Kultura
383 prikaza

Dubravka Turić: Mogu slobodno reći da sam krenula iz pećine

1/7
Domagoj Lozina
Njezin prvi kratkometražni igrani film ‘Belladonna’ iz 2015. privukao je veliku pozornost domaće i inozemne kritike. Turić je za taj film dobila Zlatnog lava na venecijanskoj Mostri

Jedan od hrvatskih filmova prikazanih na prošlogodišnjem izdanju Zagreb Film Festivala (ZFF) bio je i igrani film “Tragovi” redateljice i scenaristice Dubravke Turić. Ta intimna filmska priča o osobnim krizama i životnim dvojbama sredovječne antropologinje Ane tad je dobila gotovo jednoglasne pohvale kritike, a od prošlog se tjedna može vidjeti i u hrvatskim kinima. Riječ je o prvom dugometražnom igranom filmu Dubravke Turić, zagrebačke filmašice koja, međutim, ni u kojem slučaju nije filmska debitantica. Rođena 1973. godine, svoju je karijeru počela na studiju montaže na zagrebačkoj Akademiji dramskih umjetnosti. Godinama je radila kao montažerka i scenaristica na desecima filmskih i televizijskih projekata - igranim, dokumentarnim, animiranim, eksperimentalnim, putopisnim serijalima, reklamama - da bi prije desetak godina zaključila da je vrijeme da preuzme i redateljsku palicu. Njezin prvi kratkometražni igrani film “Belladonna” iz 2015. privukao je veliku pozornost domaće i inozemne kritike. Turić je za taj film dobila Zlatnog lava na venecijanskoj Mostri, a “Belladonna” je ušla u službenu konkurenciju na Sundanceu, u Rotterdamu i na mnogim drugim festivalima. Njezin drugi kratki film “Trešnje” imao je premijeru u Cannesu te je također prikazan na festivalima diljem svijeta. Povodom dolaska “Tragova” na repertoar hrvatskih kina, Turić je ljubazno pristala na razgovor za Express.

Express: Budući da je premijerno prikazan prošle godine na festivalu u Varšavi i na ZFF-u, vaš dugometražni redateljski prvijenac ‘Tragovi’ upravo se počeo prikazivati u hrvatskim kinima. Kad ste dobili ideju za taj film? Koliko je dugo film nastajao?

Ideja za film ‘Tragovi’ krenula je iz mojeg vlastitog iskustva iz kojeg sam uzela nekoliko trenutaka, emocija ili mjesta koja su na mene ostavila duboki trag te oko njih stvorila priču filma. Emocije koje nosim u sebi uvijek su bile jaka pokretačka sila u svim mojim autorskim projektima, jer su mi znane i znam kako tome pristupiti. Na scenariju ‘Tragova’ počela sam raditi nakon što sam završila svoj drugi kratkometražni film ‘Trešnje’. Film je nastajao gotovo pet godina, ali od toga smo dvije godine potrošili na zatvaranje financijske konstrukcije. Dok smo čekali na financiranje, iskoristila sam rupu i snimila svoj treći kratkometražni film ‘Tina’.

Express: Kako biste usporedili rad na snimanju kratkih filmova i rad na ovom vašem prvom dugometražnom igranom filmu? Kojim ste svojim filmom najzadovoljniji?

Do sada sam snimila tri kratkometražna filma koja su iznimno dobro prošla na najvećim svjetskim festivalima. Cannes, Sundance, Rotterdam, Venecija, gdje sam s jednim od njih, ‘Belladonnom’, osvojila i Zlatnog lava za najbolji kratkometražni film. Na svim filmovima do sada potpuno sam se dala, u svim njihovim fazama izrade. Svaki od njih je nosio svoje posebne probleme, ali to je neizbježno. Ne bih mogla reći s kojim sam najzadovoljnija jer su potpuno različiti. ‘Tragovi’ su ipak najzahtjevniji dosad, samim time što se radi o dugometražnom filmu. On zahtijeva puno drugačiju i višegodišnju koncentraciju, mnogo rada, opsežniju pripremu.

 | Author: Gloria Lizde Snimanje filma 'Tragovi' Gloria Lizde

Express: Jeste li zadovoljni konačnim rezultatom? Kakav je dosad odaziv publike?

Mislim da ni jedan autor nije potpuno zadovoljan s djelom koje je napravio, znajući što se sve još moglo napraviti, a nije, zbog raznih okolnosti. Proces izrade filma je vrlo kompleksan i iscrpljujući jer jako dugo traje. Kroz to vrijeme strpljenje i upornost moraju vam biti najbolji prijatelji. Bez obzira na sve teškoće koje sam prošla stvarajući ovaj film, uživala sam u svakom djeliću procesa njegova stvaranja i izrazito sam zadovoljna i s njim i s činjenicom da je napokon u kinima. S obzirom na to da su ‘Tragovi’ krenuli u kina tek prije nekoliko dana, još nemam podatke o odazivu publike, ali svakodnevno mi se javljaju ljudi koji su pogledali film i dojmovi su odlični.

Express: Taj je film zapravo vaša osobna ideja i kreacija. Glavna protagonistica filma, antropologinja Ana, izlaz iz egzistencijalne tjeskobe pronalazi u rodnom kraju svog oca. Je li za vas stvaranje tog filma bila neka osobna potraga? Koliko vas ima u Ani?

Ja sam sve svoje autorske projekte do sada radila iz svoj perspektive, jer sam htjela pričati priče koje sam proživjela, ne nužno doslovno i fizički, nego mentalno i emotivno. To su uvijek bili i bit će odrazi i interpretacije mojih iskustava. Lik Ane sigurno nosi i neke moje karakteristike, ali ujedno i puno toga što nisam, ali što mogu shvatiti kroz proživljeno iskustvo. Ona je kao lik konstrukcija i simbol, ali ujedno i zajednička kreacija mene i glumice Marije Škaričić.

Express: U ‘Tragovima’ gledatelji slijede razne tragove, neki su sasvim očiti, a neki dobro skriveni. Do kuda oni vode? Što se nalazi na odredištu? U filmu važnu ulogu imaju i stihovi T. S. Eliota. Što biste željeli da gledatelji pronađu nakon gledanja filma?

’Tragovi’ su simbol onoga što slijedimo, kao i onoga što ostavljamo iza sebe. Ako gledatelji pronađu dio sebe i vlastitih emocija u filmu, bit ću jako sretna. Ali iščitavanje i interpretacija filma svakoga gledatelja jednako je važna ili vjerojatno i važnija od moje. Gledališni doživljaj je jedinstveno iskustvo između gledatelja i djela, i tad se autor i njegova ideja potpuno gube iz slike i postaju nevažni.

 | Author: Domagoj Lozina Domagoj Lozina

Express: Scenarij za ‘Tragove’ napisali ste s poznatim strip crtačem i vizualnim umjetnikom Danijelom Žeželjom. Kako je izgledala vaša suradnja? Koji je bio njegov najveći doprinos?

S obzirom na to da se u ‘Tragovima’ uglavnom služim jakim vizualima, a vrlo malo dijalogom, veliki izazov pri pisanju scenarija bio mi je uvjerljivo prenijeti u riječi slike i atmosferu scena koje sam imala u glavi, a da pritom održim tekst zanimljivim i dinamičnim. Tu mi je svakako Danijel Žeželj bio od najveće pomoći.

Express: Sugestivnim kadriranjem i glazbom prikazali ste jedno sasvim drugačije lice Zagreba, suprotno onome s turističkih prospekata. Centar grada djeluje kao tjeskobna pozornica za horor puna poganskih simbola. Kojim ste se sve trikovima poslužili kako biste postigli taj psihološki efekt?

Na filmu volim kompleksne emocije koje su skrivene i s vremenom izlaze na površinu. Tako je gledatelj aktivan i drugačije doživljava film, nego kad je sve servirano. U ‘Tragovima’ sam htjela komunicirati stanja i emocije bez upotrebe velikih dijaloških scena, nego kroz snažne slike, atmosfere, kompozicije, zvuk, ritam izmjena kadrova i scena. Na sličan način htjela sam povezati okruženje likova, prije svega glavne junakinje Ane, i utoliko nastojala učiniti grad Zagreb, a zatim i Dalmatinsku zagoru, aktivnim elementima naracije i nositeljima emocija.

Express: Čitav film gotovo u potpunosti nosi glavna glumica Marija Škaričić. Je li ona bila vaš prvi izbor za ulogu Ane?

Razmišljajući stalno o liku Ane prepoznala sam puno toga što bi Marija mogla odigrati. Ona je ne samo izuzetno talentirana glumica, nego i jako senzibilna osoba, i vjerovala sam da će vrlo brzo shvatiti lik Ane i dodatno je obogatiti svojim glumačkim umijećem. Puno smo se pripremale i naša suradnja je bila sjajna. Unatoč tome što je proces i raspored snimanja za Mariju bio izuzetno zahtjevan i naporan, ona je uvijek bila dobre volje, strpljiva i naoružana entuzijazmom.

 | Author: Gloria Lizde Glumica Marija Škaričić na snimanju filma ‘Tragovi’ Gloria Lizde

Express: Montirali ste na desetke filmova i reklama prije nego što ste počeli režirati. Je li vam taj prelazak došao prirodno? Koliko su vam iskustva rada na montaži pomogla u redateljskom poslu? Kako je izgledao skok u redateljsku stolicu?

Budući da imam dugogodišnje iskustvo rada na filmu i filmskom setu kroz niz različitih projekata, meni je postupak izrade filma blizak i poznat u svim svojim elementima, sa svim svojim mogućnostima i ograničenjima. Mislim da je to izuzetno važno u konstrukciji i pripremi projekta. Osim tog tehničkog dijela, postoji naravno i ljudski faktor te vođenje velike ekipe ljudi koja u svakom trenutku mora funkcionirati i rješavati zadatke i probleme. Ali mene sve to ispunjava, a samo snimanje mi je izuzetno zabavno i uživam u njemu. Moram priznati da sam bila dosta opuštena, ali i jako dobro pripremljena.

Express: Koliko se filmska tehnologija promijenila od početka devedesetih, kad ste vi studirali? Pretpostavljam da je danas u tehničkom smislu puno lakše snimiti film. U kojoj se mjeri to odražava na kvalitetu filmova?

Mogu slobodno reći da sam krenula iz pećine. Dok sam studirala, filmove smo snimali na trakama i montirali na montažnim stolovima. Za one koji ne znaju što to znači - rezali smo škarama i lijepili selotejpom. Svaka kreativna odluka promišljala se dugo i unaprijed, kao u partiji šaha, jer je pogreške bilo teško sanirati. Od pojave računala, digitalnih kamera i monitora na setu, svijet filma se jako promijenio. Mogućnosti su bezbrojne, u kontroli ste na svakom koraku. Međutim, sama kvaliteta djela nikad nije ovisila o tome. Kreativnost se ne oslanja na tehnologiju u tom smislu, nego u smislu jednostavnije i jeftinije realizacije.

 | Author: PROMO Glumica Marija Škaričić u filmu ‘Tragovi’ PROMO

Express: Jedna ste od rijetkih hrvatskih redateljica. Zašto u hrvatskom filmu nema više redateljica? Čini se da sličan problem postoji i na globalnoj razini...

Redateljica u Hrvatskoj donedavno skoro nije ni bilo i tek unazad petnaestak godina stvari su se počele mijenjati. Kod nas sad postoje redateljice koje kontinuirano rade i brojke se brzo mijenjaju. Na svjetskom planu prije nekoliko godina postojala je velika akcija 2020/5050 - da će do 2020. godine postotak muškaraca i žena biti 50-50 - no kao što vidimo, to je još daleko od ostvarenja. Po meni je najbitnija stvar uvesti žene u institucije i odbore koji odobravaju i financiraju filmove, u festivalske odbore, selekcijske komisije... Tad se stvari organski mijenjaju i izjednačavaju, a ne prate formalnosti bilo kakvih brojki niti akcija.

Express: Kakvi su vam planovi za budućnost? Imate li već neke ideje za buduće projekte?

Naravno, planovi su odavno tu. Budući da je proces izrade filma vrlo spor, već neko vrijeme, istovremeno s radom na ‘Tragovima’, radim i na scenariju za idući film. Također razvijam i scenarij za kriminalističku TV seriju. I nadam se njihovim brzim realizacijama.

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • JMatk 14:07 05.Veljača 2023.

    Sretno Dubravka📽️🎬🎞️🎥🎥