rekao je kako je ta tehnologija zapravo bezvrijedna.

"Ne možete se kretati oko nje, ne možete s njom komunicirati sa udaljenosti. Poput je iskorištene VHS kazete", rekao je. 

Dodaje kako će se ta "novotarija" holograma pomalo iscrpiti i ostat će samo naša emocionalna povezanost sa umrlim slavnim osobama zbog koji ćemo biti zainteresirani za ovaj neobični eksperiment. Ako emocionalne veze s ovim plošnim osobama ne bude velike, oni će nam postati slični iskorištenim VHS-a i potpuno bezvrijedni. 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.